הושלמה עסקת לאומי קארד: מנורה מבטחים מאמינה ברכישה של ורבורג פינקוס, מעמידה חוב ורוכשת אקוויטי

העסקה נעשתה לפי שווי חברה של 2.5 מיליארד שקל • בנק לאומי יקבל מתוך סכום זה 2 מיליארד שקל עבור 80% ממניות חברת כרטיסי האשראי, ועזריאלי תקבל את היתרה עבור 20% מהמניות

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

ימים ספורים לאחר שנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אישר את עסקת מכירת לאומי קארד לידי קרן ורבורג פינקוס האמריקאית, מודיעים היום בנק לאומי, שבניהול רקפת רוסק עמינח, וקבוצת עזריאלי, שבראשות דנה עזריאלי, על השלמת עסקת הענק למכירת חברת כרטיסי האשראי שבבעלותם המשותפת. העסקה נעשית לפי שווי חברה של 2.5 מיליארד שקל, כשבנק לאומי יקבל מתוך סכום זה 2 מיליארד שקל עבור 80% ממניות החברה, ועזריאלי תקבל את היתרה, עבור 20% ממניות חברת כרטיסי האשראי. בנק לאומי צפוי לרשום רווח הון של כ-340 מיליון שקל לפני מס, בעקבות השלמת העסקה. 

כמו כן, בורבורג פינקוס אישרו חשיפה קודמת ב"גלובס", ומסרו כי "עם העברת הבעלות, במסגרת ההיפרדות מבנק לאומי וכחלק מתהליך אסטרטגי מקיף שנעשה בלאומי קארד, צפויה החברה לבצע מיתוג מחדש ותשנה את שמה ל-max". עוד אמר דניאל זילברמן, מנהל פעילות אירופה וחבר הנהלה בכיר בקרן האמריקאית, כי "לאומי קארד מהווה עבורנו הזדמנות מצוינת להשתלב בפעילות הפיננסית בישראל ואנחנו משוכנעים שביחד עם הצוות המוכשר והאיכותי של החברה, נוכל לייצר לציבור ערך בתחומי התשלומים, האשראי והמימון".

בעלי המניות בלאומי קארד
 בעלי המניות בלאומי קארד

בד בבד השלמת העסקה מתברר שקבוצת הביטוח מנורה מבטחים מאמינה מאוד בעסקת לאומי קארד, ובעתיד הצפוי לה תחת הבעלים החדשים, כשהיא לוקחת חלק בעסקה גם בהיבט החוב וגם בהיבט האקוויטי, כשהיא מכניסה לעסקה יותר מחצי מיליארד שקל מכספי עמיתיה ומבוטחיה כמו גם מהנוסטרו.

עסקה זו היא הראשונה מתוך עסקאות חוק שטרום הגדולות, כשאחריה תתקיים עסקת ישראכרט, שבנק הפועלים מחויב למכור. בנק הפועלים צריך לממש את ישראכרט עוד השנה, כשהוא צפוי לעשות זאת באמצעות הנפקת החברה. בשוק מעריכים כי הפועלים יתקשה מאוד להשיג את הפרמיה על ההון שבנק לאומי השיג מקרן ורבורג פינקוס, ששילמה לו מחיר הגבוה בכ-30% מההון של החברה הנרכשת במועד החתימה על העסקה לפני כשבעה חודשים.

בכל אופן, כיצד תמומן עסקת הענק של ורבורג פינקוס? ורבורג פינקוס צפויה להעמיד הון עצמי של כ-0.9-1 מיליארד שקל, כשבמקביל לאומי קארד תשלם דיבידנד גדול וחריג בהיקף של 600-700 מיליון שקל. לצד זאת, ורבורג פינקוס לווה 900 מיליון שקל מקונסורציום של גופים מוסדיים ישראליים, בהובלת הראל, שאליה מצטרפות מנורה מבטחים והפניקס. ככל הידוע, הראל תעמיד במסגרת זו אשראי בהיקף בסדר גודל של כ-450 מיליון שקל, מנורה מבטחים תעמיד מימון בעסקה בהיקף של כ-300 מיליון שקל והפניקס סדר גודל של כ-150 מיליון שקל.

לצד זאת, ורבורג פינקוס מכניסה עמה לעסקה, כשותפי מיעוט, שלושה גופים מקומיים: קבוצות הביטוח והפנסיה הגדולות מנורה מבטחים וכלל ביטוח, שיחזיקו ב-10% ממניות לאומי קארד כל אחת, וקבוצת אלייד, שבהובלת פרופ' יצחק סוארי, שתחזיק ב-5% נוספים. ורבורג פינקוס תחזיק ביתרת המניות ובשליטה בחברת כרטיסי האשראי המקומית, שבניהול ירון פאינרו ובראשות ירון בלוך. שווי רכישת המניות על ידי מנורה מבטחים, כלל ביטוח ואלייד הינו 2.5 מיליארד שקל, כמו השווי של העסקה שורבורג פינקוס עשו מול לאומי ועזריאלי.

בחודש יולי האחרון קרן ההשקעות ורבורג פינקוס רכשה את השליטה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד לפי השווי כאמור כשהיא גם התחייבה לאופציה לשלם 273 מיליון שקל נוספים במהלך שש השנים לאחר העסקה, אם לאומי קארד תציג תוצאות עודפות מעבר לתחזיות שהוצגו לקרן.