הפדרל ריזרב: חוששים מההשלכות אם האינפלציה תמשיך להיות נמוכה

פרוטוקול פגישת הריבית של חברי הבנק המרכזי של ארה"ב שפורסם אתמול, חשף כי חברי הפד לא שקלו אפשרות של הורדת הריבית • כלכלנית בכירה בחברת רואי החשבון גרנט ת'ורנטון: הסף שבו יוריד הפד את הריבית "גבוה יותר משמצפים בשווקים"

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול  עם דונלד טראמפ/ צילום: Reuters, Carlos Barria
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול עם דונלד טראמפ/ צילום: Reuters, Carlos Barria

חברי הבנק המרכזי של ארה"ב חשו בנוח עם הבחירה שלא לבצע שום מהלך בסוגיית הריבית. כך עולה מפרוטוקול פגישת הריבית שנערכה ב-30 באפריל וב-1 במאי.

רבים מחברי הפדרל ריזרב שהשתתפו בפגישה העריכו שהירידה שנרשמה לאחרונה באינפלציה הינה זמנית, כך על פי הפרוטוקול ששוחרר לפרסום אתמול (ד'). אך כמה מהם הביעו חשש מההשלכות האפשריות על הכלכלה אם האינפלציה תמשיך להיות נמוכה בניגוד לציפיות. מהפרוטוקול עולה כי חברי הפד לא שקלו אפשרות של קיצוץ הריבית.

למעט הידרדרות רחבה בכלכלה, הסף שבו יוריד הפד את הריבית "הוא גבוה - גבוה יותר משמצפים בשווקים", אמרה דיאן סוונק, כלכלנית ראשית בחברת רואי החשבון גרנט ת'ורנטון. עם זאת, הוסיפה ת'ורנטון, הפרוטוקול מראה כי "הסף להעלאת ריבית גבוה עוד יותר".

כמה מהמשתתפים הביעו חשש שציפיות האינפלציה יתקבעו ברמות נמוכות שאינן עולות בקנה אחד עם יעד 2% של הפד, "אם האינפלציה לא תראה סימני עליה ברבעונים הבאים".

"באופן מסקרן, למרות שסיכון זה עלה בדיון הריבית, הוא לא השתקף בהצהרת המדיניות", כתב מייקל פרולי, כלכלן ראשי לענייני ארה"ב בג'יי. פי. מורגן צ'ייס, בעדכון שנשלח ללקוחות אתמול.

פקידי הפד מקפידים לעקוב אחר ציפיות האינפלציה של משקי הבית והעסקים, מכיוון שלדעתם משחקות ציפיות אלה תפקיד קריטי בקביעת האינפלציה הממשית. מה שמכונה 'אינפלציית הליבה' - שאינה כוללת את קטגוריות המזון והאנרגיה התנודתיות - עלתה ב-1.6% בלבד במארס לעומת החודש המקביל אשתקד, ורשמה ירידה של 1.8% לעומת ינואר, וירידה של 2% לעומת דצמבר, על פי אומדן האינפלציה המועדף על הפד.

הצוות הכלכלי של הפד הנמיך את תחזית האינפלציה שלו, והעריך כי בטווח הבינוני האינפלציה תהיה ברמה נמוכה במקצת מיעד 2%.

במסיבת העיתונאים שערך ב-1 במאי לאחר ההחלטה על הריבית, דחה יו"ר הפד, ג'רום פאוול, את הציפיות הגוברות בשוק לקיצוצה. פאוול הצביע על ירידות המחירים החד-פעמיות בכמה פריטים, שעיוותו כלפי מטה את נתוני האינפלציה האחרונים. "יש סיבה לחשוב שירידות אלה הן תופעה חולפת", אמר פאוול במסיבת העיתונאים. "אנו, כמובן, נעקוב אחר זאת בקפדנות רבה כדי לראות אם זה נכון".

מהפרוטוקול עולה שדבריו של פאוול שיקפו את עמדתם של רבים מהקולגות שלו, למרות שכמה מהם אמרו כי לדעתם גבר הסיכון שהאינפלציה תהיה חלשה מהמצופה.

הפגישה נערכה לפני שקריסת שיחות הסחר בין ארה"ב וסין גרמה לנשיא טראמפ להגדיל מ-10% ל-25% את מכסי המגן על מוצרים סיניים ששוויים מסתכם בכ-200 מיליארד דולר, במהלך שהחריף משמעותית את המתח בין שתי המדינות.

פקידי הפד מאמינים שאינפלציה בת 2% עולה בקנה אחד עם כלכלה בריאה. כמו כן, יכולה אינפלציה גבוהה יותר ליצור מרחב תמרון גדול יותר לקיצוץ הריבית הנומינלית במקרה שהכלכלה נחלשת. למרות שהפרוטוקול לא חשף שום דיון בקיצוץ ריבית בפגישה האחרונה, כבר החלו נשיאיהם של שתי שלוחות של הפד לטעון בזכות מהלך כזה אם לא תענה האינפלציה על הציפיות, ותמשיך להיות נמוכה.