מלצר אוסר על הטלוויזיה והרדיו לשדר ראיונות עם המועמדים לכנסת

לפי הוראת ועדת הבחירות, מותר לצלם את המועמדים בזמן הצבעתם וכן להביא דיווחים חדשותיים מהמתרחש סביבם - אבל אסור לראיין אותם • הפסיקה נוגעת אך ורק לטלוויזיה ולרדיו, ולא לעיתונות הכתובה ולאתרי האינטרנט

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, החליט הבוקר (ג') להחמיר בפרשנות חוק הבחירות והורה לכל אמצעי התקשורת המשודרים להימנע מראיונות עם המועמדים לכנסת.

בהנחיה ששוגרה לרשות השנייה האחראית על כלי התקשורת המסחריים, לתאגיד השידור הציבורי ולגלי צה"ל, הורה מלצר כי מותר לצלם את המועמדים מצביעים וכן להביא דיווחים חדשותיים מהמתרחש סביבם - אבל אסור לראיין אותם, שכן דבריהם יהיו בחזקת תעמולה שאסור לשדרה ברדיו ובטלוויזיה.

מלצר כתב כי פסיקה זו נובעת מהפרת החוק בעבר ומהתובנה שלמעשה כל מה שיגידו המועמדים הוא בגדר תעמולת בחירות. הוא ציטט את דברי אחד מהיועצים המשפטיים של כלי תקשורת: "וכי על מה נדבר איתם? על מזג-האוויר?"

מלצר הסתמך על סעיף 129 בחוק הבחירות, הקובע כי תיאסר תעמולת בחירות ביום הבחירות בשידורי הרדיו והטלוויזיה. החוק חוקק ב-1969, ואין בו אזכור למדיה הדיגיטלית, ולפיכך האיסור לא תופס לגבי אתרי האינטרנט, והשופט מלצר עצמו אף מפנה את הצופים לעיתונות הכתובה ולאתרי האינטרנט, "ככל שהבוחרים יבקשו להיחשף בעצמם למסרי רשימות המועמדים".

האיסור תפס את מועמד כחול לבן, גבי אשכנזי, בכניסה לאולפני הטלוויזיה של ערוץ קשת 12, והוא נאלץ לסוב על עקבותיו.

רשתות הטלוויזיה והרדיו אכן לא משדרות את דברי המועמדים בראיונות, אך אתרי החדשות וגם אלה של ערוצי השידור משדרים את דברי המועמדים ליד הקלפיות.