השר ישראל כ"ץ בכנס metroTLV של נת"ע, מש' התחבורה ומש' האוצר: "הקו האדום יפעל באוקטובר 2021"

תושבי כפר שלם מחו מול באי הכנס, והשר כ"ץ התייחס: "המחמאה הגדולה ביותר היא שמפגינים נגדי על מה שיהיה בקווים הבאים" • "הקו האדום יפעל ראשון, 22 ק"מ מתוך 24 ק"מ של המנהרות נחפרו כבר"

שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף
שר התחבורה ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף

"זה מתקדם", אומר כ"ץ בעניין התקדמות בניית קווי המטרו, במהלך כנס metroTLV של נת"ע, משרד התחבורה ומשרד האוצר. "יש ביקורות והן לגיטימיות אבל העובדות הן שהרכבת הקלה כפי שהובטח הקו הראשון יתחיל לעבוד באוקטובר 2021. 22 ק"מ מתוך 24 הק"מ של המנהרות נחפרו כבר. בונים עיר שלמה תחת לגוש דן. הקו שיתחיל לעבוד ישנה את נושא הפקקים. הקו האדום יפעל ראשון ואחריו הקו הסגול והקם הירוק. כמי שעומד בראש המערכת המחמאה הגדולה ביותר היא שמפגינים נגדי על מה שיהיה בקווים הבאים". את הדברים הללו אומר כ"ץ בהתייחס להפגנה שהתקיימה הבוקר (ד') מול המקום שבו נערך הכנס, על ידי תושבי ראשון-לציון.

מי שהפגינו היו תושבי כפר שלם. "אנחנו מוחים על כך שהרכבת הקלה - הקו הסגול שעובר דרך ההגנה-אסא-קדמוני-כביש הטייסים - רוצה לפנות אותנו מביתנו. הדיירים שקיימים שם משנות ה-50 וכל זה ללא פיצוי ", מסרו המפגינים. 

הפגנת תושבי כפר שלם נגד ישראל כ"ץ / צילום: כדיה לוי
 הפגנת תושבי כפר שלם נגד ישראל כ"ץ / צילום: כדיה לוי

"רואים סוגי תחבורה ציבורית בחיפה ונראה גם באשדוד ובעוד מקומות. המענה היחידי לאזור צפוף אוכלוסין בגוש דן הוא תחבורה ציבורית שמישה ואיכותית בעיקר בשעות העומס ולהשתמש ברכב ובתשתית בזמנים האחרים. אני שר כמעט 10 שנים וזה דבר נדיר. התכנית הייתה לחבר את הגליל והנגב ואת ירושלים למרכז ומתחוללת היום מהפכה בקנה מידה היסטורי שסוגרת פיגור של יותר מ-100 שנה, מאז שהדברים האלה קרו בארה"ב באירופה ובאסיה בעשרות השנים האחרונות.

"המהפכה ברשת הכבישים והרכבות שמחברת את הגליל לנגב מתרחשת היום, יש את התחנה של הרכבת בכרמיאל והתחנה בבית שאן ובשדרות - דברים שאמרו שלא צריך ושאף אחד לא ייסע בהם. היום הבעיה היא הפוכה שצפוף מדי. כך המערכת צריכה להתארגן תוך כדי תנועה. לקראת 100 מיליון נוסעים בשנה.

"לנסוע מקריית שמונה עד לדרום הנגב בלי רמזור דרך המרכז זה דבר יפה ומדהים. אני אחראי על הרכבת לירושלים, על נת"ע ועל כביש 6. הרכבת הזו יצאה לדרך היא בהרצה וזה לא יחזור לאחור. בניגוד לעולם שעשו את זה בסביבה פחות צפופה אנחנו עושים את זה בסביבה צפופה ורוויה. זה מאתגר יותר. כל החיבור הזה לא היה יכול להיות אפקטיבי אם הוא לא פוגש את תשתית את התחבורה הציבורית.

"שלושת הקווים הראשונים, הראשון בביצוע ושניים בדרכם. 300 מיליון איש בשנה זה שווה ערך לכלל הנסיעות באוטובוסים שזה האמצעי העיקרי היום. קל להגיד שזה מיושן ולא יעיל, אבל גם בעולם עושים דברים כאלה - גם בלונדון וגם בפריז. התחרות הייתה מלאה ולא רק שהיא לא פגעה בחברות ישראליות, זה יצר חיבור בין חברות זרות וחברות ישראליות, כך גם בנמלים. יש פעילות שמתניעה את המשק תוך כדי ביצוע ל-4 נמלים מתחרים, שניים בחיפה ושניים באשדוד זה ישנה כאן את הכול וגם ישפיע על יוקר המחיה.

"המטרו הגדול הוא לא בקנה מידה כמו תקציב שלוקחים ומחלקים. ביחד עם החשב הכללי ועם שר האוצר, כולנו מסורים. המטרו, 150 מיליארד שקלים היקפו, יעבור מתחת לכל גוש דן בחיבור הפריפריאלי ובמערכת התחבורה ותהיה כאן מערכת אחת משולבת ומודרנית שהיא כבר תעלה דרגה עם 3 הקווים הראשונים, אוטוסטרדת אופניים וכבישים. מה שעוזר לנו בחודשי הקיץ לבצע את העבודות הוא שהמדינה מתרוקנת כי מיליונים טסים לחו"ל ונותנים לנו לעבוד בשקט. נוצרה כאן תרבות פריזאית שאנשים יוצאים לווקאנס. השמים הפתוחים היא רפורמה שהחלטתי עליה נגד כולם. היא לא פגעה בחברות התעופה הישראליות אלא היא איפשרה להן להתחרות. אנשים טסים במחירים שווים לכל נפש. נתב"ג יגיע ל-25 מיליון נוסעים וזו הצלחה של תחרות הוגנת וגם החברות הישראליות מקבלות את האפשרות להתחרות.

"מול איומים שאנחנו מקבלים כל יום יומיים, אנחנו נוכחים כמה נדרשת לנו היכולת הביטחונית. כדי שתהיה לנו יכולת כזו מלבד הסיוע הרב שנתי מארה"ב, חייבים כלכלה חזקה לפתח תשתיות, להגביר צמיחה כלכלית, להביא את אחוזי הצמיחה הבריאים כדי שאפשר יהיה לשמור על ביטחון כלפי חוץ ולהמשיך לפתח את המדינה כלפי פנים".