הדולר נפל 0.8%: "פער הריביות מיצה את פוטנציאל ההתרחבות"

בהמשך לנאומו אמש של יו"ר הפד, שצופה כי לא ימשיך לעת עתה בהעלאות הריבית, הדולר נחלש • "פריקו: על רקע ההערכה כי פער הריביות בין השקל לדולר מיצה את פוטנציאל ההתרחבות, גופים מוסדיים ויצואנים גדולים העדיפו לצמצם את החשיפה והתחילו למכור מט"ח" • סקירת המט"ח של "גלובס"

דולריזציה / צילום: שאטרסטוק
דולריזציה / צילום: שאטרסטוק

הדולר נחלש היום (ה') במסחר בעולם לאחר הודעת הריבית של הפד אמש. יו"ר הפד, ג'רום פאואל, הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי, אבל השליך את ההבטחה להעלאה הדרגתית נוספת של הריבית - מה שאותת לשוק כי לא נראה העלאה נוספת בקרוב.

למעשה, הדבר הבולט בהודעה היה היעדרה של המילה "הדרגתית" לגבי קצב העלאת הריבית. אם בהודעה הקודמת הפד הנמיך את קצב העלאות הריבית מ-3 ל-2 בלבד, כעת פאואל מדבר על העלאת ריבית אחת בלבד ב-2019.

הדולר  ירד 0.79% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.642 שקלים, ואילו האירו  איבד 0.26% ושערו היציג נקבע על 4.185 שקלים. 

במסחר מול הדולר, האירו  נסחר ללא שינוי מהותי סביב 1.149 דולרים, וכך גם שער הליש"ט  שנסחר מול הדולר סביב 1.311 דולרים, בעוד שמדד הדולר אינדקס (DXY) משיל 0.1%.

לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "השווקים הפיננסים מפרשים את הודעת הפדרל ריזרב לפיה הוא יהיה סבלני מאוד בהעלאות הריבית העתידיות, כך שהבנק המרכזי לא ימשיך במגמת העלאות הריבית בעתיד הקרוב. כל זה הוא סמן מקדים כדי לעודד את הביקושים בשוק חומרי הגלם וגם בשוקי המניות. על רקע ההערכה כי פער הריביות בין השקל לדולר מיצה את פוטנציאל ההתרחבות, גופים מוסדיים ויצואנים גדולים העדיפו לצמצם את החשיפה והחלו למכור מט"ח בהיקפים יותר משמעותיים".

נציין כי אם פער הריביות בין זה של הפד לזה של בנק ישראל לא יתרחב, אז השקל הופך ליותר אטרקטיבי לעומת אתמול טרם הנאום של פאואל.