"דצמבר המר" נשכח מאחור: תשואות של 4% בקופות הגמל מתחילת 2019

מדד המניות ת"א-35 השלים בתוך חודשיים קפיצה של 10% מהשפל שאליו צנח בסוף דצמבר, והוא רחוק 7% בלבד מהשיא של תחילת ספטמבר • מדד הביומד, שנחלש ב-7% בפברואר, מוביל את התשואות מתחיל השנה עם קפיצה של 18%

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

לאחר שהמשקיעים חוו ברבעון הרביעי של 2018 קשיים רבים בשוק ההון, בעקבות הירידות הניכרות שנרשמו במדדים המובילים כאן ובעולם, החודשיים הראשונים של 2019 מחזירים את הצבע ללחיי המשקיעים, ובכללם החוסכים באמצעות גופי החיסכון לטווח ארוך.

אמנם החולשה היחסית בשוק בימים האחרונים פגעה במידת מה בתשואות המשקיעים בבורסה בסיכומו של חודש פברואר, שעדיין חיוביות מתחילת השנה, כך שמדד הדגל שלה, ת"א-35, מסכם אותו ביציבות, אבל כשמצרפים אליו את הראלי שנרשם בינואר, מציג ת"א-35  עלייה נאה של כ-7% מתחילת השנה.

מדד ת"א 35 התחזק
 מדד ת"א 35 התחזק

עליות אלה מהוות "תמונת מראה" לדרמה שהתרחשה בסיומה של 2018, ומוחקות את הירידות החדות שנרשמו ב"דצמבר המר", אז נצבעו מסכי המסחר ברחבי העולם באדום בוהק, והובילו לצניחה של כ-14% במדד המוביל בת"א בתוך כשלושה שבועות, בהשפעת ירידות חדות שנרשמו בבורסות העולם, בהובלת ארה"ב.

בסך הכל השלים ת"א-35 תוך חודשיים קפיצה של כ-10% מרמת השפל שאליה הגיע בסוף דצמבר האחרון, והוא רחוק כ-7% בלבד מרמת השיא, שרשם בתחילת חודש ספטמבר, שאליה לא הגיע במשך שלוש שנים.

מאז תחילת ספטמבר, בהשפעת הנעשה בשוקי העולם, התגברה התנודתיות במסחר, והמגמה השלילית החלה לאחוז בשווקים, כך שבסיכום הרבעון הרביעי של 2018 הציג ת"א 35 ירידה של 11%, ושנה לאחור הוא רושם עלייה של כ-4%.

השינויים הבולטים במדדי הבורסה
 השינויים הבולטים במדדי הבורסה

העליות הגיעו לכיסי החוסכים לטווח ארוך

התשואות החיוביות בשוקי ההון בחודשיים הראשונים של 2019 הגיעו גם לכיסי החוסכים באפיקי החיסכון לטווח ארוך.

על פי הערכות בשוק הגמל, בחודשיים הראשונים של השנה נרשמו בהכללה תשואות של קצת מעל ל-4%, נכון לתחילת השבוע, בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות הכלליות. כלומר, השנה נפתחה בסערה חיובית לאחר הסערה האדומה שפקדה את השווקים בדצמבר.

על רקע זאת אומר היום גורם בכיר בשוק ההון המקומי, כי "בהחלט אפשר לומר שזו דוגמה נוספת לכך שמי שממהר לצאת בגלל ירידות, או להחליף מסלולים לשקליים וסולידיים, מפסיד את התיקון המהיר שמגיע לרוב בסערה. זה קצת מזכיר את התיקון החזק שהיה בתחילת 2009, אחרי הנפילות האדירות של 2008".

מבחינת ביצועי המדדים בבורסה, מתחילת השנה ניכר הסנטימנט החיובי הרוחבי, עם עליות בטווח של כ-6%-18% בכלל מדדי המניות, למעט מדד התקשורת שנותר ללא שינוי מהותי.

בסיכומו של פברואר בולט בצד החיובי מדד הטכנולוגיה, שהתחזק בכ-5%, ולעומתו מדד הביומד נחלש בכ-7%, אולם מתחילת השנה הוא עדיין מוביל את התשואות, עם קפיצה של כ-18%, בתמיכת מניית חברת הקנאביס הלוהטת אינטרקיור, שהכפילה את ערכה תוך חודשיים (עד הבוקר).

כאמור, בימים האחרונים ניכרת מגמה שלילית מסוימת בשוק, וזאת שוב על רקע חוסר הוודאות לגבי עתיד השווקים, בעוד שבצד הפיננסי מרבית החברות בארה"ב כבר פרסמו את תוצאותיהן הכספיות ל-2018.

כעת מקווים המשקיעים לחדשות חיוביות בנוגע למו"מ המתנהל בין ארה"ב לבין סין בנוגע למלחמת הסחר הניטשת בין שתי המדינות זה כשנה, ולהתפתחויות חיוביות באירופה, שיחד עם נתונים כלכליים טובים שתציג הכלכלה האמריקאית יוכלו לסייע לשווקים להמשיך בצעדי התקדמות.