כל מה שצריך לדעת על תעריף הארנונה של ת"א לדירות Airbnb

כיצד תאתר העירייה דירות Airbnb הפועלות בעיר? • איזה דירות יכללו בסיווג החדש? • האם העירייה יכולה להחליט לבד על התעריף? • שאלות ותשובות על הפיתרון של עיריית ת"א לשוק הפרוץ של דירות Airbnb

AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס
AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס

השבוע הודיעה עיריית תל-אביב כי בכוונתה להעלות את תעריף הארנונה על דירות מגורים המושכרות לתיירים באמצעות Airbnb. הרקע להצעה, כך לדברי העירייה, הוא העלייה במספר דירות המגורים בעיר, המושכרת דרך אתר Airbnb למטרות מסחריות, ולנוכח הפגיעה שנוצרת באיכות חייהם של תושבי העיר המתגוררים בסמוך לדירות אלה. בשנת 2018 בלבד, לנו בעיר כ-2.2 מיליון תיירים. בדיקה שערך המרכז למחקר כלכלי חברתי של עיריית תל-אביב, מצא גם כי מחירי השכירות בעיר עלו בעקבות הפעילות המוגברת של דירות המיועדות לשכירות לטווח קצר במסגרת Airbnb, בעיקר בלב תל-אביב ואזור שדרות רוטשילד, הצפון הישן, ושכונות כמו כרם התימנים ונווה צדק.

לאור העניין הרב שיוזמת העירייה יצרה, הנה תשובות לכמה שאלות מרכזיות:

■ כיצד תאתר העירייה דירות Airbnb הפועלות בעיר?

מדובר בשוק פרוץ שכיום אינו מדווח בשום רשות ממשלתית. בעירייה מסבירים כי אם ההצעה תתקבל, העירייה תפעיל מערכת שתנטר את הדירות באתר Airbnb ותעקוב אחרי הפעילות וההזמנות של דירות מסוימות ברחבי העיר, עד שתוכיח את פעילותן כמסחרית ולא כארעית. כמו כן, בדומה לענף הדירות המחולקות, תושבי העיר יהיו רשאים לדווח לעירייה על פעילותן של דירות המושכרות ל- Airbnb, אך החיסרון הידוע בשיטה זו, הוא הפתח ל"חיסול חשבונות" בין דיירים המסוכסכים זה עם זה.

■  כמה דירות Airbnb פועלות היום בתל-אביב?

על פי הנתונים הקיימים, כ-10,000 נכסים בתל-אביב מוצעים להשכרה בפלטפורמות השונות, מחציתם מושכרים בפועל. 80% מהנכסים המושכרים הן דירות שלמות במחיר ממוצע של כ-160 דולר ללילה.

■ איזה דירות יכללו בסיווג החדש?

על פי החלטת מועצת העיר, נכסים שיושכרו לטווח קצר במשך למעלה מ-90 יום בשנה, ויאותרו על ידי העירייה, יחוייבו בארנונה שתהיה זהה לזו שגובים מבתי מלון ברמה של ארבעה וחמישה כוכבים. על פי הערכות, מדובר בחיוב ארנונה שיגיע לפי שלושה מזה שמשלמים בעלי הדירות כיום לפי סיווג מגורים.

■ האם העירייה יכולה להחליט לבד על התעריף?

לא. ההחלטה בענין מצויה בסמכותם של משרדי הפנים והאוצר.

■  כמה זמן צפוי לקחת עד שהיוזמה תאושר? 

כתוצאה משורת אישורים שנדרשים להתקבל כדי לאשר את יוזמת העירייה, ההליך, אם יאושר, צפוי לקחת כחצי שנה עד שייכנס לתוקף. בפועל יש להניח שעם הבחירות הקרבות, וחוסר הידיעה מי יכהנו כשרי הפנים, האוצר ואף התיירות, צפוי להאריך את לוחות הזמנים כדי להביא את יוזמת עיריית תל-אביב למימוש, אם בכלל.

■ האם ניתן יהיה לגבות חיוב ארנונה רטרואקטיבית?

מעיריית תל-אביב נמסר בענין הזה כי החיוב בגין דירות אלה, ככל שיאושר בעירייה, יחול משנת 2019 בלבד, בכפוף לקבלת אישור שר הפנים ושר האוצר שאמור להינתן ע"פ החוק עד 18.8.19 (6 חודשים מיום החלטת המועצה על הטלת הארנונה). תוקף האישור ע"פ החוק הוא מיום 1.1.19 ורק לאחריו ניתן יהיה להטיל את החיוב בגין סיווג זה בשל כל שנת 2019. בכל מקרה הכוונה היא להחיל את התעריף רק מהמחצית השנייה של שנת 2019, כך שלא תהיה השפעה בתקופת האירוויזיון. 

היצע דירות airbnb להשכרה בתל אביב
 היצע דירות airbnb להשכרה בתל אביב

"כפתרון לטווח קצר לדירות הללו יש תועלת ברורה"

בשיחה שקיים "גלובס" עם מנכ"ל מנהלת עיר עולם ותיירות של עיריית תל-אביב, איתן שוורץ, הוא אמר כי "ברור לנו שכיום כפתרון לטווח קצר לדירות הללו יש תועלת ברורה לאור העובדה שאין מספיק בתי מלון בתל-אביב ובסביבתה. אבל הראייה שלנו היא לעתיד ולמה שיקרה בעוד כמה שנים בהנחה שמספר התיירים בתל-אביב ימשיך במגמת הגידול המבורכת שמתרחשת כיום".

שוורץ מוסיף כי "תחום הדירות להשכרה חסר כל רגולציה, פיקוח או הסדרה וזה לא טוב לעיר בשני אספקטים: ראשית - הרבה דירות יוצאות משוק השכירות לישראלים ומשמשות תיירים בלבד, שנית - ריבוי דירות כאלו במיקומים מרכזיים פוגע במרקם העירוני ואף תורם לעליית מחירי הדיור. אנחנו מכירים בניינים שלמים בעיר שבהם נותר דייר או שניים שהם תושבים ושאר הדירות מאוישות על ידי תיירים - וככל שמדובר בדירות בקרבת הים התופעה הזו גוברת. מה שעומד לנגד עיניו של ראש העירייה הוא לאזן בין הפריחה הנפלאה בתיירות, לבין איכות החיים של תושבי עירו ומחירי הדיור בעיר". מבחינת יחס של מספר תושבים לנכס המושכרת למטרות תיירות, מסביר שוורץ כי "אנחנו נמצאים בשיעור גבוה מאוד של דירות מגורים שמשמשות תיירים".