"שביתה איטלקית" ברכבת ישראל? ההסתדרות הודיעה כי המשבר נפתר

(עדכון) - ההסתדרות הודיעה כי נפתר המשבר ברכבת ישראל, והעובדים ישובו לעבודה סדירה בשעות הקרובות • ועד העובדים הכחיש כי מדובר בצעד שתוכנן מראש: "נהגי הרכבת הם בני אדם, וגם הם עשויים לחלות" • הנהלת הרכבת: "אנו עדים הבוקר להתנהגות פראית ולא אחראית בהובלת הוועד; מן הראוי שהציבור ידע כי החלטת הוועד נובעת מההחלטה להוסיף פחות מחצי שעת נהיגה בממוצע לנהג מדי יום"

רכבת ישראל, ת"א - שלומי יוסף
רכבת ישראל, ת"א - שלומי יוסף

תופסק השביתה האיטלקית ברכבת ישראל. ההסתדרות הודיעה כי בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, נפתר המשבר ברכבת ישראל והעובדים ישובו לעבודתם הסדירה כבר בשעות הקרובות. יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות, יניב לוי, הודיע כי "בסדרת פגישות שתתקיים בהסתדרות בשבוע הבא ייפתר נושא השיבוצים והמחלוקות בין הצדדים".

שיבושים נרחבים נרשמו הבוקר (ד') בתנועת הרכבות בעקבות מחסור לא צפוי בנהגים. 

אילו שיבושים נרשמו עד כה?

הרכבות בקו כרמיאל-חוף הכרמל מבוטלת.
הרכבת מבית שאן של 6:01 בוטלה.
הרכבת של 5:49 מבית שמש לנתניה הופעלה מרמלה.
הרכבת של 6:21 מנתניה לבית שמש הופעלה מהרצליה.
הרכבת חיפה מרכז לאשקלון שיצאה 5:04 מחיפה מרכז הסתיימה בסבידור.
הרכבת של 6:59 בקו רעננה-באר-שבע הופעלה מראש-העין.

מה גרם לשיבושים?

35 נהגי קטר, המהווים כ-10% ממצבת הנהגים ברכבת ישראל, הודיעו הבוקר שהם חולים.

האם מדובר ב"שביתה איטלקית"?

ועד עבדי הרכבת טוען שלא מדובר בצעד מתוכנן ומסר כי "נהגי הרכבת הם בני אדם, וגם הם עשויים לחלות. לא מדובר על צעד ארגוני".

מנגד, בהנהלת הרכבת טוענים שהנהגים שובתים בגלל דרישת ההנהלה להאריך את המשמרת הממוצעת שלהם מ-3.5 ל-4 שעות כדי להגביר את תדירות הרכבות.

כמה שעות הנהגים אמורים לעבוד?

משמרת של נהג ברכבת מוגדרת כ-8.5 שעות, שמתוכן הוא נוהג בפועל 3.5 שעות בממוצע. לפי ההסכם הקיבוצי מספר המקסימום של שעות הנהיגה המותר הוא 6 שעות. כעת רוצה ההנהלה להאריך את הממוצע ל-4 שעות, ועל כך כאמור לטענתה מוחים הנהגים שלא הגיעו הבוקר לעבודה.

"התנהגות פראית ולא אחראית" 

מהנהלת רכבת ישראל נמסר הבוקר: "הנהלת רכבת ישראל קוראת הבוקר לוועד העובדים ולנהגי הרכבת - להתעשת, להפגין אחריות, לא לפגוע בשירותי הרכבת ולשוב מיד לעבודה סדירה.

"בעומס הכבד המוטל כיום ממילא על רכבת ישראל, הפועלת במלוא כוחה ובתפוסה ממוצעת של 160%, התנהלות כוחנית ולא ראויה שכזו היא מיותרת. מוטלת על כתפי ההנהלה והעובדים אחריות גדולה לנוסעים, ואנו מצפים מהנהגים, כמו כלל העובדים, לנהוג במידת האחריות הראויה.

"אנו עדים הבוקר להתנהגות פראית ולא אחראית בהובלת הוועד בהצהרות על חולי נהגים ופקחים באופן שפוגע בנוסעים. אנו מצרים על כך וקוראים לוועד להתעשת. 

"מן הראוי שהציבור ידע כי החלטת הוועד נובעת מהחלטת ההנהלה להוסיף פחות מחצי שעת נהיגה בממוצע לנהג מדי יום. כיום נהג נוהג בממוצע 3.5 שעות שעות, לעומת 6 השעות המותרות, ולאור הצרכים התפעוליים ומצב החברה ינהגו הנהגים כ-4 שעות. זאת כאמור בעוד שההסכם הקיבוצי מתיר נהיגה של 6 שעות לנהג. בגין תוספת זו ייהנו הנהגים מפרמיית נהיגה פעילה. זהו מהלך נדרש לרכבת בתקופה זו. 

"אנו קוראים לוועד להורות לנהגים לשוב מיד לעבודה ולא לגרום לנוסעים סבל נוסף, על הצפיפות והמחסור במסילות. רק התנהגות אחראית ושילוב ידיים יאפשרו להתגבר על האתגרים. הציבור יוכל לקבל מידע נוסף ושוטף בתקשורת, במוקד השרות, באפליקציה ובאתר הרכבת". 

בוועד טוענים כי תגובת ההנהלה מקוממת, לנוכח העובדה שהעובדים נושאים על גבם את תקלות ההנהלה. גורם בוועד עובדי הרכבת מספר: "כבר שנה וחצי שעובדי הרכבת מחפים על התקלות הקשות של המערך, עובדים שעות רבות נוספות כי אין קליטת אנשים, עושים תפקידים רבים נוספים, מנויידים ניודים יומיים חדשות לבקרים כדי 'לסגור חורים'.

"העובדים מגלים אחריות ומנהיגות נוכח הכישלונות המלווים את התכנון וההפעלה של הקווים החדשים ובכלל. ההודעה של ההנהלה לא רק שהיא לחלוטין אינה נכונה אלא שהיא מקוממת משום שההנהלה יודעת היטב מי נושאים על הגב שלהם את התקלות שלה. ההנהלה כהרגלה 'גומלת' לעובדיה המסורים בכך שהיא עושה מהלכים חד צדדיים ופוגעניים ושוב במקום לטפל בבעיות האמיתיות, מטילה עומסים בלתי סבירים על העובדים - כרגיל בדרכה הדורסנית הייחודית.

"זאת אותה הנהלת רכבת שאחראית להפסדים של מיליונים ועדיין לא לוקחת אחריות ובמקום לעשות מה שצריך כדי להבריא את מערך המטענים והחברה כולה היא עסוקה בלהילחם בעובדיה המסורים. בכל מקרה, כדי להבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים, משמרת ממוצעת של נהג ברכבת ישראל עומדת על כ-8 שעות עבודה".