חיה בישראל, תשלם מס בישראל: בר רפאלי הפסידה בהליך האזרחי ותשלם מס על הכנסות של מיליונים

ביהמ"ש דחה את ערעורי המס האזרחיים שהגישה הדוגמנית על שומות שהוציאה לה רשות המסים; רפאלי מתכוונת לערער • ההכרעה בזירה האזרחית מצטרפת להחלטת הפרקליטות להעמיד לדין פלילי את רפאלי והוריה, בכפוף לשימוע, בעבירות מס בגין אותן הכנסות בחו"ל

בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף
בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף

הדוגמנית הישראלית-בינלאומית בר רפאלי תשלם מס בישראל על הכנסות בהיקף עשרות מיליוני שקלים בחו"ל בשנים 2009 ו-2010 - כך קבע בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בלוד, שדחה את ערעורי המס האזרחיים שהגישה הדוגמנית על שומות המס שהוציאה לה רשות המסים

רפאלי מתכוונת לערער על פסק הדין ושכרה את שירותיו של עו"ד פיני רובין, מומחה מס מוביל וראש משרד גורניצקי, לצורך הערעור. 

ההכרעה בזירה האזרחית מצטרפת להחלטת פרקליטות מיסוי וכלכלה להעמיד לדין פלילי את בר רפאלי והוריה ציפי ורפי רפאלי, בכפוף לשימוע, בעבירות מס, בגין אותן הכנסות בחו"ל.

פרשת העלמת המס לכאורה של בר רפאלי סובב סביב טענות להעלמות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים ותרמית לכאורה שביצעה הדוגמנית כלפי המדינה במשך כ-4 שנים, בין השנים 2009-2012. חקירת הפרשה החלה במשרדי החקירות פקיד שומה תל-אביב ברשות המסים.

סיפור המסגרת לחשדות נגד רפאלי הוא היותה דוגמנית ישראלית שפרצה את גבולות ישראל וטיפחה קריירת דוגמנית בינלאומית. סביב המסגרת הזו החלו לצוף שאלות בנוגע להכנסותיה - בהיקף עשרות מיליוני שקלים - ואיזו מדינה תהנה מהמס עליהן. השאלה הזאת עוברת דרך מענה לשאלה המקדמית - היכן גרה בר רפאלי באותן שנים. בעוד שרפאלי טוענת כי ב-2007 עברה להתגורר בארה"ב, בין היתר על-מנת להיות קרובה לבן זוגה באותה תקופה, כוכב-העל ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו - ולכן אינה חייבת במס בישראל; הרי שרשות המסים הישראלית טועת כי הדוגמנית הונתה את המדינה באשר למקום מגוריה, ובמשך כל השנים שבמחלוקת התגוררה בפועל בישראל - ולכן חייבת במס בארץ.

המחלוקת סביב שאלת מגוריה של הדוגמנית התפצלה לשתי זירות משפטיות. הראשונה היא הזירה האזרחית - שבמסגרתה דורשת המדינה לחייב את רפאלי במס בגובה מיליוני שקלים. הנושא נדון בבית המשפט המחוזי בלוד, שהכריע כאמור בשבוע שעבר ודחה את טענותיה של רפאלי. הזירה השנייה היא הזירה הפלילית, בה תתמודד רפאלי בקרוב עם טענות המדינה במסגרת השימוע שייערך לה. 

בית המשפט התיר לפרסם את פסק הדין בתום עשרה ימים ממועד קבלתו (הבוקר) אך איפשר לצדדים להגיש בקשות ספציפיות לגבי חומרים שלא יפורסמו. עורכי דינה של רפאלי ביקשו חיסיון על שמות העדים ועל הסכומים; מכיוון שאין החלטה בעניין זה, אנחנו לא מפרסמים פרטים אלה. 

"פסק הדין שגוי ומתעלם מהעובדות" 

עורכי הדין אודי ברזילי ומשה מזרחי, המייצגים את בר רפאלי, מסרו בתגובה: "הנושא המרכזי שנדון בפסק הדין עסק בשאלה האם בר רפאלי הייתה תושבת חוץ בשנים 2009 ו-2010, תקופה בה חייה בזוגיות עם בן זוג בחו"ל ועסקה בקידום קריירה בין לאומית כדוגמנית.

"בסוף שנת 2009 הגיעה רשות המסים להסכם שומה, לפיו החל משנת 2007 תיחשב רפאלי כתושבת חוץ. בהתאם להסכם זה היא דיווחה לשלטונות המס על היותה תושבת חוץ גם בשנים 2009 ו-2010.

"אנו סבורים כי פסק הדין שגוי, מתעלם מעובדות מרכזיות וחורג מהלכות קודמות של בית משפט עליון בנושא זה. מטעם זה ומטעמים נוספים, אנו מאמינים כי תוצאת פסק הדין תשתנה בערכאת הערעור". 

*** חזקת החפות: בר רפאלי, ציפי רפאלי ורפי רפאלי לא הורשעו בביצוע עבירה בפרשה המוזכרת. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, הם בגדר חשודים, ועומדת לזכותם חזקת החפות.