תדיר גן: מתקשה להתאושש מ"המכה הגרמנית"

גם ברבעון הרביעי של השנה החולפת השורה התחתונה שלה נותרה שלילית, עם הפסד של כ-400 אלף דולר • החברה תמנה את ערן תיבון, שכיהן כסמנכ"ל הכספים, במקומו של אריה גוטליב כמנכ"ל

ישי דוידי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי / צילום: איל יצהר

חברת התעשייה תדיר גן  אמנם מציגה סימני התאוששות מהפגיעה שספגה במהלך 2018, בעקבות ההחלטה להפסיק לממן את פעילות החברה הנכדה הגרמנית שלה ADB ולוותר על השליטה בה - אולם גם ברבעון הרביעי של השנה החולפת השורה התחתונה שלה נותרה שלילית, עם הפסד של כ-400 אלף דולר.

בסיכום שנתי הצטברו הפסדיה ל-18 מיליון דולר - פי 4 מההפסדים ב-2017 שעמדו על 4.5 מיליון דולר. זאת כאמור בעיקר בהשפעת פעילות החברה הגרמנית, שכיום מתנהלת תחת פיקוחו של ביהמ"ש בגרמניה, ואשר גררה אותה ברבעון השלישי של 2018 להפסד של יותר מ-13 מיליון דולר.

תדיר גן, העוסקת בייצור, עיבוד ושיווק מכלולים מכניים עשויים אלומיניום ומגנזיום, רובם הגדול מיועד לתעשיית הרכב, נחשבת כבר תקופה ארוכה ל"כבשה השחורה" של קרן פימי בראשות ישי דוידי, וכבר שנים לא מעטות היא לא מצליחה להיות רווחית.

רואי החשבון של תדיר גן, המציינים כי ההרעה בתוצאות נבעה בעיקר מההפסדים שייצרה לה הפעילות המדוברת בגרמניה, מזכירים כמה כיוונים חיוביים שלהערכת הדירקטוריון והנהלת החברה, יסייעו לה "לפרוע את התחייבויותיה ולהמשיך את פעילותה בעתיד הנראה לעין".

בין אלה הם מזכירים "התקדמות יישום תוכנית ההתייעלות של החברה, זכייה בפרויקטים T1XX (לחברת Bosch א' ל'), צפי לקבלת פרויקטים נוספים, הפסקת התמיכה בחברה הנכדה ADB", וכן צפי "להסדרת משך תקופת פירעון התחייבויות החברה לבנקים ולנותני אשראי אחרים".

בסיכום שנתי מדווחת תדיר גן על ירידה במכירות בתחום האלומיניום בעקבות סיום פרויקט לאחד הלקוחות ועצירת מכירות ללקוח של ADB, ולעומת זאת על עלייה במכירות בתחום המגנזיום בעקבות תחילת הייצור בפרויקט T1XX.

תחילת הייצור בפרויקט זה תמכה גם בשורה הגולמית, שנהנתה גם מעלייה בעודפי ייצור של מפעל החברה באלון תבור.

זאת, יחד עם ירידה בהוצאותיה סייע לה לצמצם את ההפסד התפעולי השנתי ב-20% ל-2 מיליון דולר, כשההפסד מפעילות נמשכת השנתי עלה פי 3, ל-3 מיליון דולר, וההפסד מפעילות מופסקת השנתי עלה בכ-350%, ל-15 מיליון דולר.

לצד הדוחות עדכנה תדיר גן על חילופי מנכ"ל, ומינויו של ערן תיבון, שכיהן כסמנכ"ל הכספים, במקומו של אריה גוטליב, שהצטרף לדירקטוריון החברה. 

תיבון (60) משמש בחצי שנה האחרונה כסמנכ"ל הכספים של תדיר גן, אליה הגיע לאחר שכיהן כסמנכ"ל תיפעול בחברת פוינטר, ובתפקידו החדש צפוי ליהנות משכר חודשי של 50 אלף שקל, הטבות נוספות ומענק שנתי של עד 6 משכורות חודשיות, על בסיס תוצאות החברה. עוד צפויה תדיר גן להעניק לתיבון חבילת אופציות, ובעדכון בנושא ציינה כי בתחילת שנת 2020 "החברה תשקול לעדכן את שכרו החודשי".

גוטליב כיהן כמנכ"ל תדיר גן מאז נובמבר 2016, וכעת מונה לתפקיד דירקטור בחברה. ב-2018 עלות העסקתו עמדה על 515 אלף דולר (כ-1.9 מיליון שקל).

תדיר גן, שבשליטת קרן פימי בראשות ישי דוידי, סיכמה את 2018 עם קפיצה של פי 4 בהפסדיה, שהצטברו ל-18 מיליון דולר, ועיקרם בעקבות הפסקת פעילות החברה הבת ADB שבגרמניה.

הכנסותיה השנתיות של תדיר גן נשחקו ב-18% לפחות מ-12 מיליון דולר, ולצד ההרעה בתוצאות, רואי החשבון של החברה מפנים בדוחות את תשומת לב המשקיעים לאתגרים המרכזיים בפעילות.