שתי בכירות ברשות החברות הממשלתיות צפויות להתמנות למנכ"ליות עיריות

יודפת אפק, סגנית מנהל רשות החברות לענייני אנרגיה, חינוך וכלכלה, תנהל את עיריית בת ים • מירה מינס, הסגנית הממונה על החברות הבטחוניות ועל הדירקטוריונים, בדרך לנהל את עיריית בית שמש

יודפת אפק, סגנית מנהל רשות החברות לענייני אנרגיה, חינוך וכלכלה, תהפוך למנכ"לית עיריית בת ים. במקביל, מירה מינס, הסגנית הממונה על החברות הבטחוניות ועל הדירקטוריונים, מיועדת לתפקיד מנכ"לית עיריית בית שמש - כך נודע ל"גלובס".

במסגרת תפקידה תהיה אפק אחראית על עירייה המונה יותר מ-2,000 עובדים ותקציב שנתי של כמיליארד שקל. מינס תחלוש על מנגנון של כ-1,300 עובדים ותקציב של מאות מיליוני שקלים. שני ראשי הערים שגייסו את השתיים הם חדשים בתפקידם: צביקה ברוט בבת-ים ועליזה בלוך בבית שמש.

אפק (37) הגיעה לרשות החברות ב-2007, הייתה אחראית בה בעבר על תחום התחבורה היבשתית, ונכנסה לתפקידה הנוכחי במרץ 2014. בשנים האחרונות היא מילאה תפקיד מרכזי ביישום השינויים המבניים בחברת החשמל ובמרכזם הסכם הרפורמה והסדר הנכסים. בנוסף הובילה את תהליך החזרת חברת החשמל לשוק ההון הישראלי (שגייסה מאז בבורסה מעל 10 מיליארד שקל) ואת הנפקות האג"ח הסחיר בחברות הרכבת ובנתג"ז. קודם לכן עסקה אפק בהובלת שינויים בחברת נתיבי ישראל לאחר פרשת השחיתות שבה הסתבכו בכיריה, ובנוסף עסקה בקידום מהלכים להעלאת שיעור הייצוג של אוכלוסיות שונות בקרב המועסקים בחברות הממשלתיות. היא בוגרת לימודי כלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטה העברית ובוגרת המחזור הראשון של תכנית עתידים צוערים למינהל הציבורי, וכן בעלת תואר שני במשפטים מבר-אילן ובוגרת תכנית מעוז למצטיינים.

את אפק יחליף בתפקידה הנוכחי אריאל אבלין, לשעבר רכז תחום התחבורה באגף תקציבים, שהיה מעורב בגיבוש הסכם הרפורמה ברכבת. אבלין חוזר למגזר הציבורי לאחר שעבד כראש החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל וכיועץ עצמאי לרשויות וגופים עסקיים בתחומי כלכלה, תכנון ואסטרטגיה.

מינס-כהן (45) הובאה לרשות החברות הממשלתיות על-ידי מנהלה הקודם אורי יוגב, ואף התמודדה על תפקיד מנהל הרשות לאחר פרישתו של האחרון. כיום היא משמשת סגנית בכירה למנהל הרשות, יעקב (ינקי) קוינט. במסגרת תפקידה היא מנהלת את יחידת הדירקטורים, וריכזה במהלך כהונתה את הטיפול בהליכי ההקמה והמיון של "נבחרות הדירקטורים" שיזם יוגב. כן היא ממונה על החברות הביטחוניות מטעם הרשות, ומייצגת אותה בדיוני ה-OECD. בין תפקידיה הציבוריים הנוספים הייתה חברת נשיאות לשכת המסחר ת"א והמרכז, ממקימות ויו"ר "פורום נשים בקריירה ועסקים", וחברה בוועד המנהל של עמותת "שיעור אחר". היא בעלת תואר שני במנהל עסקים, תואר שני במנהל חינוך, ותואר ראשון בחינוך, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, וכן בוגרת התכנית למדיניות ציבורית בהרוורד. בעבר ניהלה את בית הספר לשפות ברליץ. מינס תוחלף על-ידי יעקב גזית, בכיר לשעבר בחברת דואר ישראל.

מנהל רשות החברות קווינט מסר בתגובה לפניית "גלובס" כי הוא מאחל הצלחה לשתיים, והוסיף: "אני סמוך ובטוח שהמשימות המאתגרות בהן יודפת ומירה עמדו בשנים האחרונות הכשירו אותן לתפקידים אלה. כך גם אנחנו שמחים לקלוט לתפקידי ניהול ברשות עובדים מצטיינים מאגפי האוצר השונים שהתנסו בהצלחה רבה במגזר הפרטי וכעת שבים לתרום מיכולתם ומניסיונם לטובת שיפור ניהול החברות הממשלתיות".

זהו לא המעבר הראשון בשנים האחרונות בין רשות החברות למגזר המוניציפלי: לפני שנה מונה סגן מנהל הרשות דאז, ניסים סלמן, למנכ"ל החברה לפיתוח רחובות. גורמים ברשות אומרים כי הניסיון הנצבר בתפקידים בכירים בה מתאים מאד לשלטון המקומי, בגלל העיסוק בתפר שבין העסקי לציבורי והצורך להתמודד עם מערכות גדולות ומורכבות שמשלבות ראייה עסקית וצרכים ציבוריים.