14 אלף יורו ללילה: טראמפ ונתניהו לא יגיעו לדאבוס, בעלי ההון דווקא כן

נושא הדיונים בפורום הכלכלי השנתי, שנאבק בשנים האחרונות על הרלוונטיות שלו, הוא "גלובליזציה 4.0", אבל הנשיא טראמפ, האיש שמסובב את כל העולם על אצבעו, בכלל לא יהיה שם • מי בכל זאת ישתתפו בכנס הוותיק, על מה הם ידברו ומה הם ינסו להשיג • כל הפרטים על הכינוס הכי יוקרתי, שכדי להשתתף בו תצטרכו להיפרד מכמה עשרות אלפי אירו

דאבוס מתמרקת לקראת הפורום הכלכלי השנתי/ צילום: רויטרס, Arnd Wiegmann
דאבוס מתמרקת לקראת הפורום הכלכלי השנתי/ צילום: רויטרס, Arnd Wiegmann

הרחק ממחאת האפודים הזוהרים המסרבת להירגע מצדו האחד של הגבול ומהממשלה הפופוליסטית של איטליה מצדו האחר, גבוה בעיירת הסקי השווייצית דאבוס, ייפתח השבוע הכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי.

עשרות ראשי מדינות ומאות פוליטיקאים ואנשי עסקים, תקשורת וסלבריטאים בינלאומיים, יתכנסו למפגש האליטות השנתי, שבשנים האחרונות מנסה להיאבק על הרלוונטיות שלו בעולם החווה גל הולך וגובר של פופוליזם וביקורת על הגלובליזציה, שאותה סייע הפורום לכונן בארבעה עשורים של פעילות.

כותרת הדיונים השנה בדאבוס היא "גלובליזציה 4.0", אך האיש שבגללו צריך לעדכן את ההגדרות - הנשיא האמריקאי שפתח מלחמות סחר, הטיל מכסים, איים לפרוש מארגונים בינלאומיים והוריד את דרג יחסי ארצו עם האיחוד האירופי - הודיע כי לא יוכל להגיע לעיירת הסקי.

התפלגות סכומי הכסף
 התפלגות סכומי הכסף

טראמפ ומקרון לא יהיו שם

דונלד טראמפ, שלמרות ביקורתו על הגלובליזציה דווקא נהנה בשנה שעברה לעמוד במרכז אור הזרקורים של דאבוס ואישר את השתתפותו גם השנה, ביטל את הגעתו בסוף השבוע האחרון והטיל את האשמה על הדמוקרטים ועל השבתת הממשל על רקע העימות עמם בנושא מימון חומה בגבול עם מקסיקו.

"בגלל העקשנות הדמוקרטית בנושא ביטחון הגבולות והחשיבות העצומה של ביטחון לארצנו, אני מבטל את הנסיעה המאוד חשובה שלי לדאבוס", צייץ טראמפ, "התנצלותי הכנה בפני הפורום הכלכלי העולמי!".

למארגנים, ובראשם קלאוס שוואב, שכינס את הפורום לראשונה בשנת 1971 כמעין הזדמנות אינטימית לאנשי עסקים אירופיים ללמוד דרכי ניהול אמריקאיות, ושמאז פיתח את הפורום לארגון בינלאומי עם פעילות מחקר, אירועי משנה ברחבי העולם והשפעה על סדר העניינים הגלובלי, אלה חדשות רעות. במיוחד לאחר שהצטרפה אליהן הודעתו בסוף השבוע של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שלפיה גם הוא מבטל את השתתפותו בכנס.

מקרון הבין, כי הדבר האחרון שהוא צריך בימים אלה של מחאה ברחובות הוא להסתופף עם האליטה הפוליטית והכלכלית העולמית בעיירה יוקרתית, בזמן שמרכזי הערים בוערים בארצו ועשרות אלפי בני אדם מדי סוף שבוע מאשימים אותו בניתוק ובהיותו "נשיא של העשירים".

בסוף השבוע שעבר הודיע ברוב טקס כי לא יוכל לבוא בשל "אילוצי לוח זמנים" והעובדה כי הוא נחוש להשתתף כמה שיותר ב"דיאלוג הלאומי" שיזם כדי להתמודד עם המחאה, ושנפתח בשבוע שעבר ברחבי צרפת בניסיון לתעל את הזעם הציבורי לבמות ממשלתיות במקום להפגנות מחאה אלימות ברחובות.

ברמה הפוליטית, השאלה מי יגיע לדאבוס הפכה לפיכך למעין מבחן לקמוס לשאלה עד כמה עממיים המנהיגים רוצים להצטייר, במיוחד לגבי האירופאים שבהם.

"מי שמגיעים לדאבוס הם מי שתומכים בסדר העולמי הקיים" אומר ל"גלובס" הכלכלן דניאל גרוס, מנהל מכון המחקר האירופי העצמאי CEPS הממוקם בבריסל, שהשתתף בעבר בפורום. "המנהיגים הפופוליסטיים, כמו אלה מאיטליה, כלל לא מעוניינים להגיע; בשביל מקרון זה הפך להיות אירוע שיש להתרחק ממנו; ורוב המנהיגים באים למפגש השנתי כי חשוב להם להיות בקשר, כחלק מתפקידם".

לדבריו, "בימים אלה זה לא ממש חשוב מבחינה פוליטית או כלכלית מה יסוכם שם - ציוץ אחד של טראמפ יכול לשנות את התמונה העולמית".

אירופה חבוטה מהקרבות הפוליטיים

מי ממנהיגי אירופה שכן יגיע לכינוס, שיתקיים מה-22 בינואר עד ה-25 בינואר למרות השלגים הכבדים המכסים את האלפים השווייציים, יעשה זאת כשהוא חבוט מהקרבות הפוליטיים והשינוי המתרחש בזירה הפוליטית באירופה בשנים האחרונות, וכשהוא גם קצת מודאג מאפשרות של מיתון והאטה בצמיחה הגלובלית והשפעתם על היבשת. אפילו ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי נאלצה לבטל את השתתפותה באירוע, על רקע המאמצים לגבש פתרון למשבר הברקזיט.

וכך, למרות מיקום הכינוס ועל רקע שורת ההיעדרויות, אירופה כלל אינה הפוקוס שלו. הנושא הבוער השנה הוא יותר מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, על רקע מה ששוואב ואחרים מכנים "המהפכה התעשייתית הרביעית". לפי הפורום הכלכלי העולמי, המהפכה התעשייתית הראשונה רתמה מים וקיטור כדי למכן את הייצור, בעוד השנייה השתמשה באנרגיית חשמל כדי לעשות זאת, והשלישית השתמשה בטכנולוגיית מידע ואלקטרוניקה כדי להפוך את הייצור לטוב וליעיל יותר.

"למעשה בימים אלה מתנהל קרב על הדומיננטיות במהפכה התעשייתית הרביעית שאנחנו חווים, שהיא המהפכה הדיגיטלית", אמר שוואב בראיון למגזין הגרמני "דר שפיגל" לקראת הכינוס, "אנחנו רואים תחרות עולמית בין חברות כמו גוגל, אמזון ועליבאבא, ואת אותה התחרות ברמת המדינות, כשהשאלה המרכזית היא אם ארה"ב או סין יזכו בשליטה העולמית".

"לצערי", הוסיף שוואב, "אירופה כמעט אינה קיימת בקרב הזה. היבשת רחוקה מאוד מחיבור לכלכלה הדיגיטלית ותהיה זקוקה למשהו מקביל לפרויקט הנחיתה על הירח האמריקאי בשנות ה-60 כדי אפילו להתקרב לכך".

"יהיה מה שיהיה נושא הדיונים, השאלה העיקרית העומדת בפני המשתתפים היא כיצד לשמור על מערכת גלובלית פתוחה מבחינת סחר וכלכלה, בעוד יש שחקנית אחת - סין - שהיא השחקנית המרכזית ביותר, המתנהלת לפי כללים אחרים", מנתח גרוס. "המערכת הממשלתית בסין עובדת בצורה אחרת מאשר ביתר העולם, והדבר מהווה אתגר משמעותי לגלובליזציה", הוא אומר, ומוסיף כי אפשר לראות כיצד "סין מתמקדת יותר ויותר בענייניה ופחות באפשרויות צמיחה הנובעות מבחוץ, וכך גם הודו".

שוואב, מצדו, קרא לכונן "הסכם שלום דיגיטלי" בין ארה"ב לבין סין, ואמר כי ינסה לקדם אותו בפגישה בין שר האוצר האמריקאי לסגן נשיא סין, וואנג קישאן. בינתיים, טראמפ הודיע כי לא רק הוא לא יבוא לשוויץ, אלא כל המשלחת האמריקאית, במה שנראה כסימן לכך שלא תצא הודעה אופטימית בעניין מדאבוס.

בסך הכול צפויים לעלות לדאבוס כ-250 פוליטיקאים בכירים ועוד כ-1,000 מנהלים בכירים, כמו גם מספר דומה של אנשי תקשורת, מדענים, סלבריטאים, פעילים חברתיים ואפילו אמנים - כ-3,000 משתתפים בסך הכול. המפגשים צברו בהדרגה חשיבות עולמית כשהפוליטיקאים הראשונים החלו להגיע לכינוס ב-1974. ב-1988 חתמו יוון וטורקיה בכינוס על הצהרה נגד מלחמה ביניהן, איחוד גרמניה בשנות ה-90 היה גם הוא נושא לדיונים בו, והוא היה המקום הראשון שבו הופיעו ראש ממשלת דרום-אפריקה לשעבר פרדריק דה-קלרק ונלסון מנדלה על במה אחת.

נשיא ברזיל החדש באור הזרקורים

בהיעדרו של טראמפ, מי שינסה לתפוס השנה את אור הזרקורים יהיה נשיא ברזיל הטרי, ז'איר בולסונארו, שהודיע כי אפילו ידחה ניתוח מתוכנן, שנועד לסייע לו להחלים מהדקירה שממנה נפצע במהלך עצרת בחירות במרוץ לנשיאות, רק כדי להפגין נוכחות בפורום הכלכלי העולמי.

פיתוח כלכלי הוא עיקר המצע של בולסונארו, המכונה "טראמפ הברזילאי", והוא כבר הבטיח להנמיך סטנדרטים של איכות סביבה בשם הצמיחה, לחסל יערות גשם בשם הקדמה ולהתעלם מזכויות השבטים הילידים בשל הצורך לחסוך בהוצאות ממשלתיות.

"אציג את הרצון שלנו לסחור עם כל אחד, תוך כיבוד חופש כלכלי, הסכמים בילטרליים ומשמעת פיסקלית", צייץ בשבוע שעבר בולסונארו, "עם היסודות הללו ברזיל תתקדם לעבר תעסוקה מלאה ושגשוג". הנסיעה לדאבוס היא המסע הבינלאומי הראשון של הנשיא הברזילאי.

מי שיבואו גם השנה, כמו בכל שנה, הם אנשי החוג הבינלאומי, דמויות הנעות על הבמה העולמית בין עסקים לפוליטיקה, כמו איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר וגם הנסיך הבריטי הארי, שיראיין על הבמה את חוקר הטבע הבריטי סר דיוויד אטנבורו על המאבק בהתחממות הגלובלית.

באופן רשמי, הכינוס השנה מוקדש לצורך "לעצב ארכיטקטורה גלובלית בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית", ובאופן מפורט הוא יעסוק "בשינויים ביחסים הבינלאומיים, בעתיד העולם הכלכלי, בהשפעת המהפכה הדיגיטלית על עולם השירותים, בהון אנושי וברפורמות מבניות".

נושא נוסף, שאליו עשוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להתייחס בהופעתו בכינוס, אם יגיע (ראו ידיעה נפרדת), הוא טכנולוגיית סייבר, והצורך "להגן על החדשנות הדיגיטלית העומדת בבסיס המהפכה התעשייתית הרביעית".

ולמרות המילים הגבוהות והנוכחות המרשימה, הכינוס בדאבוס נאבק לשמור על רלוונטיות. כמו שקרה לא מעט פעמים בשנים האחרונות, ישנו פער משמעותי בין נושאי הדיונים למעלה על ההרים לבין המצב בשטח.

גם הניתוק של הכינוס מהחשיבות ההולכת וגוברת של שוויון מגדרי עדיין צורם לרבים. לפי נתוניו שלו, רק 22% ממשתתפיו השנה הם נשים, עלייה של אחוז אחד בלבד לעומת שיעורן בכנס בשנה שעברה.

הפורום בדאבוס גם משמש במה לשורת אירועי משנה, המנסים למשוך את גל המבקרים היוקרתי. השנה, בין השאר, יתקיים בדאבוס כינוס מקביל בנושא תעשיית הקנאביס העולמית. בין האורחים בכינוס זה יהיה גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, וישראלים המנהלים חברות בתחום הקנאביס הרפואי, שיצטרפו לחברות קנדיות בכינוס משנה שיתקיים בעיירה באותם תאריכים כמו של הפורום הכלכלי העולמי.

כינוס מקביל בשם "Blockchain Economic Forum", שבו ישתתפו גם נציגים ישראלים, יעסוק בתחום הבלוקצ'יין.

לצד המטרות המוצהרות שלו, והשאלה אם הכינוס מסייע לקידומן או רק עוסק בדיבורים ריקים, מהות הכינוס היא עדיין מפגש חברתי בין אנשי עסקים לבין עצמם ובינם לבין פוליטיקאים, עם הבלחות של אחריות חברתית לצד הופעות אורח של אמנים-מובילי-אג'נדה, כמו בונו סולן U2.

האג'נדה של שוואב, כפי שהצהיר בראיון מוקדם, היא לנסות ולשכנע את קנצלרית גרמניה מרקל, להפוך לנשיאת האיחוד האירופי אחרי פרישתו הצפויה מהתפקיד של הנשיא הנוכחי ז'אן-קלוד יונקר. "אני לא רואה מישהי חוץ ממנה מצליחה להחזיק את האיחוד יחד", אמר בשבוע שעבר. כדי לעשות זאת, הוא יצטרך להתגבר על רצונה לפרוש כליל ועל הצהרתה המפורשת כי לא תתמודד על שום תפקיד - לא בגרמניה ולא באיחוד האירופי.

אבל אם נשים בצד "שלום דיגיטלי" בין סין לארה"ב ואת עתיד הגלובליזציה, מינוי לתפקיד כזה, שאינו דורש בחירות כלליות, הוא בדיוק מסוג הדברים שאכן יכולים להיסגר בדאבוס. 

חדר ב-14 אלף אירו ורכבת אווירית של מסוקים: דאבוס לבעלי כיסים עמוקים בלבד

יותר מ-1,000 טיסות פרטיות צפויות לנחות מחר בנמלי התעופה הסמוכים לדאבוס, וצי של לימוזינות - לצד רכבת אווירית של מסוקים - צפוי להסיע את האליטה הכלכלית העולמית למפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בעיירת הסקי, שייפתח ביום שלישי הקרוב.

העלות של גיחה במסוק ליום אחד של דיונים עומדת על כ-9,000 אירו, ואם המשתתפים יהיו מעוניינים ללון בעיירת הסקי - מכיוון שבמהותו האירוע עוסק בעיקר במפגשים לא-פורמליים ובהתחככות אנשי העסקים אלה באלה ולאו דווקא בדיונים עצמם - הרי שמחירי המלונות מזנקים בארבעת ימי הכנס באלפי אחוזים.

מנהיגים צעירים
 מנהיגים צעירים

נכון לאתמול, החדר הזמין האחרון שמוצע באינטרנט נמצא במלון בלתי-מומלץ בשם "דרבי", והוא יעלה 14 אלף אירו ללילה. חדר קטן יותר, מעדכן המלון את הגולשים, הוזמן אתמול בעלות של 4,200 אירו ללילה. לא מדובר בסוויטה יוצאת דופן - אותו החדר במארס, לשם השוואה, יעלה 78 אירו ללילה.

עלות הגעה במסוק
 עלות הגעה במסוק

אבל למי שמגיע יש כיסים עמוקים מספיק כדי לכסות לינה במלונות טובים יותר, שהוזמנו מראש. רוב משתתפי הכינוס בדאבוס מגיעים מיותר מ-1,000 החברות המשמשות כשותפות וכספונסריות של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) האחראי לכינוס. חברות וארגונים יכולים לבחור אם להיות שותפים זוטרים של הפורום, בעלות שנתית של כ-53 אלף אירו, או להיות שותפים אסטרטגיים - בעלות שנתית של חצי מיליון אירו. השותפים הזוטרים יצטרכו לשלם עוד כ-18 אלף אירו כדי לקבל כרטיס לאירוע היוקרתי, בעוד אלה הבכירים יותר מקבלים הזמנות על חשבון הבית.

לפי נתוני הפורום עצמו, כ-60% מהנוכחים בדאבוס נשלחים לשם על ידי הספונסרים של הפורום הכלכלי העולמי, והשאלה מי יישלח לשוויץ מדי שנה הופכת לתחרות פנימית בחברות ברחבי העולם. למעשה, הפורום הכלכלי העולמי הוא עסק משגשג: הכנסות הארגון - שאינו למטרות רווח - עמדו בשנה האחרונה על 289 מיליון אירו, המשקפים צמיחה של 15% לעומת השנה שלפניה. כשני-שלישים ממנה מגיעים מהתשלומים על השותפויות מצד חברות.

כל זה נותן לפורום הכלכלי העולמי די משאבים להשקיע ביחסי ציבור טובים. בניסיון להציג פנים מתחדשות, למשל, מינה השנה הפורום שישה מנהיגים צעירים - כולל אדריכל כורדי המנסה להפוך את עיראק לירוקה יותר ומנהל מחנה פליטים בקניה - למנהלים-שותפים (co-chair) של הפאנלים והדיונים. זהו ניסיון להגיב לביקורת על הגיל המבוגר ועל המחסור בנציגי העולם השלישי בדיונים, אבל השישה יהיו חריגים בנוף: הגיל הממוצע של 3,000 הפוליטיקאים, אנשי העסקים, האקדמאים ואנשי התקשורת המשתתפים באירוע עומד על 53. רובם המכריע גברים המגיעים מאירופה ומארה"ב.

יהיו עוד צעירים השנה בדאבוס, אבל מהצד השני של המתרס - בקרב המפגינים נגד התכנסות הפורום. אגף הצעירים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית השוויצית קיבל אישור השנה - בניגוד למצב ב-2018 - להפגין בלב העיירה נגד השתתפותו בפורום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בינתיים טראמפ ביטל את בואו, וההפגנה צפוי להתמקד בהתעלמות של הנוכחים מאיומי ההתחממות הגלובלית. הפגנה זו - היחידה בארבעה ימי דיונים - תתקיים למשך שלוש שעות ביום חמישי, ולא צפויה להפריע יותר מדי לאירוע החברתי שמתנהל בכל רחבי העיירה. אחד הסודות להצלחה של דאבוס, ככל הנראה, הוא העובדה שמלבד אנשי עסקים ומוזמנים, אף אחד אחר אינו יכול להרשות לעצמו ללון בה בזמן הוועידה.