ממשלה קפריזית: נשיא ארה"ב מסיר את הכפפות מול מרכז אמריקה

48 שעות לאחר ששרת ביטחון הפנים שלו הכריזה על "הסכם היסטורי" עם מדינות מרכז אמריקה למאבק נגד הגירה לא חוקית, הנשיא טראמפ החליט להטיל עליהן סנקציות • שבוע אחר זיכויו מחשד של קשר עם הביון הרוסי, נשיא ארה"ב משיל את העכבות, מתעלם משריו ומיועציו ויורה לכל הכיוונים

השרה לביטחון פנים של ארה”ב ונשיא הונדורס/  צילום: רויטרס, Jorge Cabrera
השרה לביטחון פנים של ארה”ב ונשיא הונדורס/ צילום: רויטרס, Jorge Cabrera

ב-28 במרץ 2019, לפני הרבה מאוד שנים, או בעצם בסוף השבוע שעבר, השרה לביטחון פנים בממשל טראמפ נסעה לטגוסיגאלפה בירת הונדורס. היא הסבה שם עם עמיתיה, שרי הביטחון של הונדורס, של גוואטמלה ושל אל סלוודור. אלה המדינות המכונות 'המשולש הצפוני' של אמריקה המרכזית (אמריקה המרכזית מתחילה בגבולה הצפוני של גוואטמלה עם מקסיקו ומסתיימת בגבולה הדרומי של קוסטה ריקה עם פנמה).

השרה, קירסטן נילסן, הביעה הכרת טובה לעמיתיה "על שיתוף הפעולה הנמשך ועל השותפות של ארצות אמריקה המרכזית במאמץ לבלום את זרם ההגירה הלא-מוסדרת, ולפתח גישה אזורית לטיפול במצב החירום האנושי והביטחוני" בגבול ארה"ב-מקסיקו.

על פי אתר הרשת של המשרד לביטחון פנים, השרה הכריזה כי לארה"ב ולארצות אמריקה המרכזית "יש עניין משותף במילוי המשימות האלה". היא הוסיפה, שהיא "מייחלת למימוש ההסכם ההיסטורי הזה ולמאמץ משותף עם עמיתיי מן 'המשולש הצפוני' להבטיח את ביטחונן של ארצותינו ולסיים את המשבר האנושי והביטחוני הפוקד אותנו".

כדי להפגין את ידידותה ואת רצונה הטוב, השרה סעדה על שולחנם של נשיא הונדורס ושל רעייתו, והטעימה את "התחייבותה לעשות יד אחת עם הונדורס במאמץ המשותף", וכן הלאה וכן הלאה.

המשולש הצפוני של אמריקה המרכזית
 המשולש הצפוני של אמריקה המרכזית

רפובליקות הבננה

זה היה כאמור ביום חמישי שעבר. ביום שבת אחה"צ, זאת אומרת אתמול, הנשיא טראמפ הודיע על ביטול כל הסיוע האמריקאי למדינות 'המשולש הצפוני', חצי מיליארד דולר בשנה. הן עניות מרודות, מן העניות בעולם; חצי מיליארד דולר הם הרבה מאוד כסף בשבילן.

הן סמוכות מימים ימימה על שולחנה של השכנה העשירה מן הצפון. היא התעשרה במידה לא מבוטלת על חשבונן, ויש לה היסטוריה ארוכה של ניצול כלכלי ופוליטי. מן הניצול ההוא צמח המושג "רפובליקת בננה" (מפני שתאגידים אמריקאיים רבי השפעה הפכו את השלוש למטעי בננות ענקיים). הן נחשבות בדרך כלל לבעלות ברית קרובות. בארה"ב יש קהילות מהגרים ניכרות מכל השלוש.

טראמפ החליט להענישן על סירובן לעשות בדיוק את כל מה שהשרה לביטחון פנים בממשלתו הודתה להן על נכונותן לעשות. האם הן הספיקו לאכזב אותו בתוך פחות מ-48 שעות במידה שחייבה עונש דרקוני מן המין שאמריקה מטילה על איראן? או על צפון קוריאה?

אכן, מקומה של הקפריזה בהתנהלות אמריקה מעולם לא היה ברור יותר. נשיא ארה"ב אינו זקוק לקבינט, אינו זקוק ליועצים, בוודאי אינו זקוק לקונטקסט ולהיסטוריה.

סימן הקריאה במקור

ב-21 במרץ, שר האוצר של טראמפ, סטיב מנושין, הודיע על הענשת שתי חברות ספנות סיניות, העוזרות לצפון קוריאה לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות. "ארה"ב ושותפותיה עומדות בכוונתן להשיג פירוז מלא של צפון קוריאה מנשק גרעיני", אמר מנושין. "הן מאמינות כי לתכלית הזו יש להחיל במלואם את עיצומי מועצת הביטחון של האו"ם". זמן קצר לאחר הודעת מנושין חזר עליה גם יועץ הנשיא לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, בחשבון הטוויטר שלו. "פעולות חשובות של משרד האוצר", נפתח ציוצו של בולטון.

זה היה כאמור יום חמישי, 21 במרץ, בין 2 ל-3 אחה"צ. שנים רבות אחר כך, זאת אומרת ביום שישי, 22 במרץ, ב-1:22 אחה"צ, דונלד טראמפ הודיע כלאחר יד, בציוץ: "היום הוריתי על ביטול הסנקציות הנוספות ההן!", סימן הקריאה במקור.

שתי הפרשות המתוארות כאן נוטות לאשר כמעט בהגזמה את הקריקטורה הגסה, שמשתדלים לצייר יריבי טראמפ: עריץ קפריזי, הבז לסדר התקין, מתעלם ממסורת דיפלומטית רבת שנים, מוכן להשפיל את עוזריו בפומבי, ומסתמך יותר ויותר על האינטואיציות של עצמו. הנטייה הזו הייתה כמובן ידועה זה כבר. אבל בתחילת נשיאותו השתרר הרושם שטראמפ מינה די אנשים כבדי-משקל לקבינט שלו ולחוג יועציו כדי לתקן ולאזן.

עצות הימין הרדיקלי

רוב האנשים האלה כבר אינם סביבו. השניים המתוארים כיום כבעלי ההשפעה הגדולה ביותר עליו הם ראש המטה שלו, מיק מאלווייני, ומזכיר המדינה שלו, מייק פומפיאו. שניהם צירי קונגרס לשעבר, מן האגף הימני הרדיקלי של המפלגה הרפובליקאית. לא זו בלבד שהם אינם ממתנים את נטיותיו הטבעיות של הנשיא, אלא אדרבא, נראה שהם מחזקים אותן.

למאלוויני מיוחסת החלטת הנשיא לפני שבוע, נגד דעת בכירי יועציו, לחתור לביטול מלא של 'ביטוח אובמה'. זו רפורמת הבריאות המקיפה, שהנשיא לשעבר חתם לפני שמונה שנים, והרפובליקאים הבטיחו מיד לנסות ולבטל לכשיגיעו לשלטון. הם לא הצליחו בשתי שנות טראמפ הראשונות, אף כי שלטו בשני בתי הקונגרס.

הדעה הפחות או יותר כללית היא שבהתעקשותו על ביטול מלא, הנשיא חותה את הגחלים בשביל הדמוקרטים. הם עשו שימוש אפקטיבי בביטוח הבריאות בבחירות של אמצע-הקדנציה, בנובמבר שעבר. הם ישמחו לחזור ולהשתמש בעניין נגד טראמפ בבחירות לנשיאות, בעוד קצת יותר משנה וחצי.

"הוא יתנהג כחיה טורפת"

ההחלטה להעניש את הרפובליקות המרכז אמריקאיות הקטנות והחלושות קשורה בהחמרה ממשית של המצב לאורך גבול מקסיקו. גואה מספר המהגרים, המתדפקים על דלתות ארה"ב או מנסים לפרוץ אותן. משטרת ההגירה האמריקאית (הידועה בראשי התיבות האנגליים ICE) עצרה בחודש פברואר בלבד 76,000 מהגרים חסרי אשרות כניסה. אפשר שבחודש מרץ המספר הגיע עד 100,000. מאחר שאין עוד מקום בבתי המעצר, מספר גדל של מהגרים משוחררים אל תוך ארה"ב, בציפייה שהם יידרשו להופיע בבתי משפט להגירה.

המהגרים האלה מגיעים ברובם הגדול מן 'המשולש הצפוני'. הנשיא טראמפ הכריז אתמול, "אני אינני משתעשע במשחקים. סיימתי את התשלומים... כסף לא ילך לשם עוד... שילמנו להם סכומי כסף עצומים ואנחנו לא משלמים עוד מפני שהם לא עשו שום דבר בשבילנו".

הנשיא מאיים גם לסגור את הגבול עם מקסיקו למעבר חוקי, כולל סחר, אם מקסיקו לא תפסיק מיד את הגעת המהגרים אל הגבול. מקסיקו, תחת ממשלה שמאלית פופוליסטית, כבר הודיעה שהיא אינה נכנעת לאיומים.

כל זה מתרחש שבוע אחד לאחר ההודעה, שדוח החוקר המיוחד רוברט מולר לא הניב כל ראיות על שיתוף פעולה בין מטה הבחירות של טראמפ ב-2016 לרוסיה. התגובה האופורית הייתה מובנת בהחלט, אבל עכשיו נראה שהאופוריה משילה את העכבות האחרונות מטראמפ.

הנשיא שש אלי קרב, ובטוח בניצחונו. הוא מאמין שרטוריקה של קיטוב העלתה אותו לשלטון, וקיטוב ישאיר אותו בשלטון. סטיב באנון, שהיה יו"ר מטה הבחירות של טראמפ ואחר כך, זמן קצר, 'האסטרטג הראשי' שלו, התנבא בתחילת השבוע שעבר, כי לאחר דוח מולר טראמפ "יתנהג כחיה טורפת" (go full animal). נראה שהוא צדק, וייתכן בהחלט שלא ראינו בינתיים אלא חלק קטנטן של מלתעותיו. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny