כסף גדול בשפיר הנדסה: רווח נקי של 285 מיליון שקל ב-2018 ושכר של 18 מיליון שקל לארבעת האחים שפירא

חברת התשתיות והפרויקטים החלה לאחרונה להיסחר במדד ת"א 35, לאחר שבעלי השליטה מכרו למוסדיים מניות ב-220 מיליון שקל • קיבלה אישור להסכם פשרה מול רכבת ישראל, במסגרתו תקבל תשלום של 122 מיליון שקל, ותחלק דיבידנד של 70 מיליון שקל

שפיר הנדסה / צילום: מתוך מצגת החברה
שפיר הנדסה / צילום: מתוך מצגת החברה

לצד שחיקה של 13% בהכנסותיה השנתיות של חברת שפיר הנדסה, לרמה של 3.1 מיליארד שקל, וירידה מתונה ברווח הגולמי והתפעולי, חברת התשתיות והפרויקטים הצליחה לשפר את שיעורי הרווח שלה מההכנסות. בשורה התחתונה,  בדוחותיה הכספיים ל-2018 שפרסמה הבוקר החברה עלה הרווח הנקי שלה ב-4% ל-285 מיליון שקל, ונתמך על ידי שינוי בסעיף פעילות מופסקת וצמצום הוצאות מימון.

שפיר הנדסה , שבשליטת ארבעת האחים שפירא, נסחרת בבורסה בשווי הקרוב ל-4.4 מיליארד שקל, אחרי עלייה של כ-8% במנייתה מתחילת השנה. בחודש שעבר החלה החברה להיסחר במדד הדגל של הבורסה (ת"א 35), אחרי הגדלת שווי החזקות הציבור בה, בעיקר בעקבות מכירת נתח של כ-5.5% ממניות החברה שהחזיקו ארבעת האחים שפירא - הראל, ישראל, גיל וחן שפירא, למשקיעים מוסדיים תמורת סכום כולל של כ-220 מיליון שקל. מכירת מניות זו הייתה השלישית שביצעו האחים שפירא בשנתיים האחרונות, ובסך הכול הם גרפו יחד קרוב ל-600 מיליון שקל ממכירת נתחים מהחזקותיהם בשפיר הנדסה מסוף שנת 2016.

לצד זאת, האחים שפירא גם דואגים לתזרים שוטף קבוע, ובסיכום שנתי קיבלו יחד יותר מ-18 מיליון שקל, כ-4.5 מיליון שקל לכל אחד בשכר ומענקים, עבור תפקידי הניהול שהם ממלאים בחברה. סכומים אלה ממקמים אותם בין 50 שיאני השכר בבורסה בתל-אביב ב-2018 עד כה.

תוצאות שפיר הנדסה
 תוצאות שפיר הנדסה

שחיקה בתחומי הפעילות המרכזיים

שפיר מחלקת את פעילותה לארבעה תחומים מרכזיים: תעשייה, בו היא מייצרת ומספקת חומרי גלם שונים לענפי הבנייה והתשתיות; תשתיות, בו היא מבצעת פרויקטים להקמת תשתיות ומבנים בארץ; זכיינות, בו היא מפעילה ומקימה פרויקטים; וייזום נדל"ן למגורים.

בדוחות הכספיים ניכרת ירידה של 25% בהכנסות פעילות התשתיות - אחד משני ענפי הפעילות המרכזיים של החברה, לרמה של פחות מ-1.4 מיליארד שקל, לצד שחיקה של 11% ברווחי הפעילות, שהסתכמו ב-155 מיליון שקל. את עיקר הירידה בהכנסות מייחסים בשפיר ל"שינוי קצב הביצוע וההתקדמות בפרויקטי הנמל וכביש 6 - המקטע הצפוני", ומדגישים כי זו נרשמה "בהתאם לתוכנית העבודה במגזר התשתיות".

בפעילות התעשייה, המהווה את תחום הפעילות המרכזי הנוסף של שפיר, נרשמה שחיקה של כ-4% בהכנסות השנתיות, ל-1.8 מיליארד שקל, לצד ירידה של כ-8% ברווחי הפעילות, שהסתכמו ב-327 מיליון שקל. בצד החיובי בולטת קפיצה של כ-120% ברווחי מגזר הנדל"ן ל-51 מיליון שקל, אחרי שההכנסות ממנו צמחו ב-19% ל-215 מיליון שקל.

בשורה הגולמית שפיר הציגה ירידה של 3% ל-549 מיליון שקל, אך כאמור שיפרה את שיעורה מההכנסות ל-17.8%, לעומת פחות מ-16% ב-2017, בזכות שיפור במגזר התשתיות והמגורים, "תוך כדי שמירה על שיעור הרווח הגולמי במגזרי התעשייה והזכיינות".

עוד עדכנה שפיר בדוחות כי בתחילת החודש קיבלה את האישורים הנדרשים על-ידי נציגי הממשלה הרלוונטיים בנוגע להסכם פשרה מול רכבת ישראל, במסגרתו תשלם הרכבת 244 מיליון שקל כתשלום סופי לפרויקט ששפיר ביצעה עבורה עם שותף, ואשר חלקה של שפיר בו יעמוד על 122 מיליון שקל ויבוא לידי ביטוי בעיקר בדוחות 2019. במקביל לדוחות הודיעה שפיר על חלוקת דיבידנד של 70 מיליון שקל לבעלי מניותיה.