בני-ברק לבג”ץ: המדינה מפקיעה לנו שטחים לביצוע עבודות להקמת הרכבת הקלה בשבת

מלחמות השבת על הרכבת הקלה חוזרות: ל"גלובס" נודע כי עיריית בני-ברק דורשת צו שימנע מנת"ע להפקיע שטחים הנמצאים בבעלותה, שעליהם המדינה התחייבה לא לבצע עבודות בשבת: "באישון לילה המדינה פתחה בהליכי הפקעה" • משרד התחבורה: "אין שום סכסוך בינינו לעירייה בעניין הבנייה בשבת"

עבודות לבניית הרכבת הקלה בבני-ברק / צילום: שלומי יוסף
עבודות לבניית הרכבת הקלה בבני-ברק / צילום: שלומי יוסף

בעיריית בני-ברק טוענים כי המדינה פועלת להפקעת שטחים בבעלותם ובכך עוקפת הסכם שחתמו מולם שלא לעבוד בשטחם בשבת - כך טוענת העירייה בעתירה שהגישה אתמול (ד') לבג"ץ נגד שר התחבורה ישראל כ"ץ ונת"ע.

הסכם מיוחד לעיריית בני-ברק

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אריאל יונגר ויהודה לייבוביץ', מבקשת העירייה לתת צו על-תנאי המורה על ביטול הודעת השר כ"ץ מנובמבר האחרון, לפיו הוא נותן הרשאה לנת"ע להפקיע מהעירייה שטחים, עד לנימוק חוקיות ההפקעה, וכן להוציא צו מניעה זמני נגד השלמת הליכי ההפקעה.

לטענת העירייה, הסיבה "האמיתית היחידה והכואבת" היא שהמדינה הפרה הסכם הרשאה עליו חתמה במאי 2007 עם עיריית בני-ברק, במסגרתו נתנה העירייה הסכמתה לשימוש בקרקע בבעלותה בעיר, לצורך בניית פרויקט הרכבת הקלה בבני-ברק. ההסכם דומה להסכמים שנחתמו עם רשויות נוספות שתוכנית הרכבת הקלה חלה בתחומן, בהבדל אחד שתואם את ייחודיותה של העיר: איסור עבודה בתחומי העיר בשבתות ומועדי ישראל, וזאת בשל רגישות תושביה לנושא.

בעתירה טוענת העירייה כי כתוצאה מהפרת ההסכם, עתרה עיריית בני-ברק לבית המשפט המחוזי, שקבע חד-משמעית כי ההסכם תקף, וכי המדינה פועלת תוך הפרתו. אלא שהמדינה, במקום להודות בטעותה ולציית להסכם, החליטה להפקיע את הקרקע שבבעלות העירייה, באופן שביצוע העבודות בשבת על קרקע שתעבור לרשות המדינה, לא ייחשב הפרת ההסכם המתייחס לקרקע בבעלות העירייה.

"המדינה אינה בוחלת בשום תכסיס משפטי"

"המדינה אינה בוחלת בשום תכסיס משפטי, חוקי או לא, ללא הפעלת שיקול-דעת ובהתעלם מהוראות החוק, והחליטה כי הפתרון הוא שימוש בהליכי הפקעה", נטען בעתירה. עוד נכתב כי המדינה בחרה "לרמוס ולגזול את מקרקעי העותרת כפתרון לכיסוי התנהלותה הפגומה".

עוד נטען כי "באישון לילה החליטה המדינה לפתוח בהליכי הפקעה שכל אחד מהם נגוע בחוסר חוקיות משווע, כאשר אין שום מסמך או תיעוד להליכים שקדמו לפרסומי בקשות ההפקעה". כן נטען כי חלק מהחלקות המיועדות להפקעה אינן כלולות בתחום התוכנית.

"לא יעלה על הדעת שמדינת ישראל מודה כי הפרה הפרה יסודית את הסכם ההרשאה וכתוצאה היא חוששת לביטול ההסכם, ובמקום לקיים את ההסכם ההרשאה כמצופה לרשות הציבורית - היא בוחרת להפקיע. שימוש זה בנשק ההפקעה מהווה מקרה קלאסי של שימוש לרעה בהליכי משפט ודין", נטען.

העירייה מבקשת לעצור ולבטל מה שהיא מגדירה "רצף פעולות פסולות ובלתי חוקיות, הנובעות כולן ללא יוצא מן הכלל משימוש לרעה וחוסר תום-לב בסמכויות שהמחוקק הקנה אולם שלא למטרות אלה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "העתירה טרם התקבלה. לכשתתקבל ,תענה בהתאם. יצוין כי אין שום סכסוך בין עיריית בני-ברק למשרד התחבורה בעניין העבודות בשבת, והנושא אינו מצוי כלל בסמכותו של שר התחבורה או הנהלת המשרד, אלא בין חברת נת"ע לבין עיריית בני-ברק. אין כמובן שום קשר בין הליך הפקעה שגרתי לבין ביצוע העבודות בבני-ברק".

מנת"ע לא נמסרה תגובה.