"כל פעם שמטוס נוחת בנתב"ג, כולם מוחאים כפיים. אין דבר כזה בעולם"

בפוסט חגיגי התפעל רה"מ נתניהו מטקס שגרתי שנדמה לנו שהוא רק שלנו • זו הזדמנות לנפץ את המיתוס • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו / צילום: חברת החדשות קשת 12
בנימין נתניהו / צילום: חברת החדשות קשת 12

מה מייצג בעיניך את הרוח הישראלית? נשאלו אורחי הכבוד בטקס מצטייני הנשיא ביום העצמאות. התשובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנפרסה אחר-כך בסדרת ציוצים בטוויטר, נלקחה היישר מהקלאסיקה של תשובות לשאלה הזאת. "בכל פעם שהמטוס נוחת בנתב"ג", הוא ענה, "כולם מוחאים כפיים. אין דבר כזה בעולם. חפשו מדינה שהמטוס נוחת אצלה, והם מוחאים כפיים: אין דבר כזה. זה אומר שיש פה איזו תחושת אחדות והזדהות".

ללכידות החברתית של הישראלים פנים רבות, חלקן ייחודיות, אבל אמונת הייחוד של טקס הנחיתה שלנו היא מיתוס. לא מצאנו מיפוי שיטתי של המנהג, אבל כתבות רבות בתקשורת העולמית וברשתות החברתיות מעידות שהוא אוניברסלי. כשחבר ארגנטינאי בקבוצת הפייסבוק של מגזין התיירות "The Points Guy" שאל לפני שנה אם גם מחוץ לארגנטינה מוחאים כפיים בנחיתות, מבול של תשובות אישר שהריטואל רווח במקומות רבים, מהונדורס ועד דרום אפריקה, ומהפיליפינים עד חלקים, לפחות, מארצות-הברית. חלק מהמשיבים טענו שהוא נפוץ במיוחד בחברות מוזלות כמו איזיג'ט וריאן אייר.

דיילת מנוסה שהתראיינה בנושא למגזין המקוון "Mic", הפועל מניו יורק, מתרשמת שיצר מחיאת הכפיים חזק במיוחד בשעת נחיתה באתרי נופש פופולריים כמו לאס וגאס, הוואי ואורלנדו. במדור התיירות של הצהובון הבריטי "סאן", שתהה לפני שנתיים על קנקנו של המנהג, העלתה מומחית לשפת גוף את ההשערה כי התשואות הקולקטיביות מסייעות לנוסעים להתמודד עם תחושת הסכנה שבנחיתה. היא הוסיפה כי ההרגל דועך כיום, והציעה שני הסברים: ראשית, השיפורים בבטיחות מפיגים את החשש מהתרסקות; ושנית, הפדיחה. מי רוצה שיחשבו שזו הטיסה הראשונה שלו?

יש עוד דבר שהישראלים לא מיוחדים בו: האמונה שהם נורא מיוחדים. "בכל מדינה נדמה לנוסעים, כנראה, שהם היחידים שמוחאים כפיים", נטען בעוד תחקיר על נחיתות ומחיאות שהתפרסם באתר לונלי פלנט, שייחס את המנהג בין השאר לרוסים, לאוסטרלים ולפורטוריקנים.

אפילו הנטייה ההפוכה ללעוג לקרתנות של מוחאי הכף לא ייחודית לישראל. ב-2015 המחיז ג'ימי קימל את תוצאות סקר הנוסעים המרגיזים של חברת אקספדיה, בסיועו של כוכב "מסע בין כוכבים" פטריק סטיוארט. לצד הפטפטנים והבועטים במושב שלפניהם נמצאו שם גם מוחאי כפיים; ואילו כתבה סאטירית של תאגיד השידור הקנדי סיפרה על יוזמה חדשה של אייר קנדה לכלוא נוסעים שימחאו כפיים בנחיתה.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו לא נכונים. במדינות רבות מקובל למחוא כפיים בנחיתה, ובמדינות רבות התושבים נוטים לחשוב שהטקס ייחודי להם.