מי המדינה המובילה בעולם במסחר במטבעות דיגיטליים? תחשבו בקטן

באיי מלטה, המאוכלסים בפחות מחצי מיליון איש, מתנהל מסחר במטבעות דיגיטליים בהיקף גדול פי שלושה מזה שבכל ארה"ב • יותר מ-70% מכלל המסחר בשוק הקריפטו העולמי נעשה ללא שימוש במטבעות פיאט

מלטה / צילום: shutterstock
מלטה / צילום: shutterstock

המסחר העולמי בניירות ערך ובמטבעות חוץ מתרכז בעיקר בשווקים פיננסיים גדולים, כמו ניו יורק ולונדון, אבל בעולם המטבעות הדיגיטליים, מוקדי השוק נמצאים במקומות אחרים לגמרי. על פי דוח שפרסם אתר CryptoCompare, המספק מידע על שוק הקריפטו, מסיכום נתוני דצמבר 2018 עולה כי המדינה שבה התרכז נפח המסחר הגדול ביותר בסחר במטבעות דיגיטליים היא קבוצת איים קטנה בים התיכון, עם אוכלוסייה של פחות מחצי מיליון איש - רפובליקת מלטה.

בחודש דצמבר האחרון, בבורסות הקריפטו המלטזיות נסחרו מטבעות דיגיטליים בהיקף של קרוב ל-40 מיליארד דולר. במקום השני אחרי מלטה ניצבה הונג קונג (האזור המנהלי המיוחד של סין), עם מסחר קריפטו בהיקף חודשי של 32.5 מיליארד דולר. לעומת זאת, ארה"ב מדורגת רק במקום החמישי בהיקף המסחר במטבעות דיגיטליים, שהסתכם בחודש שעבר בכ-13 מיליארד דולר בבורסות הקריפטו האמריקאיות. 

במקום השלישי ברשימה מדורגת מדינת האיים סמואה שבדרום האוקיינוס השקט, עם מסחר בהיקף של 23.5 מיליארד דולר; ובמקום הרביעי איי סיישל שבאוקיינוס ההודי, שם הסתכם המסחר החודשי בכ-16 מיליארד דולר.

המדינות שבהן המסחר הרב ביותר במטבעות דיגיטליים
 המדינות שבהן המסחר הרב ביותר במטבעות דיגיטליים

מלטה מארחת כמה מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, שבחרו לפעול בה בגלל הרגולציה הידידותית שלה בנוגע למטבעות דיגיטליים. שתי בורסות הקריפטו הגדולות במלטה הן Binance ו-OKEx. בחודש שעבר עשתה רפובליקת מלטה צעד נוסף לחיזוק מעמדה בשוק הקריפטו, ויחד עם שש מדינות אירופיות אחרות חתמה על הצהרה משותפת לקידום טכנולוגיית הבלוקצ'יין. שר השירותים הפיננסיים של מלטה, סילביו שמרי, צייץ בטוויטר בעקבות המהלך: "אני גאה לראות את האומה הקטנה ביותר באיחוד האירופי נוטלת לעצמה תפקיד מוביל".

בעוד שארה"ב, כאמור, ניצבת רק במקום החמישי בהיקפי מסחר הקריפטו, הדולר האמריקאי הוא הפופולרי מבין מטבעות הפיאט (מטבעות ריבוניים) המשמשים למסחר מול הביטקוין (BTC ), המטבע הדיגיטלי המוביל בשוק. על פי נתוני CryptoCompare, בחודש דצמבר, 57% מכלל המסחר העולמי בביטקוין מול מטבעות פיאט היה באמצעות הדולר האמריקאי, ואחריו ניצבים הין היפני (כ-20%), האירו (כ-10%) והוון הקוריאני (כ-5%). עם זאת, יותר מ-70% מכלל המסחר בשוק נעשה ללא שימוש במטבעות פיאט - כלומר, בין מטבעות קריפטו למטבעות קריפטו.

לאחר שבשבוע האחרון שמר מחיר הביטקוין  על יציבות יחסית, היום (א') בשעות הצהריים הוא נסחר במחיר ממוצע של כ-3,730 דולר, לפי אתר CoinMarketCap. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-65 מיליארד דולר - כ-52% משוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים. אחרי הביטקוין ניצב המטבע XRP של פלטפורמת הבלוקצ'יין ריפל, עם שווי שוק של כ-13.5 מיליארד דולר, ובמקום השלישי את'ר (ETH), המטבע של פלטפורמת את'ריום, עם שווי שוק של כ-13 מיליארד דולר. שוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים, המונה יותר מ-2,100 סוגי מטבעות, מסתכם כיום בכ-124 מיליארד דולר - נמוך ב-85% משווי השיא שאליו הגיע לפני כשנה, בינואר 2018.