לוי יצחק: ירידות משמעותיות במחירי דירות 5 חדרים

לפי סקירה שפרסם לוי יצחק, שוק היוקרה כולו מצוי בירידה שלעתים עולה על 15% • במקביל נרשמו בשנה החולפת ירידות משמעותיות במחירי דירות 5 חדרים בערים מרכזיות כמו ת"א, ירושלים, הרצליה ובאר-שבע • דירות גן - יתרונות וחסרונות

מחירי דירות / אילוסטרציה: shutterstock
מחירי דירות / אילוסטרציה: shutterstock

עוד איתות למצוקה של שוק היוקרה בישראל. מסקירה שפרסם לוי יצחק עולה כי בעלי נכסי היוקרה הפנימו בשנה החולפת כי עליהם להתפשר במחיר כדי לסגור עסקאות. לפי הסקירה, סך העסקאות בנכסי היוקרה מעיד על ירידות מחירים של כ-15% ומעלה בתקופה שבין פברואר 2018 לפברואר השנה.

הסקירה אף כוללת פילוח לפי אזורים של דירות 3-5 חדרים. למרות השונות המובהקת בין שוק היוקרה לבין הנכסים ה"רגילים", הממצאים שעולים מהסקירה מעידים על הלך רוח דומה בשוק לגבי הנכסים היקרים, קרי הדירות הגדולות.

כך למשל בהשוואה של עסקאות מפברואר 2019 לפברואר 2018 בדירות 5 חדרים בתל-אביב, נרשמה ירידה של כ-12% ממחיר מממוצע של 4.68 מיליון שקל למחיר של 4.1 מיליון שקל. "מחירי הדירות הגדולות בנות 5 חדרים ומעלה בירידה תלולה. מחירי דירות מיוחדות, דופלקסים ופנטהאוזים בקריסה של ממש, עם ירידות ופשרות כלפי מטה של 15% ואף יותר", כתב יצחק.

גם בהרצליה נרשמה קריסה, לפי נתוני לוי יצחק. כאן מדובר בירידה שנתית של 11% לדירות 5 חדרים, כאשר בפברואר 2019 המחיר הממוצע לסגירת עסקה לדירת 5 חדרים בעיר עמד על 2.75 מיליון שקל. בירושלים גם נרשמה בתקופה זו ירידה גבוהה של 9% במחירי דירות אלה. נכון לפברואר השנה המחיר הממוצע שבה נמכרת דירת 5 חדרים בבירה עמד על 2.5 מיליון שקל. בבאר-שבע - גם ירידה משמעותית בתקופה הזו בשיעור של 7% למחיר ממוצע של 1.3 מיליון שקל.

בחיפה נרשמה ירידה במחירי דירות 5 חדרים למחיר ממוצע של 1.71 מיליון שקל בפברואר 2019. מדובר בירידה שנתית מינורית יחסית של כחצי אחוז, אם כי צריך לזכור שמלכתחילה מדובר בנכסים זולים בהרבה מדירות דומות בערים גדולות אחרות. ברמת-גן וגבעתיים לא חל שינו במחירי דירות אלה, ואילו בראשון-לציון המספרים של לוי יצחק דווקא מעידים על כיוון הפוך של עלייה (מינורית) בשיעור 2% לרמה של 2.28 מיליון שקל בממוצע.

הסקירה של לוי יצחק לתקופה זו כוללת גם דירות 3 ו-4 חדרים, אולם בחלק גדול מהערים נרשמה שונות בין הסוגים השונים של הדירות ובעוד שבחלק מהקטגוריות נרשמה עלייה, באחרים נרשמה ירידה. כך, למשל, בירושלים נרשמה עלייה של 14% במחירי דירות 3 חדרים בעיר בתקופה הזו, לעומת הירידה במחירי דירות 5 חדרים כאמור. עם זאת ניתן לציין כי בערים באר-שבע והרצליה נרשמו ירידות מובהקות בכל סוגי הנכסים. כך למשל מחירן של דירות 3 חדרים בבירת הנגב ירד בתקופה זו ב-3% ל-670 אלף שקל. בדירות 4 חדרים חלו ירידות בשיעור של 5% לרמה ממוצעת של 950 אלף שקל. יצחק מעריך בסקירתו כי הנדל"ן בעיר נפגע מנטישת המשקיעים, ואולם סביר, שגם לריבוי הדירות הנכללות במחיר למשתכן יש קשר לירידה הגורפת.

בהרצליה נרשמו ירידות משמעותיות אפילו יותר. מחירי דירות 3 חדרים ירדו ברמה של 12% ל-1.65 מיליון שקל. באותו הזמן מחירי דירות 4 חדרים ירדו בשיעור של 10.5% ל-2.15 מיליון שקל בתקופה זו. בניסיון להסביר את הקריסה דווקא בהרצליה (בעוד שמקומות אטרקטיביים במרכז כמו ברמת-גן וגבעתיים המחירים כמעט ולא השתנו בכל הקטגוריות) נכתב בסקירה כי "חסרונם של משקיעי חוץ ותושבי חוץ משפיע מאוד על הרצליה. מספר העסקאות ירד באחוזים רבים כמו גם מחירי הדירות. משפרי דיור עדיין מבצעים עסקאות, אך מתקשים לגשר על הפער בין הדירות הנמכרות לדירות החדשות המוצעות למכירה".

דירות גן - יתרונות וחסרונות