יותר מאל על ומיטב דש: "השווי של אינטרקיור מופרך; ייצרה בשנה האחרונה 600 ק"ג של קנאביס"

האישור המיוחל ליצוא מוצרי קנאביס מישראל הקפיץ את המניות בתחום בשיעור דו-ספרתי שמשקף לחברות שווי שוק שעולה על חברות ותיקות ויציבות • השווי של אינטרקיור, כולל האופציות, מגיע ל-1.2 מיליארד שקל, מעל לזה של דור אלון ומנועי בית שמש

אהוד ברק / צילום: איל יצהר
אהוד ברק / צילום: איל יצהר

שיגעון הקנאביס בבורסה בתל אביב הגיע השבוע לשיאו עם האישור המיוחל ליצוא מוצרי קנאביס רפואי מישראל. אם היה נדמה כי תהיה הבחנה בין החברות שכבר מחזיקות בכל האישורים הרגולטוריים לבין אלו שלא, מהר מאד הסתבר כי המשקיעים רואים בעיקר את הירוק בעיניים, והמניות בענף המשיכו לזנק בכל אחד מימי המסחר השבוע בבורסה בשיעור דו-ספרתי, וזאת לאחר עליות של עשרות אחוזים בחודשים שקדמו לאישור לייצא. 

הגדילה לעשות אינטרקיור בראשות אהוד ברק שמרכזת כעת את המחזור הגדול בבורסה, בגובה של יותר מ-50 מיליון שקל. מאז הודיעה אינטרקיור על כניסה לפעילות בתחום הקנאביס במהלך חודש יוני מנייתה זינקה בשיעור יוצא דופן של כ-3,000% ומחזור המסחר היומי הממוצע בה עומד על קרוב ל-9 מיליון שקל. חברת הקנאביס נסחרת כעת לפי שווי של -930 מיליון שקל. רק כדי לסבר את האוזן, מדובר בשווי שוק הגבוה מזה של חברות ותיקות במשק, כמו: אלקטרה צריכה, שנסחרת לפי שווי שוק של 900 מיליון שקל; יצרנית המנועים בית שמש, שנסחרת לפי שווי שוק שנושק ל-800 מיליון שקל; דור אלון, שנסחרת לפי שווי שוק של 788 מיליון שקל; אפריקה מגורים, שנסחרת לפי שווי של 766 מיליון שקל; ואף מעל השווי של בית ההשקעות מיטב דש, חברת התעופה אל על, חברת איסתא, קסטרו ותדיראן הולדינגס.

בשבוע שעבר הודיעה אינטרקיור כי היא נמצאת בשלבים מתקדמים להקמת מתקן ייצור רחב היקף בדרום הארץ שיפעל בנוסף למתקנה הקיים של קנדוק בגליל המערבי. אינטרקיור כבר חתמה על הסכמים מחייבים לרכישת מלוא הבעלות והשליטה (100%) בחברת קנדוק. אינטרקיור הצהירה כי ברשותה מלאי זמין של מעל 1 טון הן למטופליה והן ליצוא. עם זאת, לפי גורם בשוק הקנאביס, "השווי של אינטרקיור מופרך במיוחד כאשר יש כמה אי וודאויות, גם מבחינת תקינה, גם מבחינת לוחות זמנים וגם מבחינת רווחיות. הרי כולל האופציות מדובר כבר בשווי של 1.2 מיליארד שקל, לחברה שייצרה בשנה שעברה 600 ק"ג של קנאביס, כאשר החברה אמרה כי היא צפויה להגיע ליצור של 100 טון ב-2019".

ואינטרקיור, שעלתה רק בשבוע החולף בכ-100%, לא לבד. גם עמיר שיווק הפועלת בתחום הקנאביס העפילה לשווי שעולה על חברות מכובדות לא פחות. עמיר שיווק נסחרת לפי שווי של 425 מיליון שקל, מעל לזה של יבואנית סמסונג בישראל, חברת סאני תקשורת; מעל חברות הנדל"ן אאורה  ומנרב ; מעל השווי שוק של יצרנית הברזים חמת, וקרן הריט ומעל השווי של בית ההשקעות מור. 

חברת טוגדר , למשל, מהחלוצות בתחום בבורסה המקומית, נסחרת לפי שווי של 288 מיליון שקל - מעל השווי שוק של דוניץ, ממן, רקח וקרן הריט מגוריט - וזאת לאחר שמחקה יותר מ-60% מערכה מאז השיא שנרשם בחודש אפריל של 2018. 

למרות האישור המיוחל ליצוא קנאביס בישראל, ועליות חדות בשיעור המניות של החברות בענף, נראה כי חוסר הוודאות עדיין כאן. לדברי שירי עדן, מנכ"לית נישות ויועצת לקרן הנאמנות סלע קנאביס: "שוק הקנאביס העולמי צפוי לגדול פי 50 בעשור הקרוב, וזו מהפיכה שישראל בהחלט יכולה לקחת חלק פעיל בה. יחד עם זאת, קיימות מספר אי וודאויות לגבי היצוא. למשל, בכל מקום אחר קנאביס הוא מוצר מקומי, קרי מיוצר ונצרך באותה טריטוריה. ישראל תהיה הראשונה לערוך ניסוי בקנה מידה גדול של הפרדת מקום היצוא ממקום הצריכה, מה שעלול לגרום לבעיות רגולטוריות, ובראשן התאמת התקן הישראלי IMC-GMP לתקן ה-GMP האירופי".

"אי וודאות נוספת נובעת מלוחות הזמנים", המשיכה עדן. "יצוא יתחיל רק אחרי כתיבת הנהלים, מה שעשוי לקחת בין תשעה חודשים לשנה. בענף שמתפתח כל כך מהר, דחייה של שנה נוספת נותנת עדיפות למתחרים מחו"ל. בגלל אי הוודאות עדיף לפזר את ההשקעה בקנאביס על פני מספר חברות, להתמקד בחברות שהשווי שלהן עדיין לא עלה מאוד כמו מדיקל ועמיר שיווק, ולפזר את ההשקעה גם לחברות מבוססות יותר בקנדה ובארה"ב".