הלחץ על מניות הקניונים נמשך: "כל עוד אמזון לא פותחת מחסנים - אין פריצת דרך"

בדיסקונט ברוקראז' כותבים כי מתווה ההתקשרות המוצע בשלב זה לגבי כניסתה של אמזון לישראל לא יעשה שימוש ביכולות הלוגיסטיות הגבוהות שלה: "לא צפויה להערכתנו ירידה במחירי המוצרים שמקורם בספקים ישראלים"

אמזון / צילום: Shutterstock :
אמזון / צילום: Shutterstock :

הירידות שנרשמו אתמול (ג') במחירי מניות הקניונים מליסרון , עזריאלי  וביג  נמשכות גם היום, וזאת בצל החשש מכניסתה של אמזון לישראל. למרות הסנטימנט השלילי, בדיסקונט ברוקראז' כותבים הבוקר (ד'), כי הצפי להשפעה מכניסת אמזון לישראל על חברות הקניונים הוא מינורי בשלב זה לפי המתווה המוצע. 

ישי ששון, אנליסט בכיר בדיסקונט ברוקראז', כותב כי המסחר בקניונים חווה בשנתיים האחרונות תקופה מאתגרת בשל גידול ברכישות אונליין ובטיסות ישראלים לחו"ל, אך המתווה ההתקשרות של אמזון לא מהווה דרמה עבור חברות הקניונים, שכן "כל עוד המתווה אינו כולל פתיחת מחסנים של אמזון בישראל, אין בו משום פריצת דרך. להערכתנו, מתווה ההתקשרות המוצע לא יעשה שימוש ביכולות הלוגיסטיות הגבוהות של אמזון (המושתת בעיקר על יתרון לגודל), ומשכך לא צפויה להערכתנו ירידה במחירי המוצרים שמקורם בספקים ישראלים".

עוד מוסיף ששון כי החשש מאובדן לקוחות אינו גבוה, שכן "חלק מהספקים פועלים כבר היום באמצעות חנויות מקוונות (כמו קסטרו, פוקס, גולף, אלדו ועוד), ומשכך לגבי ספקים אלה לא מדובר בשינוי משמעותי, על אף שרשת אמזון היא בעלת נגישות גבוהה יותר לקהל הצרכנים".

לגבי סוגיית זמני האספקה, ששון כותב כי "היא זו שעשויה להיות בעלת ערך מוסף למרבית הלקוחות. יחד עם זאת, נוכח העובדה כי מדובר בלוחות זמנים שהספקים הישראלים אינם מורגלים להם, ואלה כאמור דורשים הערכות לוגיסטית שונה, הרי שאלה לא עשויים להוריד את עלות המשלוח".

בשורה התחתונה, ששון ממשיך להמליץ על מניית עזריאלי במחיר יעד של 208 שקל למניה ועל מליסרון במחיר יעד של 198 שקל למניה, וזאת על רקע הערכתו כי כניסת אמזון לישראל לא צפויה לגרום לשינוי בתעבורה בקניונים, וכפועל יוצא מכך לא צפויה השפעה על הפדיונות. 

בכל הנוגע לקמעונאיות המזון, לדברי מיכל אלשיך, מנהלת מחקר בדיסקונט ברוקראז', למרות החשש לא צפויה פגיעה מהותית בשלב הראשוני, ובטח כל עוד אמזון לא מקימה מחסנים אוטומטיים. "ראשית, סביר כי אמזון תעדיף להתמקד בהתחלה במוצרי צריכה שאינם מזון, שלהם זמן מדף ארוך יותר, והם מערבים פחות קשיים לוגיסטיים. ניתן להבחין כי גם בארה"ב אמזון חברה לרשת הסופרים WHOLE FOOD. מהלך זה מסמל שאמזון סבורה כי השיטה המנצחת בתחום המזון היא לתפעל מחסנים בשילוב עם סניפים פיזיים (דוגמת מודל שופרסל). מדובר במבנה מורכב בהרבה ביחס להתקשרות הנוכחית של אמזון עם ספקים.

"שנית, גם אם אמזון כן תפעל בהמשך בתחום המזון בישראל, כל עוד היא לא מקימה מחסנים אוטומטיים, אנו לא רואים עבורה יתרון לוגיסטי מהותי מבחינת זמני אספקה ו/או יכולת לספק מחירים נמוכים משמעותית", כותבת אלשיך.

בנוסף, "העובדה שבתחום המזון אין חשיבות לשילוב מספר רשתות ביחד, היות שכולן מוכרות מוצרים דומים, גם כן מחזקת את טענתנו", סיכמה אלשיך.