"הופתענו כמו כולם מדגלי פלסטין של מדונה, אבל מבחינתנו המופע הוא הצלחה עצומה"

דניאל בנעים, מנכ"ל חברת קומטק שהפיקה את ההופעה של מדונה באירוויזיון: "אנחנו השגנו את המטרה. מדונה הייתה כאן והעלתה את הרייטינג" • תאגיד "כאן": "החלק של הדגלים לא היה חלק מהחזרות שאושרו; האירוויזיון הוא אירוע א-פוליטי, ומדונה הייתה מודעת לכך"

מדונה באירוויזיון בתל-אביב \ צילום: רויטרס
מדונה באירוויזיון בתל-אביב \ צילום: רויטרס

הופעתה של מדונה אתמול באירוויזיון מעוררת סערה: הביקורת על סצנת הסיום, בה נראים שני רקדנים מחובקים כשעל גבם דגלי ישראל ופלסטין, מצטרפת לביקורת על זיופים מצד הזמרת.

מדובר בהופעה שנייה של אמן בינלאומי בסדר גודל כזה על בימת האירוויזיון (ב-2016 הופיע ג'סטין טימברלייק באירוויזיון שנערך בשטוקהולם). הבאת מדונה לישראל הייתה הליך ארוך ומסובך, כשההסכם הסופי בין בלוסטון הפקות למדונה נחתם רק ביום חמישי האחרון - יומיים לפני הגמר הגדול.

גם מדונה עצמה, בראיון שהעניקה לאסי עזר לפני שעלתה לבמה, התייחסה למאמץ העצום ולוויתורים שהיו כרוכים בהבאתה לישראל, יחד עם הראפר קוובו ועם להקת רקדנים. עבור מדונה היה זה מהלך לקידום אלבומה "Madame X" שצפוי לצאת ב-14 ביוני.

ההופעה של מדונה, שעל הבמה הייתה מרשימה לרבות התפאורה ועבודת הווידאו המעולה, זכתה גם לביקורת מעורבת בתקשורת העולמית ובציוצים שהועלו לרשתות, שרובם ככולם עסקו בזיופים ובדגלי פלסטין. 

מסר ישראלי-פלסטיני בהופעה של מדונה \ צילום: רויטרס
 מסר ישראלי-פלסטיני בהופעה של מדונה \ צילום: רויטרס

האם גם בחברת ההפקות קומטק מאוכזבים? דניאל בנעים, מנכ"ל החברה שהפיקה את ההופעה של מדונה באירוויזיון, מספר ל"גלובס" כי גם הם הופתעו מהמהלך הפוליטי שסיים את הופעתה של מדונה עם דגלי פלסטין וישראל, אבל מבחינת ההפקה, בנעים טוען כי מדובר בקמפיין מוצלח מאוד שישראל קיבלה בזכות מדונה.

"היא הביאה רייטינג, היא צייצה בטוויטר ותקשרה בעצמה את המופע. קיבלנו קמפיין שהוא בבחינת 'ווליו פור מאני'", אומר בנעים ל"גלובס". "החזון של סילבן אדמס (שמימן את הגעת מדונה לאירוויזיון בעלות של כ-1.5 מיליון דולר) היה במטרה לסייע לחיזוק מעמדה של ישראל בעולם, ולכן הוא התגייס מיד לאתגר הזה, בעיקר בתקופה שבה אמנים מבטלים על ימין ועל שמאל הופעות בגלל לחץ של BDS. אנחנו השגנו את המטרה. מדונה הייתה כאן, והיא העלתה רייטינג לאירוויזיון, שחייבים להגיד שהיה מאורגן ברמה גבוהה ומדויקת. זה היה אחד הערבים הבלתי נשכחים".

ומה לגבי הטענות שהיא זייפה בשירה?

"אני לא נמצא בחלקים שאמונים על ההפקה המוזיקלית, אנחנו לא שם. אנחנו פועלים רק ברמה התקציבית, וחשוב להבין שגם מהבחינה הזו גם מדונה השקיעה עוד הרבה תקציב סביבה לטובת מהלך ההשקעה של הדיסק שלה ולשיווק הטור שלה. בחלק היחסי שבו אנחנו השתתפנו - קיבלנו תמורה טובה, ואנחנו מאוד מרוצים. מדונה היא סופר-מקצוענית, ואני קטונתי מלבקר את השירה שלה". 

באשר לדגלים אמר בנעים: "הופתענו כמו כולם, אבל בגדול מי לא חולם שיהיה כאן שלום? מה שאני יודע הוא שמבחינת ה-EBU (איגוד השידור האירופי) יש חוקים לאמירות פוליטיות. אני גויסתי כצד רק כדי לעזור להביא את הזמרת, ולכן מבחינתנו המשימה הושלמה לגמרי, ונמשיך במטרה להביא עוד ועוד אירועי תרבות שיעזרו לתדמיתה של ישראל". 

דני בנעים / צילום: ענבל מרמרי
 דני בנעים / צילום: ענבל מרמרי

בנעים שקוע כבר באירוע הבא, כשמחר (ב') תנחת בישראל קבוצת הכדורגל אתלטיקו לקראת משחק ידידות עם בית"ר ירושלים ביום שלישי בערב מול 30 אלף צופים בטדי. "גם פה ניסו גורמי BDS לבטל את המשחק", הוא אומר, "אבל עידן עופר (מבעלי אתלטיקו מדריד) הגיב, וגם אנחנו דאגנו לכך שזה יהיה אירוע חף מפוליטיקה. ספורט, כמו מוזיקה, הוא אירוע שמפגיש בין אנשים ועושה טוב".

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "במהלך השידור החי של אירוע גמר תחרות האירוויזיון, שניים מהרקדנים במופע של מדונה הציגו לרגע את הדגלים של ישראל ופלסטין על גב תלבושותיהם. החלק הזה של המופע לא הופיע בחזרות שאושרו על-ידי תאגיד השידור האירופי והתאגיד המארח 'כאן'. האירוויזיון הוא אירוע א-פוליטי, ומדונה הייתה מודעת לכך.

"מדונה לא הייתה היחידה שהציגה את דגל פלסטין באירוע: גם להקת האטארי האיסלנדית נופפה מול המצלמה בצעיפי 'איי לאב פלסטין' מתוך הגרין רום". 

לשאלת "גלובס" האם ב-EBU ישקלו להטיל קנסות או סנקציה אחרת על הפקת המופע של מדונה או להקת האטארי האיסלנדית לאור הפרת התקנות עם הנפת דגלי פלסטין, בהנהלת האירוויזיון השיבו כי "תחרות האירוויזיון היא אירוע א-פוליטי. הפעולה שנקטה להקת האטארי תידון בפגישה הבאה של ועדת המשמעת, במסגרתה יוחלט האם להטיל על הלהקה סנקציה כלשהי".