סמוטריץ' ליועמ"ש: הנחייתך שלא להתערב בעניין שדה דב עד לבחירות מפרה את הוראות החוק

יו"ר האיחוד הלאומי פנה ליועמ"ש מנדלבליט בדרישה שינחה את רה"מ ושר הביטחון נתניהו לדחות את מועד הפסקת הפעילות הביטחונית בשדה דב ליום 30.9.2019 • לדברי סמוטריץ', "רק כך יתאפשר לשר הביטחון בממשלה הבאה לקיים את הוראות החוק ולכבד את דבר החקיקה של כנסת ישראל"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת
ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת

ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת האיחוד הלאומי, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה שינחה את ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, לדחות את מועד הפסקת הפעילות הביטחונית בשדה דב ליום 30.9.2019. לדבריו, "רק כך יתאפשר לשר הביטחון בממשלה הבאה לקיים את הוראות החוק ולכבד את דבר החקיקה של כנסת ישראל".

סמוטריץ' טוען כי הנחיית היועמ"ש סותרת את הוראות החוק, והיא תמוהה, לנוכח העובדה שהצעת החוק המסמיכה את נתניהו לדחות את מועד סגירת שדה דב עברה בגיבוי המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ.

אתמול (ב') נרשמה היסטוריה בתעופה הישראלית, עם סגירת שדה התעופה של אילת והעברת כל טיסות הפנים לנמל התעופה רמון שנפתח לאחרונה. כעת מנסה סמוטריץ' לבלום "היסטוריה" נוספת ולדחות את סגירת שדה התעופה דב בתל-אביב שמיועדת ל-1 ביולי 2019.

פנייתו של סמוטריץ' ליועמ"ש מגיעה על רקע הנחיה של האחרון לראש הממשלה נתניהו, המכהן גם כשר הביטחון, להמתין עם ההחלטה באשר לגורל שדה דב עד לאחר הבחירות. מנדלבליט גורס כי "קבלת החלטות בתקופה של בחירות עלולה להיות מונעת או להיראות כמונעת משיקולים הנוגעים לבחירות, ובכלל זה הרצון להטיב על ציבור מסוים עובר לבחירות כדי לזכות באהדתו".

המכתב של מנדלבליט נכתב כמענה למכתב ששיגר נתניהו אליו, למנכ"ל משרד הביטחון ולממונה על התקציבים במשרד האוצר, בו הוא ביקש את חוות-דעתם באשר לסגירה המתוכננת של שדה דב ב-1 ביולי 2019 - המועד בו יפונה הבסיס הצבאי ועמו הפעילות המסחרית שעיקרה טיסות פנים לאילת. מכתב זה מגיע בהמשך להצעת חוק שעברה ביומה האחרון של הכנסת ה-20, ולפיה בסמכות שר הביטחון לשנות את מועד סגירת שדה התעופה דב, המגובה בהחלטת בג"ץ - וזאת משיקולים ביטחוניים.

לשדה דב אין מעמד של שדה תעופה אזרחי, ולכן הפעילות המסחרית בו מתבצעת מכורח הפעילות הצבאית. כעת, כאמור, סמוטריץ' מבקש דחייה ומזכיר ליועמ"ש כי בדיונים לאותה הצעת חוק השתתף המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, "המייצג מזה שנים את היועץ המשפטי לממשלה בענייני שדה דב, עו"ד ארז קמיניץ. למעשה", טוען סמוטריץ', "מר קמיניץ היה הרוח החיה מאחורי נוסח התיקון לחוק שהתקבל. מר קמיניץ הצביע בדיון על קשיים בנוסח שהוצע ותיווך בצורה פעילה מאוד בין כמה דעות והצעות, עד לגיבוש נוסח החוק.

"...יצוין כי מר קמיניץ לא אמר דבר וחצי דבר באותה ישיבה של ועדת הפנים והגנת הסביבה על השפעתה של מערכת הבחירות על התיקון לחוק ועל סמכותו של שר הביטחון לבצע את אותה התייעצות ולקבל החלטה בעקבותיה בתקופת בחירות. למר קמיניץ, כמו ליתר חברי הוועדה, היה ברור שמדובר בהחלטה שאמורה להתקבל בתקופת הבחירות או בסמוך אליהן, טרם כינון הממשלה שתוקם בעקבות הבחירות.

"בלוחות הזמנים הקיימים לפינוי שדה דב לא ניתן לפרש בשום דרך אחרת את כוונת המחוקק מלבד הפעלת הסמכות שהוקנתה בו בחוק לשר הביטחון בתקופת בחירות. ברי כי בהינתן מועד הפנוי הנוכחי ביום 1.7.19, ובהינתן שנדרשת תקופת היערכות להמשך הפעלתו של השדה, ככל שתתקבל החלטה כזו על בסיס ההתייעצות המקצועית שעל שר הביטחון לערוך בהתאם לחוק, הרי שעל התהליך כולו להתבצע במהלך תקופת הבחירות...

"אינני מעלה על הדעת שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה הטעה את ועדת הפנים והגנת הסביבה ואת כנסת ישראל, שעה שנטל חלק פעיל בניסוח החוק, לאחר שהכנסת כבר פוזרה בחוק שהתקבל מספר ימים קודם לכן, ומבלי שהודיע לחברי הוועדה ולחברי הכנסת כי החוק אותו אישרו ועליו הצביעו הוא כקליפת השום... אולם לצערי, מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה, שהוא שגוי מיסודו, עלול להוביל לכך בדיוק... כי על רקע השתלשלות העניינים שתוארה לעיל, מכתבך מפר את האמון בין חברי הכנסת לבין נציגיך הלוקחים חלק בדיוני החקיקה בוועדות הכנסת, שעל בסיסו מתקבלות הסכמות ונערך תיאום של הליכי החקיקה...

"תוכן מכתבך עומד בניגוד מוחלט להוראת החוק ולכוונת הכנסת, והוא שגוי. נוכח הפגיעה בכנסת ובהליך החקיקה הנך מתבקש לחזור בך מן האמור במכתבך לראש הממשלה ושר הביטחון ולהודיע לו כי אין כל מניעה לכך שיקבל החלטה בהתאם להוראת החוק שבנדון. לחלופין, הנך מתבקש להנחות את ראש הממשלה ושר הביטחון לדחות את מועד הפסקת הפעילות הביטחונית בשדה דב ליום 30.9.2019. רק כך יתאפשר לשר הביטחון בממשלה הבאה לקיים את הוראות החוק ולכבד את דבר החקיקה של כנסת ישראל", לשון פניית ח"כ סמוטריץ' ליועמ"ש.