היפנים באים וההשקעה של אמזון: מה קרה השבוע בהייטק הישראלי?

המלכוד של רשות החדשנות, הרכישה הקטנה של צ'ק פוינט ורכישת הענק שמתכננת סיילספורס בישראל • כל מה שקרה בתעשיית ההייטק המקומית - חדשות, דעות קצרות, עדכונים והפניה לכתבות מעניינות • סיכום שבועי חדש

 

תצוגת אייפון / צילום: רויטרס
תצוגת אייפון / צילום: רויטרס

לפני שנתחיל בסיכום שבועי, נעדכן כי ביום ראשון הבא (27.1) אנחנו עורכים מיטאפ בשיתוף עוד פודקאסט לסטארט-אפים. אנחנו נקליט פרק לייב לפודקאסט שבו אני אראיין את מנכ"ל Wix אבישי אברהמי. נפגשתי עם אבישי כמה פעמים בשנים האחרונות, והשיחות איתו תמיד מעניינות. נדבר על איך הם כמעט הקימו פיצ'ר למיינדספייס במקום את Wix, על ההשקעות שלו בסטארט-אפים והטיפים ליזמים צעירים, וגם על איך לומדים תוך כדי תנועה לנהל חברה של מעל 2,000 עובדים. כדאי לכם לבוא לשמוע.

לינק לאיוונט. (יש בפנים לינק להרשמה).

את השבוע פתחנו במאמץ להתעמק בדוח השנתי של רשות החדשנות, שפורסם ביום שני בבוקר.

קרוב ל-100 עמודים שבהם היא הציגה את הפעולות שלה בשנה החולפת ואת מה שהיא חושבת שצריך לעשות בשנה הקרובה. השקענו די הרבה בניסיונות לחפש אמירות או טענות חדשות. זה לא היה קל וקשה להגיד שהייתה שם איזו אמירה מסעירה - נראה בעיקר שהרשות רצתה לעשות לובי לפעולות שהיא כבר מבצעת בלאו הכי, או להחלטות שעומדות לפני הכרעה.

רשות החדשנות, לדעתי, פועלת בתוך סוג של מלכוד - מצד אחד היא צריכה להצביע על הקשיים והכשלים של תעשיית ההייטק המקומית, ומצד שני, צריכה לייצג אותו בעולם ולמשוך לפה משקיעים וגופים זרים. שני הדברים האלו יכולים לסתור זה את זה.

יש גם סתירה נוספת בפעילות הרשות, שרלוונטית לכולנו - האם קידום תעשיית ההייטק היא אמצעי או מטרה? למשל, כשרוצים לקדם את ההייטק בפריפריה, נשאלת השאלה אם זה נובע מהרצון של חברות ההייטק למצוא לעצמן כוח אדם נוסף או מרצון לקדם את הפריפריה. זה נשמע אותו דבר אבל זה לא בהכרח, כי אם מטרת העל היא קידום הפריפריה, אז ההייטק הוא רק חלק מתהליך חשיבה מקיף שמתמקד באזור גיאוגרפי מסוים. אם כוח האדם להייטק הוא המטרה, יכול מאוד להיות שהתהליך יהיה מעוות כי היעדים שייקבעו יהיו לא נכונים. יסמין ואני כתבנו טור לא מזמן שטוען שבכלל בונים פה על ההייטק יותר מדי - שיצמצם פערים, יסייע בפריפריה וכו'. כדאי לקרוא.

השבוע גם הייתי בכנס של IVC ושל משרד עוה"ד מיתר שבו הם הציגו את דוח האקזיטים של 2018. היו שם גם לא מעט אמירות מעניינות. בחרתי כמה מהן:

פחות חברות נמכרו בין 250 מיליון דולר ל-1 מיליארד דולר - עדות להתפתחות של חברות גדולות וחזקות יותר.

סטארט-אפים ישראלים דומים צריכים להתמזג כדי למשוך רוכשים בינלאומיים.

למרות הרעש שנשמע לגבי הסינים, מספר הרכישות שלהם נמוך.

ירד מספר הרוכשים שהם B2B.

בממוצע, חברות ישראליות נמכרות חמש שנים אחרי הקמתן (בדומה למגמה בחמש השנים האחרונות).

את התובנות של עו"ד שירה עזרן ממיתר ניתן למצוא כאן

קראתי הרבה טורים על אפל בשבועיים האחרונים, מאז שהחברה פירסמה כי ההכנסות הרבעוניות שלה נמוכות משמעותית מהתחזיות. כותרת אחת תפסה אותי - בטור של הוול סטריט ג'ורנל: "אחרי הפולרואיד, הווקמן, והפאלם פיילוט: נפרדים מהאייפון?". גם אם המצב של אפל ידוע, הכותרת (והטקסט) מעוררים שאלות ומזמינים לדיון - מה טומן העתיד למכשיר הפופולרי וכמה רחוק הוא מלהיות מוצג במוזיאון כפריט היסטורי?

עוד דברים מעניינים מהשבוע האחרון

סיילספורס, שרק לפני כמה חודשים רכשה את דאטורמה הישראלית, מתכננת עוד רכישה משמעותית של חברה ישראלית. או סוג של ישראלית. סיילספורס מנהלת מגעים לרכישת קליקסופטוור, חברה שנמצאת היום בבעלות זרה (קרן פרנסיסקו פרטנרס). סכום הרכישה יהיה גבוה ממיליארד דולר ולפי הערכות, עשוי להגיע ל-1.5 מיליארד דולר - יותר מפי שלושה מאשר הסכום שבו פרנסיסקו פרטנרס רכשה אותה ב-2015. 

פרופסור נפתלי תשבי, שמחקריו עוסקים בבינה מלאכותית ובלמידה עמוקה, מספר ל"גלובס" על האופן שבו מחשבים ומכונות מנסים לחקות את המוח האנושי באמצעות רשתות נוירונים, על עתיד התחום ("כל מה שיצירתי - מוזיקה, סרטים, אמנות פלסטית - יעבור להיעשות באמצעות בינה מלאכותית) ועל הקושי של טכנולוגיה לחזות התנהגות אנושית ("במובילאיי לא מעריכים נכון את הקושי מאחורי רכב אוטונומי").

היפנים באים: משלחת של 200 אנשי עסקים מובילים מיפן, רובם מתחום הטכנולוגיה, ביקרו השבוע בישראל עם שר הכלכלה היפני. לפני שבועיים-שלושה, שני אנשים שונים אמרו לי באותו יום שהיפנים נוכחים בישראל יותר מאשר בעבר, והתחלנו לבדוק את הנושא. המשלחת באה לנו בתזמון טוב, ויסמין יבלונקו ניצלה אותה כדי להוציא עוד קצת מידע, ולדבר עם כמה אנשים שיודעים לספר מאיפה נחתו עלינו היפנים ולמה.

באחרונה עבר חוק חדש לתשלומים מתקדמים, אבל הוא רחוק מלקדם את הנושא לבד. כל התשובות לשאלה - למה לעזאזל אנחנו עדיין מוציאים את הארנק בסופרמרקט? (ספוילר: זה ממש לא רק בגלל הבנקים).

צ'ק פוינט (1): לתשומת לבכם, חוקרים בחברת אבטחת המידע הישראלית מצאו חולשות אבטחה במשחק פורטנייט שמאפשרות להאקרים לגשת למידע אישי רגיש של המשתמשים כמו פרטי אשראי, להאזין למשתמשים ולסביבה שלהם ולדבר איתם, ואף לגשת גם לנתונים של משתמשים שמשחקים עם המשתמש שנפגע מפרצת האבטחה.

צ'ק פוינט (2): החברה הודיעה השבוע על רכישה של סטראט-אפ ישראלי בשם ForceNock, שהוקם ב-2017 ומעסיק 6 עובדים בלבד. סכום הרכישה נמוך מ-10 מיליון דולר, אך בצ'ק פוינט מציינים שהוא יחזק את יכולות הבינה המלאכותית של החברה.

גיוסים, מינויים ואירועים בתעשייה

- הישראלי ג'וני סרוג'י, סגן נשיא בכיר לחומרה באפל, מועמד להתמנות לתפקיד מנכ"ל חברת אינטל - כך לפי דיווח באתר Axios.

- טרוויס רייס, נשיא חברת הסייבר Fireeye (שווי שוק של 3.2 מיליארד דולר) הצטרף לדירקטוריון של חברת הסייבר ווטרפול סקיוריטי סולושנס.

אירועים:

20.1 - רשות החדשנות עורכת את הכנס השנתי שלה שבו יוצג הדוח השנתי שלה ויתקיימו פאנלים בנושאים שונים כמו היתרון הבא של אומת הסטארט-אפ, מעמדנו בעולם, גיוון בתעשיית ההייטק ועוד.

22-23.1 - כנס מפתחים של מיקרוסופט - Microsoft Ignite. בכנס יתקיימו מאות הרצאות, הדגמות חיות וסדנאות.

- חברת הסטארט-אפ הישראלית Wiliot (וויליוט) הודיעה על סגירת סבב גיוס B בהיקף של 30 מיליון דולר משורה של משקיעים אסטרטגיים, בהם אמזון AWS וסמסונג. גורמים המעורים בנושא בחברה סיפרו כי חברת ענקית בינלאומית נוספת צפויה להצטרף בקרוב למשקיעות בחברה.

עד כה גייסה החברה 50 מיליון דולר, לאחר שבסבבים קודמים השקיעו בה הקרנות 83North, Grove Venture partners, M Ventures - זרוע ההשקעות של Mereck הגרמנית וכן זרוע ההשקעות של קוואלקום. חברת וויליוט הוקמה ב-2016 על-ידי טל תמיר, ירון אלבוים ואלון יחזקאלי.

- חברת סימנס משקיעה 25 מיליון דולר בסטארט-אפ הלוגיסטיקה הישראלי Bringg. מדובר בסבב גיוס C של החברה שמביא את היקף ההשקעות בחברה לכ-53 מיליון דולר. החברה, שהחליפה באחרונה את המנכ"ל ומעסיקה כיום כ-115 עובדים, הודיעה בכוונתה לגייס 100 עובדים ונוספים, מתוכם 65 בישראל, בין היתר לצוותי המוצר, הפיתוח ונאמנות לקוחות.

- חברת הסטארט-אפ הישראלית Foretellix (פורטליקס), שמפתחת טכנולוגיה לאוטומציה של בדיקות בטיחות ברכב אוטונומי, הודיעה השבוע על גיוס של 14 מיליון דולר בסבב A. את הסבב הובילה קרן ההון סיכון 83North, והשתתפו בו הקרנות Jump Capital ו-Nextgear Ventures, שהשקיע גם בסבב הסיד של החברה. הגיוס הנוכחי מביא את סך ההשקעות בחברה ל-16 מיליון דולר בסך הכל. החברה הוקמה על-ידי יואב הולנדר, זיו בנימיני וגיל אמיד רק במהלך 2018.

חברת הגיימינג הסינית-ישראלית פלייטיקה (Playtika) ממשיכה במסע הרכישות שלה: החברה הודיעה השבוע על רכישת חברת Supertreat האוסטרית, מפתחת המשחק Solitaire Grand Harvest בקטגוריית הקז'ואל גיימינג. סכום הרכישה של סופרטריט לא נמסר אך ניתן להעריך כי מדובר בכמה עשרות מיליוני דולרים.