"התקדמות משמעותית בשיחות הסחר": טראמפ דחה העלאת המכסים על סין

נשיא ארה"ב טראמפ צייץ כי העלאת המכסים שתוכננה על הסינים ל-1 במארס תידחה, וזאת רקע לפני הדד-ליין של הפסקת האש

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הנשיא טראמפ דחה את העלאת המכס על סחורות סיניות שנועדה להיכנס לתוקף בשבת הקרובה, בנימוק של "התקדמות מהותית" בדיונים עם הסינים בנושאים כמו קניין רוחני והעברת ידע טכנולוגי.

טראמפ צייץ בטוויטר שאם ההתקדמות בשיחות תימשך, ארה"ב תתכנן פסגה בינו לבין עמיתו הסיני שי ג'ינפינג כדי "להגיע להסכם" שיסדיר את מאבק הסחר שנמשך זה שנה בין שתי המעצמות הכלכליות.

הציוצים של טראמפ לא פירטו כמה זמן תימשך שביתת הנשק במאבק הסחר או מתי תתקיים אותה פסגה עם נשיא סין.

המכס על סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר היה אמור לעלות מ-10% ל-25% במוצאי שבת הקרובה דקה אחרי חצות.

בדיונים האחרונים הציעה סין להגדיל את רכישות מוצרי ושירותי החקלאות והאנרגיה בארה"ב, להקל את ההגבלות על חברות אמריקאיות בשירותים פיננסיים ובתעשיית הרכב, ולשפר את ההגנה על קניין רוחני אמריקאי.

הנהגת סין רואה באמצעים הללו אינטרס לאומי סיני. סין לא ויתרה בהרבה בנושאים שהיא רואה כחיוניים לשמירה על שלטון המפלגה הקומוניסטית, כולל סבסוד ממשלתי ותמיכה בחברות שבבעלות המדינה, ועוד אמצעים שהם הבסיס למודל הכלכלי שהמדינה מובילה.

"אנחנו נוקטים צעדים לרפורמה בחברות שבבעלות המדינה כדי להפוך אותן לתחרותיות יותר, אבל לא בדרך שבה רוצה ארה"ב", אמר דובר רשמי סיני. סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה דיווחה על הציוצים של טראמפ ומסרה שהדיונים מתמקדים בניסוח טקסט להסכם כלכלי וכי הושגה "התקדמות ניכרת".

טראמפ צייץ שההתקדמות כוללת "הגנה על קניין רוחני, העברות טכנולוגיה, חקלאות, שירותים, מטבע ונושאים רבים אחרים" ללא פירוט.

"טראמפ הגביר כעת משמעותית את הלחץ שלו על הנציגים האמריקאים בשיחות להגיע לעסקה עם סין", אמר אסוור פרסאד, מומחה לסין מאוניברסיטת קורנל. "יש עדיין פער גדול בין שני הצדדים בנושאים מהותיים, בגלל העדר אמון של האמריקאים במחויבות הסינית לרפורמות מבניות, ואי הנכונות של סין לשנות מהיסוד את האסטרטגיה התעשייתית והכלכלית שלה".

חילוקי הדעות קיימים עדיין גם בנושא התלונות האמריקאיות שהרשויות בסין והחברות הסיניות לוחצות על חברות מארה"ב לחלוק איתן טכנולוגיה. דוברים סינים מכחישים שבייג'ין מיישמת לחצים כאלו, וטוענים שהחברות הזרות חולקות טכנולוגיה מרצונן, תמורת גישה לשווקים בסין.

בסבב האחרון של דיוני הסחר, הנציגים הסינים אמרו שבייג'ין מוכנה לשפר את נוהלי הפיקוח על חברות זרות ברמה המקומית, ולעודד עסקים אמריקאיים שפועלים בסין לדווח על תקלות לרגולציה. הנציגים האמריקאים דורשים שינויים רחבים בהרבה.

"אם דחיית תאריכי היעד גורמת לשתי הממשלות להשיג עסקה דו-צדדית בת קיימא שמתייחסת לחששות של ארה"ב בנוגע לגישה לשווקים בסין ובנוגע לרפורמות מבניות, היא תהיה שווה את זה", אמר מיירון בריליאנט, סגן נשיא בלשכת המסחר האמריקאית. "העסקים רוצים עסקה מקיפה שתפחית מתחים ותחסל את מכסי העונשין הגבוהים".

שני הצדדים גם לא הסכימו איך לאכוף עסקה כלשהי. הנציגים מארה"ב, שהתלוננו במשך שנים על הרקורד הגרוע של עמידה בהסכמים בסין, דוחפים להכנסת סעיפים שיאפשרו לוושינגטון לחזור להטיל מכסים על סחורות סיניות, אם בייג'ין לא תעמוד בכמה תאריכי יעד לרפורמות, או לחלופין להוריד את המכסים רק בהדרגה, אם בייג'ין תעמוד בתאריכי יעד.

פקידים סינים מתחו ביקורת על הגישה הזו בטענה שהיא לא הוגנת, ואמרו ששני הצדדים צריכים לדון במשותף בתלונות.

טראמפ הפך את ההסכם עם סין לעדיפות גבוהה שלו. נציג הסחר הבכיר שלו, רוברט לייתייזר, נוקט מזמן קו נוקשה נגד פרקטיקות המסחר הסיניות - ובשבועות האחרונים הוא מזהיר מפני המכשולים הגדולים שעוד נותרו בדרך להשגת עסקה. לייתייזר מתמקד בנושאים המבניים, כולל סבסוד חברות סיניות והעברת (גניבת) טכנולוגיה.