מה עובר על מירי רגב? בליכוד עסוקים מאוד במזעור נזקי השרה

האם בשבועות האחרונים של הקמפיין הפכה רגב לנטל גם בעיני בכירי הליכוד? מדוע החליט בנימין נתניהו, שהוא גם מנהל הקמפיין הראשי של הליכוד, להרחיק אותה בשבועות האחרונים אל מחוץ לזירת האגרוף? • פרשנות

מירי רגב/תצלום: תמר מצפי
מירי רגב/תצלום: תמר מצפי

שרת התרבות והספורט מירי רגב היא "קאלט". אין מערכת בחירות ללא סצנות מדהימות מרגב, ואין רגב ללא החגיגות שלה. היא כה צבעונית וישירה עד שהאפיזודות שלה הופכות למצחיקות, בין אם הן מומחזות ומשודרות בתוכניתו של חנוך דאום או בדברים שהיא אומרת בעצמה באולפני החדשות. רגב, זאת מבינים רבים בימין, פופולרית מאוד במרכז הליכוד והיא גם מעוררת שמחה ואהדה אצל בוחרי ימין רבים. זאת תמונת מראה לדחייה שהיא גורמת בקרב בוחרי שמאל ומרכז. הבוטות, הישירות, היעדר העכבות - פה זה "נכס" ושם זה "נטל".

השאלה היא האם בשבועות האחרונים של הקמפיין הפכה רגב לנטל גם בעיני בכירי הליכוד.

לצפות ברגב בשדה הפוליטי, זה כמו להסתכל על מתאגרפת מקצוענית בקרב בזירה. מדוע החליט בנימין נתניהו, שהוא גם מנהל הקמפיין הראשי של הליכוד, להרחיק אותה בשבועות האחרונים אל מחוץ לזירת האיגרוף? רגב יושבת בימים אלה מעבר לחבלים שמקיפים את הזירה, אבל היא עוד לא הורידה את הכפפות המרופדות מכפות הידיים.

משום מה היא לא הופיעה עדיין בראיון מתלהם ב"ליכוד TV". לפי גרסתה, רצו שתגיע לשם לפטפט בעליצות עם אלירז שדה, אך היא ביטלה את הגעתה בשל אילוצי לו"ז. רגב תכננה פעמיים נוספות לבוא לליכוד TV, אבל בליכוד הודיעו לה לא להגיע.

לכאורה, זה בכלל לא קשור לסלפי-הגברים-האשכנזיים המפורסם. זה שצולם "בספונטניות" על גג מרכז בגין בירושלים לפני כמה שבועות.

על אף היכולות הרטוריות המוכחות שלה, רגב לא הוזמנה למסיבת העיתונאים שעסקה בדרישת הליכוד לפתוח מיד (עוד אתמול ויפה שעה אחת קודם!) בחקירה פלילית נגד זכיית המימד החמישי בראשות בני גנץ בפטור ממכרז משטרתי. יריב לוין, אופיר אקוניס, ציפי חוטובלי ודודי אמסלם - הם כולם מתאבקים במשקל קל לעומת רגב. לאקוניס יכולות רטוריות חזקות אבל גם הוא לא מגיע לקרסוליה של רגב כאשר היא נחושה. איפה מירי?

לכאורה ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת רגב ממשיכה להיות שחקנית מרכזית. אבל בהלכה למעשה, הפעם האחרונה שרגב נצפתה מצופפת שורות עם צמרת הליכוד הייתה בשבוע הראשון של מרץ 2019, בחגיגות שבוע האופנה הישראלי, לצידה של אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו. מאז נראה שמשהו קרה. היא מורחקת, מודחקת, נעדרת.

מאז שהיא מורחקת היא גם מייצרת נזקים סביבתיים. לפני שבועיים, ביום שישי אחר הצהריים, בתוכניות ה'טראש-טוק' שהולכות וצוברת תאוצה, רגב התארחה אצל רני רהב ושרון גל. רגב הסבירה את הדרתה מסלפי הגברים של הליכוד: "ראש הממשלה הסביר לי, הוא התקשר אליי", ציינה, "זה לא סוד שדפוס ההצבעה בחברה הישראלית הוא לגברים אשכנזים מהשבט הלבן... יכול להיות שראש הממשלה חשב שהתמונה הזו משרתת הבאת קולות אחרים לליכוד".

נתניהו, כך נאמר לנו בצמרת הליכוד, לא שמע מעולם על ההסבר הזה. הוא לא ידע שזה הנרטיב שהיא חיברה ומי שהתבונן בראש הממשלה מתראיין אצל קרן מרציאנו, התרשם שהוא הופתע מן ההמצאה הזו. הליכוד מדיר מזרחים בגלל סקרים - מתי זה קרה?

אם זה באמת קרה - זו בעיה, ורגב, במקום לטאטא את הטיעון המביך שמזיק לקמפיין הליכוד, בחרה לפרסם זאת ולתת למפלגות אחרות, מפלגת העבודה בראשן, חומר תעמולה מן השורה הראשונה.

אבי גבאי קפץ על מסר "הליכוד מדיר מזרחים" כמוצא שלל רב ומאז אותו יום, הוא עומל קשה כדי להשאיר את הנושא באוויר. בינתיים זה עובד לו. אולי זה לא מביא קולות מהימין, אך לבטח מעיר את השיח הציבורי. בינתיים, עם או בלי מזרחיים, מפלגת העבודה טיפסה מן התהום שבה היתה מצויה לפני כחודש והתייצבה על 10 מנדטים. עוד לא נושמים שם לרווחה, אבל רוצים לשלוח זר פרחים לרגב.

אבל רגב לא הסתפקה בנזק השיח על מזרחים. היא שברה שיא נוסף.

בשידור חי באולפן ynet, רגב נתנה לליכוד אגרוף בבטן הרכה - המדיניות המבולבלת של שיתוף הפעולה בין נתניהו לראשי החמאס. כאשר נשאלה על ההסלמה ועל המצב בעוטף עזה, ההרתעה הנמוכה, וירי שתי הרקטות לאשקלון, רגב השיבה: "אז מה אם הם ירו על אשקלון. אנחנו ירינו עליהם".

האמירה שלה הכעיסה. תוך שעות נאלצה רגב לפרסם הבהרות ולהרים טלפון לראש עירית אשקלון, תומר גלאם (איש כולנו), ולייצר רגיעה. לא בין אשקלון לחמאס, אלא בין אשקלון לבין רגב.

"היא הופכת לנטל מרגע לרגע", אמר ל"גלובס" בימים האחרונים שר בכיר בליכוד. "זו השיטה שלה. תמיד היתה כזו - פרובוקציה לפחות פעם בחודש. גם בעבר הפנתה מפעם לפעם את הפרובוקציות פנימה כלפי הליכוד. נגד יו"ר הכנסת אדלשטיין, נגד יובל שטייניץ , נגד ישראל כ"ץ. אבל במערכת בחירות? מה היא עושה?! היא עושה לנו מפגע אחרי מפגע. היא עושה לנו את נאום הצחצ'חים. זה ממש גרבוז", אמר השר ותהה אם היא עושה את זה בזדון.

מלשכת רגב נמסר בתגובה כי "השרה לא מתכוונת להתייחס לספינים וסיפורי בדיות שמנסה השמאל ליצור. השמאל מבין היטב שרגב היא נכס אלקטוראלי אדיר לליכוד והיא הסמן המחבר את מפלגת העם לעם, ולכן הוא מנסה לפגוע בליכוד באמצעותה. יחסיה של השרה עם כל שרי הליכוד ועם ראש הממשלה מצוינים. הליכוד ינצח את הבחירות למגינת ליבם של אנשי השמאל חורשי המזימות, הספינים והבדיות".