יו"ר ועדת הבחירות: נקבע כללי שימושים בדויים לרשתות חברתיות שיוסכמו ע"י כל הצדדים

הדיון בפני ועדת הבחירות בנושא הציוצים בידי פייקים הביא את השופט מלצר למסקנה: את העתירה יש לדחות, וראוי לקבוע כללים שיוסכמו ע"י כל הצדדים עד ליום הבחירות

השופט חנן מלצר בכנס לשכת עורכי הדין היום / צילום: ליאב פלד
השופט חנן מלצר בכנס לשכת עורכי הדין היום / צילום: ליאב פלד

בפני השופט העליון חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות נערך היום (ד') דיון ממושך בנושא רשת הציוצים, שחלק מאנשיה הם בשר ודם ובמקביל מאות מהם נחזו להיות פייקים, כפי שפורסם בדוח של גוף "פרויקט הבוטים הגדול" לפני מספר ימים בעיתונים ידיעות אחרונות וניו יורק טיימס.

לדיון הגיעו יצחק חדאד מאשדוד, שלווה על ידי עורך דינו דוד אלבז ולאחר מכן, בעל חשבון טוויטר בשם חיים אלקסלסי שהעידו לגבי פעילותם ברשתות החברתיות, עם דגש על טוויטר.

חדאד, צוין בתחקיר ובדוח כמי שעומד בראש רשת הבוטים, כיוון ש-97% מן הצייצנים ומן התכנים שפורסמו נותחו בדוח כקשורים אליו. הוא דיבר בפני ועדת הבחירות, בין השאר על בסיס שיחות הטלפון שהוקלטו עמו ומהן עולה שהוא עוסק בכך באופן מקצועי. חדאד ציין בפני הועדה, ששיחות הטלפון בהן הוא הוקלט היו "הוללות, עלצות, שיחות צחוקים ולא רציניות".

חדאד הדגיש כי אין לו קשר לליכוד, כי אינו מקבל כסף תמורת הציוצים וכי צייץ תחת חשבון טוויטר בשם "בונד" כי כך נהוג בטוויטר.

אלקסלסי סיפר בועדת הבחירות שהוא צייצן מטעם עצמו בלבד, וכי לא היה מתואם עם אף אחד בנוגע לתכנים. את המידע על הפרסום הראשון של פריצה לטלפון הנייד של בני גנץ, שמע בחדשות 12 בפעם הראשונה וכי הציוץ שלו שנכלל בדוח המציג נפח ציוצים המחל כשעה לפני הפרסום המקורי בטלווזייה, הוא הסביר בכך שהציוץ זויף והדוח שהכיל זאת, כלל פרטים מזוייפים, לרבות בנוגע לשעות המתועדות של הציוצים.

במהלך הדיון טען עו"ד אבי הלוי, המייצג את הליכוד, שהסיפור של פעילות מפלגת כחול לבן במקרה הזה יחייב בסופו של דבר פתיחת חקירה פלילית נגד כחול לבן ולא נגד הליכוד.

בנוסף ביקש הלוי להשית הוצאות הליך על כחול לבן, כיוון שהדוח כולו היה לא רציני והעסיק את כולם למשך שעות ארוכות בועדת הבחירות.

לקראת סוף הדיון, הציע השופט העליון מלצר כי הוא יקבע כללים מסויימים עד ליום הבחירות בנוגע לשימושים מזוייפים או בדויים ברשתות החברתיות, אך סיכם כי לפני שיציע את אותם הכללים, יעביר טיוטת הצעה לקריאת נציגי המפלגות כדי שיסכימו לאמור שם או יעירו את הערותיהם.