אזרח ישראלי חשוד בביצוע עוקץ באוסטריה בהיקף עשרות מיליוני אירו

כך עולה מבקשת הסגרה שהגישה היום המדינה לביהמ"ש, בבקשה להכריז על דויד ברוך בן בנימין סופר בר-הסגרה לאוסטריה, לצורך העמדתו לדין שם • עפ"י הבקשה, במהלך השנים 2015-2017 נטל סופר חלק מרכזי בפעילותו של ארגון פשיעה שהונה חברות אוסטריות והוציא מהן במרמה סכומי-עתק

הונאה, תרמית, זיוף, עוקץ / צילום: שאטרסטוק
הונאה, תרמית, זיוף, עוקץ / צילום: שאטרסטוק

המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ד') עתירה לבית המשפט המחוזי, במסגרתה מבוקש להכריז על דויד ברוך בן בנימין סופר, אזרח ישראל, בר-הסגרה לאוסטריה, לצורך העמדתו לדין בגין עבירות הונאה חמורות.

על-פי בקשת ההסגרה, במהלך השנים 2017-2015 נטל סופר חלק מרכזי בפעילותו של ארגון פשיעה שהונה חברות אוסטריות והוציא מהן במרמה סכומי-עתק.

לפי הנטען, על-פי דפוס הפעולה, המכונה "הונאת מנכ"ל" או "הונאת נשיא", באותה תקופה פנו אלמונים מארגון הפשיעה של סופר בדוא"ל לעובדי מחלקת הנהלת החשבונות של 18 חברות אוסטריות, התחזו למנכ"ל או לאנשים מטעמו והנחו את העובדים להעביר סכומי כסף גדולים לשם מימון עסקי; העובדים הונחו לשמור על מידור מפני גורמים אחרים בחברה. במעשיו אלה, נטען, הצליח סופר לשכנע 5 חברות להעביר לידיו כספים, באמצעות חברות-קש שהקים לשם כך. ב-4 מקרים הצליחו החברות להשיב לידיהן את הכספים שהועברו, ואולם במקרה אחד הועבר סך של 54 מיליון אירו לבלי שוב.

העתירה הוגשה לאחר חקירה סמויה שנערכה ביחידה המרכזית לכיש יחד עם משרד חקירות מס הכנסה ירושלים והדרום ברשות המסים, בליווי המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה וגופי חקירה בינלאומיים, בחשד לביצוע עבירות "הנדסה חברתית" (SOCIAL ENGINEERING) לרבות עבירות פשיעה כלכלית, הלבנת הון, זיוף, מרמה והונאה של חברות במדינות באירופה בסכום כולל משוער של עשרות מיליוני אירו.

"הנדסה חברתית" היא שיטת הונאה בינלאומית אשר התפתחה וצברה תאוצה בשנים האחרונות. הונאה זו, לה מספר דרכי פעולה, מבוססת על פשיעה אינטרנטית, שבמהלכה העבריין מנצל אדם אחר במטרה לגרום לו להיענות לבקשותיו. בניגוד לפשיעה אינטרנטית המבוססת על טקטיקה טכנולוגית של איסוף מידע - "הנדסה חברתית" מסתמכת על "מערכת יחסים אנושית" במהלכה מסתמך ה"קורבן" על ה"תוקף" ומבצע את אשר מורה לו האחרון לעשות.

בראשית השבוע (ב'), לאחר חודשים ארוכים של חקירה מקצועית משותפת, נעצר על-ידי בלשי ימ"ר לכיש החשוד המרכזי בפרשה, ועוכבו לחקירה 4 בני משפחה נוספים. במסגרת זו בוצע חיפוש בביתו ובמשרדו של החשוד המרכזי' שם נתפסו מאות חותמות ומסמכים מזויפים הקשורים על-פי החשד לפרשיית העוקץ. החשודים הועברו לחקירה במשרדי מחלק פשיעה כלכלית בימ"ר, ובהמשך הוארך אף מעצרו של החשוד במספר ימים נוספים לטובת המשך פעולות החקירה הסבוכות' בה נוטלים חלק גופי אכיפה בארץ ובעולם.

תיק ההסגרה מטופל על-ידי עו"ד יעל ביטון מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה בשיתוף היחידה המרכזית לכיש וחולית אינטרפול במשטרת ישראל.

*** חזקת החפות: דויד ברוך בן בנימין סופר הוא בגדר חשוד בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, הוא לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.