כ-130 מומחי משפט מהאקדמיה מצטרפים למאבק נגד יוזמות החקיקה של הימין

אחרי ששלשום התכנסו עורכי דין מהשוק הפרטי ואיימו להשבית את מערכת המשפט במחאה על יוזמות החקיקה של הימין, היום הודיעו מומחי משפט מהאקדמיה על הקמת "הקואליציה של הפקולטות למשפטים למען שלטון החוק" • מנגד, עורכי דין ומשפטנים שסבורים אחרת חתמו על עצומה בעד "חוקי המשילות"

בית המשפט העליון / צילום: גיל יוחנן
בית המשפט העליון / צילום: גיל יוחנן

התארגנויות מחאה של משפטנים בעד ונגד יוזמות החקיקה להחלשת כוחו של בית המשפט העליון, מתרבות. אחרי ששלשום (ב') התכנסו עורכי דין מהשוק הפרטי ואיימו להשבית את מערכת המשפט במחאה על יוזמות החקיקה של הימין, הודיעו היום (ד') כ-130 מומחי משפט מהאקדמיה על הקמת "הקואליציה של הפקולטות למשפטים למען שלטון החוק". 

בהודעה שהוציאו מומחי המשפט נאמר כי תוך פחות מ-24 שעות מהקמתה, הצטרפו לקואליציה כ-130 מרצות ומרצים למשפטים, "המייצגים מגוון רחב של מוסדות ומגוון של עמדות פוליטיות והשקפות חוקתיות, לרבות פרופסורים הידועים בהתנגדותם לאקטיביזם שיפוטי".

בהודעתם מסרו חברות וחברי הפורום: "יש בינינו דעות שונות בנושאים כגון שפיטות, ביקורת שיפוטית והיחסים הראויים בין הכנסת, הממשלה ובית המשפט; אולם כולנו מאוחדים בדעה המקצועית שחלק מהתוכניות המקודמות, לפי הדיווחים, במסגרת המשא-ומתן הקואליציוני, הן יוזמות מסוכנות ביותר שיסבו נזק בלתי הפיך לשלטון החוק ולמסגרת הדמוקרטית של ישראל".

בהודעה שפורסמה ציינו חוקרי משפט כי תפקידם הוא בדרך-כלל לבקר את הפסיקה ואף את בתי המשפט ולהציע תיקונים וביקורות בונות. אין גוף שהוא חסין מביקורת, כולל בית המשפט. אולם לדבריהם, "חלק מהיוזמות המקודמות, לפי הדיווחים, אינן באות לתקן ולשפר את מערכת המשפט, והן עלולות לפגוע בעצמאותה ולהחליש את יכולתה למלא את תפקידה החיוני בדמוקרטיה. יתרה מזאת, נראה כי הן באות לפגוע ביכולתה של מערכת המשפט הפלילי להעמיד לדין ולשפוט משפט צדק חשודים בפלילים, ללא משוא-פנים וללא חשש. אלה הן פגיעות קשות ביסודות הבסיסיים ביותר של שלטון החוק והשוויון בפני החוק".

עוד נאמר במכתב כי "לפי הפרסומים יש כוונה להעביר שינויים דרמטיים במבנה השלטון בישראל בהליך מזורז (של 'בליץ חקיקתי'), באופן שאינו מאפשר התייעצות רחבה, דיאלוג בין הרשויות ושקילת ההשלכות של אותם שינויים. אנו מוטרדים על כן גם מהתהליך המסתמן לנגד עינינו.

"לבסוף, אי-אפשר להתעלם מכך שהשינויים המוצעים נגועים, בין היתר, בשיקולים פסולים - כאלה הנוגעים לרצון להגן על נבחרי ציבור מסוימים מפני הליכים משפטיים - ונקודה זו מכתימה בכתם של שחיתות שלטונית את כל המהלך החקיקתי.

"חלק מההצעות המדווחות ביחס ליוזמות של מרכיבי הקואליציה, ביחד עם תהליך 'הבליץ החקיקתי' שלהן, מעוררים לדעתנו חשש מהותי להרס מערכת המשפט. לפיכך, כל בנות ובני החברה הישראלית צריכים להתנגד אליהן, ללא קשר להשקפתם הפוליטית או להשקפתם בדבר שינויים באופן פעולת בית המשפט וביחסי הרשויות".

לא כל המשפטנים חושבים אותו דבר: עורכי דין ומשפטנים בעד "חוקי המשילות"

לאחר התכנסותם שלשום של כמה עשרות עורכי דין במה שהם כינו כ"מלחמה על דמותה של מערכת המשפט", יוצאים עורכי דין ומשפטנים בכירים בעצומה נגדית התומכת בהצעות החוק העומדות על הפרק. את העצומה יזמו עו"ד אריה ארבוס, מתמחה במשפט מינהלי ושותף במשרד ארבוס-קדם-צור; עו"ד שמחה רוטמן, שותף במשרד עורכי הדין רוטמן-לב והיועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה; ועו"ד ערן בן ארי, לשעבר פרקליט במחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה ובהמשך בייעוץ המשפטי של מערכת הביטחון.

בעצומה נכתב: "אנו, עורכי הדין ומשפטנים מכל קצווי הארץ ושדרות המקצוע העוסקים בכל תחומי המשפט, מחויבים לדמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולקיומה של מערכת משפט עצמאית, מקצועית ובלתי תלויה". 

לדבריהם, "אמון הציבור במערכת המשפט ובפרט בבית המשפט העליון סבל מהידרדרות חדה בעשורים האחרונים. הידרדרות זו קשורה, בין היתר, בהיעדר גבולות לסמכויותיה של מערכת המשפט ויחסיה עם רשויות השלטון האחרות. אנו מקווים כי פתרון בעיה זו ותיקון האיזונים שבין הרשויות, שהם צו השעה, יתרמו גם להשבת האמון".

לדברי עורכי הדין, "ההתנגדויות האוטומטיות לכל שינוי והטענות על 'קץ הדמוקרטיה' הן מזיקות ושגויות. מערכת המשפט אינה מעל החוק, ואת סמכויותיה וכללי המשחק חייב לקבוע המחוקק, תוך שיח ציבורי פתוח, מכבד ומשתף. אנו קוראים לאפשר לנציגי הציבור בכנסת להציג את ההצעות לתיקון ולדון בהן באופן ענייני, ללא התלהמות, מתוך אחריות, פתיחות, כובד-ראש וכבוד אמיתי לציבור. אנו מאמינים כי רק בדרך זו יצאו מדינת ישראל ואזרחיה מחוזקים מן המשבר החוקתי שאנו מצויים בו".

לסיכום, כתבו עורכי הדין, "אנו מוחים נגד הניסיון לרתום את מקצוע עריכת הדין לצורך מאבק פוליטי. אנו מתחייבים להבטיח את זכות הייצוג של הציבור הרחב ולשמור כי זכויותיו לא תפגענה כתוצאה משביתה פוליטית של מספר עמיתים. איומי ההשבתה, שמפריחה קבוצה קטנה של עורכי דין, הם חסרי משמעות ואינם מייצגים את ציבור המשפטנים בישראל, שמשקף את פסיפס הדעות וההשקפות שבחברה הישראלית".