אין איחוד בשמאל: אבי גבאי הודיע על סירוב להתאחד עם מרצ

(עדכון) - מרצ חידשה את הקריאה לאיחוד בינה לבין מפלגת העבודה, אך גבאי סירב • מפלגת העבודה: "לאחר בחינה מעמיקה שערכנו היום במפלגת העבודה, ראינו כי בחיבור בין העבודה למרצ השלם קטן מסך חלקיו"

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

חצי יממה אחרי הודעת המיזוג בין יש עתיד לחוסן, עדכנה מפלגת העבודה שלא תיכנס למו״מ עם מרצ. בניגוד לחלק מן הפרסומים לא נערכה הצבעה בעניין בקרב הכירי המפלגה. חלק מהח"כים סברו שיש להחזיר את לבני לתמונה, אך הדבר נשלל על הסף.

כל זאת אחרי יום של קריאות רבות בזירה הפוליטית לרבות של בכירי המפלגה כיחימוביץ ופרץ לפעול לאיחוד עם מרצ.

בהודעת מפלגת העבודה נאמר: "לאחר בחינה מעמיקה שערכנו היום במפלגת העבודה, ראינו כי בחיבור בין העבודה למרצ השלם קטן מסך חלקיו. שילוב של שתי התנועות לא מגדיל את כוחנו אלא להיפך, מחליש את הגוש. בבדיקת עומק שנעשתה לאורך היום גם במרצ וגם בעבודה עלה כי מרצ עוברת בוודאות את אחוז החסימה ונציגיה יכנסו לכנסת הבאה באופן ודאי. נרוץ בנפרד ונסייע אחד לשני על מנת להביא לחילופי שלטון. יו"ר המפלגה אבי גבאי הציע ליו"ר מרצ תמר זנדברג ליצור הסכם עודפים יחד עם מרצ על מנת לוודא שהקולות של המחנה לא ילכו לאיבוד". 

בתוך כך, אמר נתניהו היום בפתח ישיבת מזכירות הליכוד כי הליכוד נמצא בפיתח מערכה פוליטית קשה "יש סכנה, אני לא צריך להכביר במילים. סכנה גדולה לשלטון", הוא אמר. מזכירות הליכוד אישרה את הצעת ראש הממשלה נתניהו פה אחד: הרב אלי בן דהן ישוריין במקום ה-28, ארז תדמור במקום ה-41.

שלי יחימוביץ' הייתה בעד האיחוד

בהודעה שפרסמה הבוקר יו"ר מרצ, תמר זנדברג, נאמר כי לאור האיחוד במרכז, זה הזמן לאיחוד בשמאל כדי להקים ממשלת שמאל-מרכז. היא הודיעה כי מרצ תהפוך כל אבן על-מנת שזה יקרה. "יש לנו 12 שעות, ואנחנו מזמינים את אבי גבאי לשולחן הדיונים באופן מיידי". 

יו"ר העבודה, אבי גבאי, התקשר לזנדברג ואמר לה שחיבור יפחית מנדטים, ולכן הוא אינו בעד, ועם זאת אמר שיעשה בדיקה נוספת ויעדכנה. בינתיים סיעת מרצ מכונסת להתייעצות וממתינה לנציגיו של גבאי להתדיינות.

גבאי וזנדברג הסכימו כי סיכוייה של מרצ לעבור את אחוז החסימה גבוהים ויציבים. זנדברג ביקשה להיפגש - גבאי התחמק ובעצם דחה את הפנייה. ההערכה היא כי סיכויי ההתחברות קלושים.

ממפלגת העבודה נמסר: "בתום דיון שבו השתתפו חברי סיעה הוחלט על בחינת כל האפשרויות, על-מנת להבטיח מהפך שלטוני בישראל תוך שמירת ערכי מפלגת העבודה".

ח"כ עיסאווי פריג' מסר כי הגיע הזמן לאיחוד. לדבריו, בימים שבהם נתניהו מכניס את הטירוף הכהניסטי לכנסת, בימים שבהם מפלגות המרכז מתייחסות לשמאל כאל סוג של קללה, אסור לנו לעמוד מנגד ולנהוג כאילו דבר לא השתנה. הוא הוסיף כי למרצ יש אחריות לגורלו של השמאל בישראל, לגורלה של תפיסת העולם ההומניסטית, והאחריות הזו צריכה לבוא לידי ביטוי בריצה משותפת מבלי לוותר על השוני בין המפלגות, אך כדי למנוע את מה שהגדיר הרס השמאל הישראלי.

במרצ חוששים כי האיחוד בין גנץ ללפיד יגרום למעבר של מצביעים של המפלגה ושל מפלגת העבודה לגוש המרכז, בשל התקווה כי יצליח להביא להפלת נתניהו. לפי הסקרים, מרצ מתנדנדת מעל אחוז החסימה אך קרוב מדי אליו, וסחף כזה עלול להוריד אותה מתחת אליו.

המכשול העיקרי לאיחוד כזה הוא יו"ר העבודה, אבי גבאי, שלא נענה לקריאות במפלגתו שלו, ובהן של ח"כ שלי יחימוביץ' לרשימה משותפת שכזו.

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה בתגובה: "נוכח הסיטואציה הפוליטית החדשה שנוצרה יש לבחון ביסודיות ובמהירות אפשרות יצירת בלוק משותף עם מרצ לצורך ההתמודדות. סרבנות אוטומטית לכך תירשם לנו לדיראון עולם, אם המצב החדש יביא חלילה למחיקת מרצ ולקריסת העבודה".

ח"כ איציק שמולי מסר: "אנחנו בוחנים את כל האופציות ברצינות - כולל חיסור טכני עם מרצ. זה יהיה חבל הצלה שיציל אותה - ויקדם את הגוש כולו. הסיכוי לכך: קשה לי להעריך כרגע. אני חצוי מאד בנושא הזה. אבל צריך להסתכל על התמונה המלאה. ביום שאחרי הבחירות - נתפצל שוב". 

ח"כ עמיר פרץ מסר: "מתוך אחריות לאומית ואחריות למחנה השלום והצדק החברתי, עלינו לעשות כל שנדרש על-מנת לממש את האפשרות לריצה ברשימה משותפת של העבודה ומרצ. יש הבדלים רבים בינינו לבין מרצ, אך המכנה המשותף רחב הרבה יותר, וניתן להתגבר על המכשולים. השאיפה לחולל שינוי כיוון בישראל והמכנה המשותף האידאולוגי המוביל לשינוי עומדים מעל כל שיקול אחר. חובתנו להבטיח שאף קול לא יתבזבז במערכה גורלית זו, כדי שישראל תתחיל במסע שונה מהממשלה הקיימת למען שלום וצדק חברתי".