האם תוכנית המיזוג של פייסבוק מסבכת אותה עם הרגולטורים?

האם התכנון של פייסבוק לאחד את התשתית הטכנית של פייסבוק מסנג'ר, וואטסאפ ואינסטגרם מפרה את תקנות ה פרטיות האירופאיות החדשות? איחוד התשתיות ככל הנראה יפתח בפני פייסבוק אפשרויות מוניטיזציה חדשות, ושליטה רבה יותר על וואטסאפ ואינסטגרם שרכשה, בניגוד להצהרות מהעבר לפיהן הן ישארו עצמאיות

רשת חברתית / שאטרסטוק
רשת חברתית / שאטרסטוק

בסוף השבוע דווח בניו יורק טיימס כי פייסבוק מתכננת לאחד את התשתית הטכנית של פייסבוק מסנג'ר, וואטסאפ ואינסטגרם - ובעולם כבר התחילו לעלות התנגדויות לצעד מצד מחוקקים ורגולטורים. הרשות להגנת הדאטה באירלנד (DPC) ביקשה מחברת הענק הסבר דחוף על המהלך המתוכנן. הרשות מעוניינת בהסבר למרות שהתכניות נמצאות להבנתה בשלב התחלתי, על מנת לוודא שהתכנית לא מפרה את תקנות הפרטיות האירופאיות החדשות שנכנסו לתוקף בשנה שעברה, ה-GDPR.

לפי הדיווח מסוף השבוע, איחוד התשתית תביא לכך שמשתמשים יוכלו לתקשר ביניהם גם אם כל אחד מהם משתמש באפליקציה אחרת מבין השלוש. עוד דווח כי הדבר יפתח בפני פייסבוק אפשרויות מוניטיזציה חדשות, ושליטה רבה יותר על וואטסאפ ואינסטגרם שרכשה, בניגוד להצהרות מהעבר לפיהן הן ישארו עצמאיות. הדיווח אכן שיקף גם אפשרות לפגיעה בפרטיות המשתמשים בשל האפשרות לאחד את הדאטה שנאסף עליהן באמצעות כל שירות בנפרד. בשנת 2016, פייסבוק כבר הכריזה כי תשתף חלק מהדאטה שנאסף בוואטסאפ עם הרשת החברתית - והמהלך נבלם בשל התערבות של רגולטורים אירופאים.

בארה"ב אמנם אין חקיקת פרטיות מחמירה כמו באירופה, אך לאור השערוריות הרבות הנוגעות לפרטיות ולהגנה על דאטה שפייסבוק הייתה מעורבת בהן בשנה האחרונה, מחוקקים החלו לבחון את החברה ביתר דקדוק, ולבקר אותה יותר, כאשר מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג וסמנכ"לית האופרציה שריל סנדברג אף זומנו להעיד בפני מחוקקים בשנה שעברה. גם הצעד החדש שדווח לא זכה לאדישות בקרב המחוקקים האמריקאים שכבר החלו להתבטא נגדו.

בריאן שץ, סנטור דמוקרטי מהוואי וחבר בכיר בפאנל הטכנולוגיה של ועדת המסחר בסנאט צייץ כי הצעד "אולי טוב עבור הצפנה", מאחר שבניו יורק טיימס דווח שבמסגרת המהלך כל השירותים יעברו להצפנת קצה אל קצה, אך "רע עבור התחרות והפרטיות". בחודש שעבר שץ הגיש הצעת חוק שתחייב חברות שאוספות דאטה לאבטח מידע מזהה על המשתמשים, להתריע בפניהם על פגמי אבטחה, ושתגביל את שימושי החברות במידע.

 

חבר הקונגרס הדמוקרטי רו קאנה מקליפורניה פרסם הצהרה בה אמר האשים את המצב הנוכחי ברגולציה מקלה מדי עוד בשלב הרכישות, "זו הסיבה שהייתה צריכה להיות יותר התערבות כשפייסבוק רכשה את וואטסאפ ואינסטגרם, תארו לכם כמה העולם היה שונה היום אם פייסבוק הייתה צריכה להתחרות בוואטסאפ ואינסטגרם. זה היה מעודד תחרות אמיתית שהייתה מקדמת פרטיות ומיטיבה עם הלקוחות" טען.

הסנטור הדמוקרטי מטעם מדינת מסצ'וסטס, אד מרקי, הצהיר כי "כשזה מגיע לפרטיות, אנחנו כבר לא יכולים לתת לפייסבוק להנות מהספק. אנחנו צריכים לקבל ממנה יותר מהבטחות כדי לוודא שהצעד הנוכחי לא יבוא על חשבון פרטיות המשתמשים". ואילו ריצ'רד בלומנטל, סנטור דמוקרטי מטעם מדינת קונטיקט, אמר בחריפות לאתר דה וורג' כי "נראה שמארק צוקרברג שוב להוט להפר את המחויבות שלו לטובת ביסוס שליטה על אנשים ועל הדאטה שלהם".

בתוך כך, ניק קלג, סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר וראש מערך הלוביזם מטעם פייסבוק בהווה, התייחס למיזוג השירותים בנאומו הראשון בתפקיד, שנשא בבריסל אמש. "עדיין מדובר בשלב ראשוני, ועוד לא פיצחנו איך זה יעבוד, האם זה יעבוד ומה רגולטורים עשויים לחשוב על כך. אבל זה מהלך פשוט בהרבה ממה שהשיח סביבו מרמז" אמר קלג.

קלג דיבר גם על מאמצי החברה לתקן את המוניטין שלה ואמר כי "אנחנו בתחילתו של דיון בו השאלה כבר אינה האם רשתות חברתיות צריכות להיות תחת רגולציה, אלא איך עליהן להיות תחת רגולציה". קלג התייחס לכך שפייסבוק תתחיל להציג שקיפות רבה יותר סביב מודעות פוליטיות באירופה, ובין היתר תראה מי שילם עבורן, כמה שולם, ותאפשר חיפוש דאטה על המודעות במאגר מידע במשך שבע שנים מהפרסום (מאמצים דומים יחולו גם בישראל לקראת הבחירות).