משרד הבריאות מודה לראשונה: אוהל הנתיחות במכון הווטרינרי מסוכן לציבור

הביקורת נערכה עקב פרסום נוהלי העבודה הלקויים באוהל הנתיחות הזמני והידבקות עובדים בקדחת Q • משרד החקלאות: "העבודה במתכונת הנוכחית תוביל לשיפור בבריאות הציבור"

אוהל הנתיחות בראשון לציון/ צילום: איל יצהר
אוהל הנתיחות בראשון לציון/ צילום: איל יצהר

"תשתיות המכון הווטרינרי אינן עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשם שמירה על בריאות העובד והסביבה" - כך נכתב בדוח של היחידה הארצית למניעת זיהומים במשרד הבריאות לאחר ביקורת שערך באחרונה צוות של המשרד במכון הווטרינרי במתחם משרד החקלאות בראשון לציון. הצוות הגיע כדי לבדוק את האוהל שבו מתבצעות הנתיחות לאחר המוות של בעלי חיים החשודים שחלו במחלות מסוכנות ומידבקות, כולל מחלות המועברות לאדם.

הבדיקה נערכה בעקבות תחקירים ב"גלובס" על המחדלים הסניטריים והבטיחותיים באוהל הארעי שבו מתבצעות הנתיחות כבר יותר משנה, עד השלמת השיפוץ של חדר הנתיחות הקבוע.

הממצאים העיקריים שעולים מהדוח
 הממצאים העיקריים שעולים מהדוח

לאחרונה התברר, שלפחות שמונה וטרינרים ועובדים במכון הפתולוגי נדבקו בקדחת Q. מדובר במחלה זואונוטית, כלומר מחלת בעלי חיים מסוכנת המועברת גם לאדם. המחלה מופיעה בעיקר בבקר וצאן וגם בחיות מחמד ואצת בני אדם מתבטאת בחום ובזיהומים כמו דלקות ריאות וכבד. בשלב הכרוני, אפילו שנים אחרי ההידבקות, קיים סיכון של אי ספיקת לב, ובהיעדר אבחון וטיפול ראוי, אחוזי התמותה גבוהים.

לאחר הפרסום האחרון על הידבקות של עוד עובדים בקדחת Q ופנייה של ח"כ יעל גרמן, שרת הבריאות לשעבר, ערך גם צוות של מבקר המדינה ביקורת במקום, אולם עד כה לא פורסמו ממצאים.

וטרינרים בכירים הציעו חלופות לעבודה באוהל הנתיחות (למעט חשד לכלבת) והם מתריעים כי באוהל מתגלות מחלות זואונוטיות נוספות, כמו כלבת; עכברת; ברוצלוזיס, הקרויה קדחת מלטה (שמשרד החקלאות התריע באחרונה בתשדירי רדיו שיש להיזהר מפניה בגלל התפרצות); אנטרקס; סלמונלה; קדחת הנילוס המערבי; שחפת ועוד. בחצי האי סיני קיימת מחלת "קדחת השקע האפריקאי", מחלה זואונוטית קשה שחוששים כי תגיע לישראל.

בהמשך תחקיר "גלובס" על המכון הווטרינרי מתברר, כי בחודש אוגוסט 2018, כשנודע כי רופא שעבד באוהל חלה בקדחת Q, נערכה במכון הווטרינרי ישיבה של ועדת הבטיחות של השירותים הווטרינריים. מנהל המעבדה לפתולוגיה, ד"ר ניר עדרי, מסר בישיבה, כי בבדיקה ברשומות של ד"ר בוריס יעקובסון מנהל המכון הווטרינרי, נמצא כי בשנתיים האחרונות (2018-2017) אין דיווח על אבחון מחלת קדחת Q.

על פי נתוני משרד החקלאות, דיווח זה אינו אמת ומנוגד לעובדות, כי בתקופה שעליה מדובר נמצאו לפחות 360 בעלי חיים שחלו בקדחת Q ועוד 150 בעלי חיים שנחשדו כחולים. משרד החקלאות נשאל מה בדעתו לעשות בעניין הדיווח הנ"ל.

בישיבה נוספת של ועדת הבטיחות, בסוף אוקטובר 2018, כאשר היה ידוע על הידבקויות של עובדים נוספים במכון הווטרינרי בקדחת Q, התעוררה שאלה על הצורך בבדיקה של כלל העובדים שבאו ובאים במגע עם אוהל הנתיחות, אבל "לא התקבלה החלטה חד משמעית בנושא זה". עקב ההידבקויות הנוספות של עובדים במכון בקדחת Q שעליהן היה ידוע גם לד"ר בוריס יעקובסון, נשאל משרד החקלאות מדוע לא התריע ומדוע לא פנה לכל העובדים באוהל הנתיחות להיבדק אם חלו בקדחת Q.

בתגובה נמסר ממשרד החקלאות: "יש לציין כי המחלה נחשבת למחלת מקצוע בקרב וטרינרים וחקלאים והחשיפה לה נפוצה במדינות רבות בעולם. לדוגמה, בהולנד, קרוב ל-85% מהאנשים בקבוצת הסיכון נחשפו לקדחת Q. ברוב המוחלט מן המקרים, תוצאות חיוביות לבדיקות קדחת Q בקרב בני אדם מעידות על חשיפתם למקור הגורם למחלה, ולא על כך שהם חולים.

"כדי לשמור על בריאות הציבור חובה על משרד החקלאות להפעיל את המכון הווטרינרי. תנאי העבודה במכון במתכונתו הנוכחית נובעים מאילוצים של עבודה זמנית באוהל לצורך שיפוץ המכון והבאתו לסטנדרטים גבוהים ביותר. המשך העבודה במתכונת הנוכחית תוביל לשיפור במצב בריאות הציבור. לעומת זאת - הפסקת התהליך, שתיגרם מסגירתו, תוביל לפגיעה גדולה יותר בבריאות הציבור".

ח"כ יעל גרמן מסרה: "תשובתו המבישה של המכון רק מחזקת את התחושה שבריאות העובדים במקום אינה מעניינת אותם. דוח משרד הבריאות מדבר בעד עצמו, אבל המכון מעדיף לעצום עיניים ולהתעלם מהסכנות בהפעלת המקום במתכונתו הנוכחית. משרד הבריאות חייב להתערב ולהפסיק את הפעילות במקום עד לתיקון כל התקלות והסיכונים".