אגרת הגודש בניו יורק היא בשורה רעה לנהגים, אבל יש מי שעשוי ליהנות ממנה

במסגרת תוכנית אגרת הגודש ישלמו הנהגים אגרה כדי לנסוע במנהטן מדרום לרחוב 60 • אך תעריפי הגודש לא יהפכו רק את הנהיגה בניו יורק סיטי ליקרה יותר - לפי מחקרים, הם יכולים גם להעלות את מחירי הנדל"ן למגורים באזור התמחור הספציפי

פקק תנועה בכניסה לגשר ברוקלין שמוביל למנהטן / צילום: רויטרס
פקק תנועה בכניסה לגשר ברוקלין שמוביל למנהטן / צילום: רויטרס

לפני כחודש הפכה ניו יורק לעיר הראשונה בארה"ב שתטיל אגרת גודש על נהגים שייכנסו לחלקים הצפופים ביותר של מנהטן. במסגרת התוכנית ישלמו הנהגים אגרה כדי לנסוע במנהטן מדרום לרחוב 60.

התוכנית, שאמורה להתחיל לפעול ב-2021, צפויה להניב 15 מיליארד דולר לרשות התחבורה המטרופוליטנית, שמתקשה להוציא לפועל תוכנית מודרניזציה של תשתית הרכבת התחתית בת עשרות השנים, ולצמצם את הדחיות הרבות בביצועה.

אך תעריפי הגודש לא יהפכו רק את הנהיגה בניו יורק סיטי ליקרה יותר. לפי מחקרים, הם יכולים גם להעלות את מחירי הנדל"ן למגורים באזור התמחור הספציפי.

זוהי אמנם בשורה רעה לנוסעים לעבודה שרגילים להיכנס למנהטן בכל בוקר, אבל אולי זוהי בשורה טובה לבעלי בתים באזור העומס הספציפי הזה, אמר צ'נג קיט טנג, חוקר פוסט דוקטורט באוניברסיטת דרום קליפורניה.

בנייר עבודה שהוא פרסם בשנה שעברה, ד"ר טנג בדק את השפעת גביית דמי הגודש בלונדון (תוכנית שנכנסה לתוקף ב-2003) על התנועה ועל מחירי הנדל"ן. ד"ר טנג ניתח 79,322 עסקאות של מכירות דירות בשטח שבו נגבו דמי העומס ו-74,835 עסקאות מכירה של נכסים מחוץ לאזור העומס, שהתרחשו בין הרבעון הראשון של שנת 2000 לרבעון הרביעי של 2015. הוא מצא שיישום אגרת הגודש העלה את מחירי הדירות באזור שבו נגבתה ב-3%, שהניבו "הכנסה נוספת של יותר מ-13 מיליארד דולר (10 מיליארד ליש"ט) לבעלי הדירות".

"אם חושבים על ההיגיון של המדיניות הזו ועל היתרונות שלה באזור העומס הספציפי, אפשר לצפות לכך שמחירי הדירות יעלו מפני שיש הרבה פחות תחבורה סביב הבתים הודות לדמי הגודש", אמר ד"ר צ'נג. "זה מה שמצאנו בלונדון".

אלא שבעלים של נכסים מסחריים באזור העומס עלולים לא להרוויח מדמי הגודש. מחקר מ-2015 שפורסם ב"ג'ורנל לכלכלה אורבנית" מצא שאגרת הגודש בסינגפור הובילה לירידה של 19% במחירי החנויות באזור העומס. המחקר של חוקרים מאוניברסיטה הלאומית בסינגפור מצא שלהיטל גודש תנועה "אין השלכה משמעותית" על מחירי הנדל"ן למגורים.

מארק צ'ין, מנכ"ל חברת הנדל"ן קלר וויליאמס טרייבקה מניו יורק, אמר שהוא מצפה לכך שמחירי הדירות בשכונות בשולי מנהטן שסובלות מגישה גרועה לתחבורה ציבורית ייפגעו כאשר התושבים יצטרכו לממן גם את אגרת הגודש. הוא מניח גם שהעלייה הצפויה בתנועת כלי הרכב באזורים החיצוניים שגובלים באזור גביית אגרת הגודש תוריד את מחירי הדיור באזורים הללו.

"במבט על שוק הנדל"ן ברחובות שמעל לרחוב 60, הייתי אומר שלתוכנית האגרה הזאת יהיה אפקט שלילי קל על המחירים", הוא אמר.

צ'ין הוסיף שהתמונה הסופית של המרוויחים והמפסידים תהיה תלויה במבנה המדויק של תוכנית האגרה, שיכולה לכלול גם פטורים והנחות מסוימים. "אני כבר יכול להריח את הלוביסטים למיניהם", הוא אמר.