קרן אקסלמד הישראלית הובילה השקעה של 45 מיליון דולר בחברה האמריקאית לטיפול בצרבת

חברת Endogastric Solutions מפתחת מוצר לביצוע ניתוח זעיר פולשני לטיפול בצרבת עמידה בפני תרופות • כרגע אין כוונה למזג לתוכה חברה ישראלית

אורי גייגר / צילום: תמר מצפי
אורי גייגר / צילום: תמר מצפי

אקסלמד, קרן ההשקעות במכשור רפואי המנוהלת על ידי ד"ר אורי גייגר ומשקיע העוגן בה הוא מורי ארקין, מובילה השקעה של כ- 45 מיליון דולר בחברת המכשור הרפואי האמריקאית EndoGastric Solutions. מדובר בחברה פרטית אשר מפתחת מוצר זעיר פולשני לטיפול בצרבת חמורה.

אקסלמד בנתה מודל של השקעה בחברות אמריקאיות, פרטיות או ציבוריות, שיש להן מוצר שכבר נמכר בשוק אך קצב הצמיחה שלו אינו גבוה. לחברות הללו היא מוסיפה טכנולוגיות חדשניות מסטארט אפים, לפעמים ישראלים, ומנצלת את העובדה שקשה מאוד לבנות ערוצי הפצה למוצרים חדשים בדידים. השילוב שעושה הקרן בין ערוצי הפצה קיימים שמחפשים טכנולוגיה צומחת לבין טכנולוגיה שמחפשת ערוצי הפצה, הובילו עד היום להקמה של מספר חברות משולבות שנמכרו בהצלחה תוך מספר שנים. בין אלה ניתן ליין את אנדוצ'וייס, וולקנו, קוג'נטיקס ו-OIS. לאחרונה רכשה אקסלמד את השליטה בחברות Strata Skin הבורסאית שעוד קודם לכן רכשה את נכסי חברת פוטומדקס החצי-ישראלית-לשעבר, וכן את חברת קיסטון דנטל, שמאוחר יותר התמזגה עם חברת פלטופ הישראלית של משפחת טופז.

הפעם, ככל הנראה אין כוונה לשלב טכנולוגיה ישראלית בחברה, בשל מיעוט החברות הישראליות המתקדמות המפתחות מוצרים המשיקים לתחום הפעילות של החברה. בעבר פעלה חברת מדיגוס בתחום כמעט זהה, אולם החברה לא הצליחה לבנות מכירות בארה"ב, והיא הפכה לשלד לאחר השתלטות עויינת של קבוצת שרם זילברמן.

אנדוגסטריק, החברה בה משקיעה אקסלמד כעת, מפתחת כאמור פתרון זעיר פולשני לטיפול בצרבת. כיום רוב מי שסובלים מצרבת חמורה, מחלה קשה שיכולה להוביל לפגיעה בלתי הפיכה בדרכי הבליעה בנוסף לכאב רב, מטופלים בתרופות, אולם כ-10% מאלה, כ-6 מיליון בני אדם, אינםמצליחים להגיע להקלה בשימוש בתרופות וזקוקים לפתרון ניתוחי. לרוב מדובר בניתוח שבו משדכים חלק מן הקיבה של המטופל סביב הושט, כדי למנוע מן החומציות בקיבה לעלות אל הוושט ולחזק את סגירתו.

מדיגוס הציעה לבצע את אותו הניתוח באמצעות אנדוסקופ, אך המוצר שלה לא הצליח לחדור לשוק. זה לא אומר שאין שוק: חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון רכשה ב-2017 בסכום של 350 מיליון דולר, את חברת Thorax שפיתחה פתרון לשוק זה והגיעה להכנסות של כ-16 מיליון דולר. המוצר נמכר בהצלחה בשוק אולם יש לו בעיות בטיחות מסויימות, וחלק מן החולים אינם מצליחים לאכול לאחר שהוא מושתל אצלם. השוק הפוטנציאלי של הטיפול הזעיר פולשני בצרבת חמורה עמידה לתרופות, מוערך על ידי אקסלמד ב-3 מיליארד דולר.

המוצר של אנדוגסטריק, כמו המוצר של מדיגוס, מציע לבצע את הניתוח הקיים והמקובל, אך בגישה זעיר פולשנית. עד היום בוצעו כ-22 אלף פרוצדורות במוצר, הוא קיבל שיפוי ביטוחי של 10,000 דולר בממוצע מן הביטוח הממשלתי בארה"ב, מדיקר,

אקסלמד השקיעה כ- 15 מיליון דולר מתוך הסבב, ואת יתרת הסכום השקיעו המשקיעים הקודמים ב- EGS, קרנות אמריקאיות מובילות, ביניהן Advanced Tech., Chicago Growth Partners, DeNovo Ventures, Canaan Partners, CRG Partners.

אורי גייגר, מייסד והשותף המנהל של אקסלמד ימונה כדירקטור בחברה, המנוהלת על ידי סקיפ בלדינו שהיה נשיא חברת גיוון אימג'ינג אשר נמכרה לקובידיאן/מדטרוניק בשנת 2013. חומי שמיר, מנכ"ל גיוון אימג'ינג בעבר הצטרף לאקסלמד בהשקעה אישית מכספו.

ד"ר אורי גייגר, כאמור המייסד והשותף המנהל של קרן אקסלמד, מסר: "TIF 2.0 מספק פתרון יעיל ועמיד לצורך קליני/רפואי משמעותי חסר מענה לניהול חולים הסובלים מריפלוקס כרוני - GERD. בהתבסס על סט רחב של נתונים קליניים חזקים ועל הביקוש הגובר בשוק לחלופה טיפולית זעיר פולשנית, אקסלמד מאמינה כי EndoGastric Solutions ממוצבת היטב על מנת לתפוס נתח משמעותי מהשוק ולטפל ביעילות במיליוני חולים הסובלים מ- GERD. ל- EGS צוות ניהולי מצויין הערוך להוביל את החברה בצמיחתה המואצת. אנו מברכים על ההזדמנות לתמוך בחברה ובהנהלתה בהשגת יעדי הצמיחה שלה, ואני שמח מאוד להצטרף לדירקטוריון".

גייגר הוסיף: "ההשקעה בוצעה כחלק מאסטרטגיית הקרן להשקעה בחברות צמיחה גלובאליות בתחום המכשור הרפואי המציגות מכירות דו-ספרתיות וצמיחה אגרסיבית, ונדרשות להון ולידע של אקסלמד על מנת למצב אותן למכירה או הנפקה בטווח של כשנתיים מההשקעה". בשיחה עם "גלובס" הוסיף כי אקסלמד הופכת בשנים האחרונות לקרן משמעותית בזירת המכשור הרפואי בארה"ב, עם ובלי קשר ליכולת שלה להגיע בקלות יחסית לטכנולוגיות חדשניות מישראל.

סקיפ בלדינו, נשיא ומנכ"ל EndoGastric Solutions, מסר: "סגירת סבב השקעה זה מקנה לנו בסיס פיננסי חזק למינוף הזדמנויות הצמיחה המשמעותיות הניצבות בפנינו ולהשגת יכולות מסחריות לטווח הארוך. אנו שמחים מאוד על הצטרפותו של ד"ר גייגר לדירקטוריון החברה ומאמינים כי הצלחתו המוכחת בתעשיית המכשור הרפואי תסייע לנו לממש את הפוטנציאל המסחרי של החברה במלואו."