בלי הכפשות: טאבולה ואאוטבריין מחדדות את ההנחיות נגד קמפיינים פוליטיים שליליים

ל"גלובס" נודע כי חברות המלצות התוכן הודיעו לפרסומאים וליועצי התקשורת העוסקים בקמפיינים פוליטיים כי הן לא יאפשרו קידום כתבות שליליות • זאת בעקבות חשיפת "גלובס" שהוכיחה באופן מובהק קשר בין כתבות מכפישות על בני גנץ לבין אנשי המדיה של הליכוד

אאוטבריין וטאבולה מחדדות נהלים / צילום אילוסטרציה: shutterstock
אאוטבריין וטאבולה מחדדות נהלים / צילום אילוסטרציה: shutterstock

ימים ספורים לאחר שפורסם ב"גלובס" כי הליכוד עומד מאחורי קמפיין נגטיבי שנועד להכפיש את בני גנץ, בחברות המלצות התוכן טאבולה ואאוטבריין מחדדים את ההנחיות נגד פרסום נגטיבי. ל"גלובס" נודע כי לפרסומאים וליועצי תקשורת העוסקים בימים אלה בקמפיינים פוליטיים הובהר כי הפלטפורמות לא תאפשרנה קידום כתבות שליליות, וכי האופציה היחידה שתהיה פתוחה בפני המפלגות שרוצות להשתמש בהן לצורך קמפיינים פוליטיים היא קידום כתבות חיוביות בנוגע למועמדים שלהן.

לדברי בכירים בענף המדיה, מדובר למעשה בטרפוד כמעט מוחלט של הקמפיינים הפוליטיים באמצעות טאבולה ואאוטבריין. שתי הפלטפורמות עושות שימוש באמצעי מדיה אחרים - בעיקר כתבות, ונדיר למצוא תוכן מסוג זה שהכותרת שלו היא חיובית וכזו שיש טעם להשתמש בה לקידום מועמד.

שלא לייחוס אומר אחד הבכירים בתעשייה: "לכאורה, אפשר לעשות קמפיין פוזיטיבי, אבל יש לזה אפקט הרבה פחות חזק. יש מעט כתבות שמהללות מועמד או מהלכים שלו, ולכן הפלטפורמות אולי לא יגידו את זה, אבל בשורה התחתונה הן מנסות לסגור את הפרסום הפוליטי".

גם בימים כתיקונם טאבולה ואאוטבריין מתנגדות לקמפיינים נגטיביים - לפחות ברמה ההצהרתית - גם כשמדובר בקמפיינים מסחריים. בכל זאת, קשה להתעלם מכך שעל הפלטפורמות שלהן עלו בתקופה האחרונה קמפיינים שהכפישו מתחרים. מעשית קשה להוכיח זאת, אך באופן לא פורמלי אנשי תקשורת סיפרו ל"גלובס" כי הם לקחו חלק בקמפיינים מסוג זה.

מה שיצר את השינוי במדיניות של טאבולה ואאוטבריין והביא למאמצים להדק את הפיקוח על הנהלים, היה החשיפה ב"גלובס" שהוכיחה באופן מובהק קשר בין כתבות מכפישות על גנץ לבין אנשי המדיה של הליכוד. הכתבות שנחשפו היו באמצעות המערכת של טאבולה, אך כאמור במקביל עלה הקמפיין גם באאוטבריין. שתי הפלטפורמות דאגו להסרתו המיידית של הקמפיין.