מפח-נפש לרשות המסים? הסדר טיעון מקל עם איציק וזנה שהודה בעבירות מס בהיקף של מיליארד שקל

וזנה הודה והורשע בעבירות מס בהיקף של מיליארד שקל ובעבירות הלבנת הון בסך כ-73 מיליון שקל, ונגזרו עליו 5 שנות מאסר וקנס של 50 אלף שקל • חצי נחמה לקופה הציבורית: במסגרת הסדר הטיעון חולט רכוש המוערך ב-6 מיליון שקל • גזר הדין ניתן במסגרת פרשת עבירות מס והלבנת הון בתחום חברות כוח-האדם שזכתה לכינוי "תיבת נח"

גזר דין / צילום: פוטוס טו גו
גזר דין / צילום: פוטוס טו גו

שנתיים וחצי לאחר שהתפוצצה פרשת עבירות המס בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל לצד הלבנת הון בגובה כ-73 מיליון שקל בתחום חברות כוח-האדם - נגזר דינו של איציק וזנה ו-7 חברות שבשליטתו, בהן חברת "מוקד אריק", וזאת במסגרת הסדר טיעון שהושג באמצעות הליך גישור פלילי שהתקיים לפני השופט בני שגיא.

השופטת מיכל אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שדנה בתיק העיקרי וגזרה את דינו של וזנה, הרשיעה אותו על-פי הודאתו בשורה ארוכה של עשרות עבירות, אשר במרכזן עבירות קבלת דבר במרמה, עבירות מס ועבירות הלבנת הון, וגזרה עליו אתמול (ד') 60 חודשי מאסר בפועל בניכוי ימי מעצרו.

בגזר הדין ציינה השופטת אגמון-גונן כי "הערכים המוגנים שנפגעו מביצוע עבירות המס הם ערך השוויון בנשיאה בנטל חבות המס, התעשרות הנאשם על חשבון הכלל תוך פגיעה קשה בקופה הציבורית, בכלכלת המדינה, באמון הציבור ובמרקם החיים החברתי".

למרות זאת, וכחלק מהסדר הטיעון, הושת על וזנה קנס נמוך של 50 אלף שקל, לצד חילוט כל הרכוש שנתפס במסגרת חקירתו, המוערך לפי רשות המסים ב-6 מיליון שקל. אם לא די בכך, ולמרות הרטוריקה החריפה של גזר הדין, הורה בית המשפט למדינה להשיב לוזנה דירה בעיר שדרות שבבעלותו. זאת, לצד מתן אפשרות לוזנה לפדות הן את רכביו (ג'יפ מזראטי, אאודי, מרצדס, ב.מ.וו ומיני קופר) והן את דירתו באור-יהודה שחולטה תמורת תשלום של 750,000 שקל בלבד, שיועבר לקופת המדינה.

כנימוק להסדר הטיעון המקל יחסית, ציינה השופטת אגמון-גונן בגזר הדין כי "במקרים בהם הגיעו הצדדים להסדרי טיעון כמו במקרה שלפניי, נגזרו עונשים נמוכים באופן משמעותי, בעיקר כאשר, כמו במקרה שלפניי, חולט רכוש בהיקף נרחב".

נזכיר כי כתב האישום המקורי ייחס לוזנה ול-7 חברות שבשליטתו - מוקד אריק, חברת ל.ש. אחזקה ניקיון וניהול, תנופת ביטחון, ליבנת שירי, ע.מ. לימא, בטר קלין אחזקות מבנים וב.ג. שחר אבטחה - עבירות מס בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל ועבירות הלבנת הון בהיקף של כ-140 מיליון שקל לפחות. עוד צוין שם כי הכספים שהושגו תוך ביצוע עבירות "הולבנו" אצל נותני שירותי מטבע, בהם החברות שבבעלות עדי צים, כנגדו לא הוגש כתב אישום.

על-פי כתב האישום המתוקן שהוגש במסגרת הליך גישור פלילי שקיימה התביעה היקף העבירות - בו הודה וזנה - היקף עבירות המס עומד על כמיליארד שקל, והלבנת ההון המיוחסת לנאשמים (חברות שהיו בבעלותו של וזנה או שהוא שלט בהן באמצעות אחרים) היא בסכום של כ-73 מיליון שקל.

שוחרר למעצר-בית עד לתחילת ריצוי מאסרו

וזנה, שיוצג בהליך המשפטי על-ידי עו"ד ערן ערבה ממשרד עורכי דין שגב-ערבה, היה עצור בשנים האחרונות (עם הפסקות במעצר) ושוחרר למעצר-בית באיזוק אלקטרוני מאתמול ועד לתאריך 1.5.19, אז יתייצב לריצוי מאסרו. במסגרת הפרשה נעצר גם עדי צים, הבעלים לשעבר של רשת הקמעונאות כמעט חינם, וכיום בעלי חברת המימון וניכיון הצ'קים אס.אר אקורד - בעניינו לא הוגש כתב אישום.

וזנה ביצע את העבירות בהן הורשע, בתקופה שבה ריצה עונש של עבודות שירות, וכשלחובתו היה מאסר על-תנאי בן חצי שנה (שנכללו בעונש שנגזר עליו אתמול). כל זאת, לאחר שנעצר על-ידי בית המשפט העליון אחרי שהפר את תנאי שחרורו - פעמיים.

לפי גורמים המעורים בפרטים, בעקבות קשיים ראייתיים שעלו במסגרת שלב ההוכחות במשפט, נאלצה רשות המסים להסכים להסדר הטיעון החריג.

על חלקם של אותם קשיים, ניתן ללמוד בין היתר מגזר דינה של אגמון-גונן, אשר ציינה כי "על-פי כתב האישום מי שהקים את הארגון הפלילי ורשת החברות שביצעו את העבירות היה ליאור וזנה, בן-דוד של הנאשם. כאשר ליאור וזנה נעצר, הוא העביר את העסק לנאשם, וזה המשיך להפעילו".

אולם למרות מעצרו של וזנה ועל אף שהעבירות בוצעו שנים לפני הגשת כתב האישום, "טרם הוגש נגד ליאור וזנה כתב אישום, ובמהלך הטענות המקדמיות העלה הנאשם טענה לאכיפה בררנית".

מעבר לעבירות המס והלבנת ההון בהן הורשע וזנה, הוא הורשע גם בשיבוש מהלכי חקירה, זאת עקב כך שמסר למי מהנאשמות על כוונת המשטרה לערוך חקירה בעניינן. כן הורה וזנה למי מטעמו לרכוש כרטיס סים חדש טרם הגעתה לחקירה, כדי שלא ניתן יהיה לראות את המסרונים שהוחלפו ביניהם. בנוסף, כחלק מהסדר הטיעון עליו חתם וזנה עם רשות המסים, הוא הצליח לגרום לכך שתיק נוסף התלוי ועומד נגדו בגין הפרת הוראה חוקית ומסירת הודעה כוזבת להוצאת דרכון, יבוא במסגרת גזר הדין. 

את רשות המסים-מע"מ, היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים, ייצגו בהליך עורכות הדין ליאת גולדשטיין-שוורץ, שירן באדי וגלית וקולקר.

תיבת נח

גזר הדין הוא תולדה של חקירה המכונה "תיבת נח", המשותפת למחלקת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב, פקיד שומה חקירות תל-אביב, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, משרד הכלכלה, ביטוח לאומי ויחידה ארצית לפשיעה כלכלית של משטרת ישראל (יאל"כ). במסגרת החקירה נעצרו 19 מעורבים בגין חשד לביצוע שורת עבירות מרמה, מס והלבנת הון בהקשר לשירותי כוח-אדם.

לפי כתב האישום המתוקן, וזנה עמד בראש תוכנית עבריינית רחבת-היקף, במסגרתה קשר קשרים שונים עם שורה של גורמים עימם ביצע את התוכנית.

בנוסף הודה וזנה כי עשה שימוש בחברות שבשליטתו על-פי צרכיו ועל-פי צורכי הקשר העברייני ויחד עימם הוציא לפועל את תוכניתו.

"מטרות-העל" של התוכנית העבריינית היו, לפי כתב האישום המתוקן: 1. התחמקות והשתמטות מתשלומי מס. 2. התחמקות מחובות מעבידים. 3. ביצוע פעולות ברכוש אסור בהתאם להוראות חוק איסור הלבנת הון, כמו גם הסתרת והסוואת מקורו של הרכוש, זהות בעלי הזכויות בו ועוד.

בכתב האישום המקורי נטען כי וזנה חבר למספר גורמים בתחום מתן שירותי כוח-האדם, זאת תוך יצירת מנגנון שיטתי של דיווחים כוזבים, ניפוח עסקאות, הפקה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות והמרת כספים. המטרה: הפקת רווחים במרמה תוך הונאת רשויות המס והביטוח הלאומי, וכן את אגף ההסדרה במשרד הכלכלה, שהוא הרגולטור בתחום כוח-האדם. 

רשות המסים: "אין בכוונתנו להתייחס באמצעות התקשורת"

רשות המסים מסרה בתגובה: "אכן, המדובר בהסדר מקל המשכלל שורה נרחבת של שיקולים, בין היתר: חיסכון בזמן שיפוטי, לנוכח כתב אישום הכולל למעלה מ-600 עדי תביעה, הליך שהיה צפוי להימשך במשך מספר שנים, אילו היה מנוהל עד תום, מורכבותו והיקף חומרי החקירה.

"יודגש כי ההסדר הוא אימוץ של מתווה שהומלץ על-ידי השופט המגשר בתיק במסגרת הליך הגישור שנוהל בפניו. כעולה מגזר הדין, כבוד השופטת אגמון-גונן בחנה את סבירות ההסדר בנסיבות הקונקרטיות של התיק ומצאה אותו ראוי. באשר לסוגיית החילוט, מרבית הנכסים שנתפסו הוסכם במסגרת ההסדר על חילוטם, כאשר שווי החילוט מוערך בלמעלה מ-6 מיליון שקל".

לשאלת "גלובס" לגבי חשודים נוספים, השיבו ברשות המסים כי "אין זה ראוי כי מצבו המשפטי של חשוד ייוודע לו מתוך התקשורת, ועל כן אין בכוונתנו להתייחס באמצעות התקשורת לגבי תיקים ספציפיים. יחד עם זאת, נאמר כי יתר התיקים בפרשה נבדקים ונבחנים, וצפויים להיות מוגשים כתבי אישום נוספים בפרשה בכפוף להליכי שימוע".

בא-כוחו של איציק וזנה, עו"ד ערן ערבה, מסר בתגובה לגזר הדין : "אנו מברכים על גזר דינו של בית המשפט המחוזי, שאישר אתמול את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים בסופו של הליך גישור. הסדר הטיעון - שנחתם בסופו של הליך ארוך במסגרתו נחקרו ממושכות עשרות עדי תביעה - משקף את הקשיים הראייתיים הניכרים בפניהם ניצבה התביעה במהלך ניהול המשפט. לטעמנו, טוב עשתה התביעה בהגינותה עת השכילה להכיר בקשיים שהתעוררו במהלך ניהול התיק וחסכה זמן שיפוטי רב ומשאבים ניכרים בהסכימה לתנאי הסדר הטיעון שאושר אתמול".

*** חזקת החפות: יתר החשודים בפרשה, ובהם ליאור זנה, עדי צים וחברת אס.אר.אקורד, הים חשודים בפרשה, לא הוגש נגדם כתב אישום, והם זכאים ליהנות מחזקת החפות.