בכירי אי.די.בי ביקשו באסיפה ממחזיקי האג"ח שקט תעשייתי

אסיפת מחזיקי אגרות החוב מסדרה ט' הלא מובטחת של חברת אי.די.בי פתוח התכנסה היום בת"א  • היועץ הפיננסי של אי.די.בי, יריב פילוסוף: "אם לא יקרה כלום, אז בספטמבר יימכרו עוד 5% מהמניות שלנו בשוק, וכן עוד 5% מהמניות במסגרת עסקאות ההחלף"

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

אסיפת מחזיקי אגרות החוב מסדרה ט' הלא מובטחת של חברת אי.די.בי פתוח התכנסה היום בת"א, על רקע ההרעה המתמשכת בתוצאות החברה וביחסים הפיננסיים שלה. נכון לסוף מארס האחרון, הציגה אי.די.בי שווי נכסי נקי שלילי, המשקף כי סך התחייבויותיה הכספיות עלה על סך שווי נכסיה.

את אי.די.בי ייצגו באסיפה סמנכ"ל הכספים גיל קוטלר, היועץ המשפטי אהרון קאופמן והיועץ הפיננסי יריב פילוסוף. בתחילת הדיון חשף נאמן אג"ח ט' דן אבנון כי מתבצעת עבודה להכנת תביעה משפטית כנגד החברה מצד הנאמן והמחזיקים.

בפתיחת האסיפה הסביר יריב פילוסוף כי לחברה יש כיום ארבעה נכסים: ההחזקה בכלל ביטוח, ההלוואה שניתנה לרכישת דסק"ש, הבעלות על ישראייר וההחזקה באי.די.בי.ג'י שפועלת בתחום הנדל"ן בלאס וגאס. לדברי פילוסוף, "האירוע המרכזי שהחברה מנהלת כיום הוא סביב ההחזקה בכלל ביטוח. לאחרונה בעל השליטה אדוארדו אלשטיין הגיש בקשה להיתר שליטה בכלל ביטוח לאחר שנים שניסו למכור את כלל אבל התהליך לא הביא לתוצאות. זה מהלך דרמטי לכולם ואנחנו חושבים שצריך לעשות את המקסימום כדי למנוע פגיעה בתהליך".

"זה הנתיב המרכזי שהחברה פועלת בו. אנחנו נדרשים למכור עוד 5% ממניות כלל עד יום חמישי ואם לא יקרה כלום משה טרי יבצע את המכירה. בנוסף, בנק מזרחי טפחות יפיץ עוד 4.5% ממניות כלל ביטוח שהוא החזיק במסגרת עסקאות ההולך ונמכרות כעת כחלק מהמכירה שכפה משה ברקת על אי.די.בי".

עוד ציין פילוסוף, כי "אם לא יקרה כלום, אז בספטמבר יימכרו עוד 5% מהמניות שלנו בשוק, וכן עוד 5% מהמניות במסגרת עסקאות ההחלף. החברה ניהלה תהליך ארוך למכירת כלל ביטוח אבל לא הרבה עמדו בתור ואלו שכבר עמדו בתור היו רחוקים מלקבל היתר שליטה".

סמנכ"ל הכספים גיל קוטלר, הרחיב בנוגע לאפשרות שבעל השליטה אלשטיין יקבל היתר שליטה בכלל ביטוח. לדבריו, "יש חלופה שבה בעל השליטה יקנה את המניות דרך חברה חדשה. יש חלופה שאי.די.בי עצמה תקבל היתר שליטה תוך חיזוק הנו העצמי שלה, ויש חלופה שלישית שדסק"ש תקנה את המניות של כלל מאי.די.בי".

למעשה, ביקשו בכירי אי.די.בי באסיפה ממחזיקי האג"ח שקט תעשייתי, כל עוד נמשך התהליך לקבלת היתר השליטה בכלל ביטוח, ועל עוד בקשתו של אלשטיין לא נדחתה בידי הממונה על שוק ההון והביטוח, משה ברקת.

פילוסוף הוסיף, כי "כשיש בעל בית שכבר השקיע בחברה 2.5 מיליארד שקל ועכשיו מבקש היתר שליטה, אז לדעתי אין קונה יותר טוב למניות של כלל. את החבילה של מאי כנראה כבר איבדנו, ככה שהסיכון לעצור את התהליך מול בעל השליטה הנוכחי ולחפש קונה הוא שנאבד גם את העשרה אחוזים שאמורים להימכר בספטמבר".

"למצוא קונה אחר שיקבל אישור בזמן הזה יהיה מאוד קשה ואני לא יאמין שהממונה יסכים לעצור את המתווה, במקרה של קונה שהוא לא בעל השליטה. אני מעריך שאם תתקבל בקשת היתר השליטה והמתווה ייעצר, מניות כלל ביטוח ייבחרו במחיר שונה ממחיר השוק היום ואני מעריך שאז ניתן יהיה לנהל משא ומתן ולקבל מבעל השליטה מחיר גבוה יותר מהמחיר הנוכחי".

עוד צין פילוסוף כי "בתרחיש השלילי, אם נמכור את כל המניות אז נקבל הרבה מאוד כסף ואג"ח ט' יתחיל להיפרע לפני אג"ח יד כאשר החברה צריכה תזרים של 500 שקל בשנה כדי לשרת את החוב".

לאחר הדברים יצאו בכירי אי.די.בי מהאסיפה, והמחזיקים נותרו לדון בבחינת האפשרויות העומדות בפניהם, וכן בנוגע לתביעה המתגבשת כנגד החברה ובכיריה.