הבית הגיאומטרי בתל-אביב שלא מוותר על אינטימיות

כדי ליצור מבנה פתוח ככל האפשר, תכנן האדריכל מיקלה סימאונה כמעט שלוש חזיתות שלמות עשויות ויטרינה, לצד שימוש בקורה אופקית מונומנטלית • כך הפך הבית התל-אביבי למואר ואוורירי, מבלי לוותר על האינטימיות

הבית בתל-אביב / צילום: עודד סמדר
הבית בתל-אביב / צילום: עודד סמדר

הבית. ממוקם על מגרש של כ-600 מ"ר בשכונת אפקה בתל-אביב.

בעלים. בני זוג ושלושת ילדיהם. האב בעלים של רשת מאפיות.

החזיתות. החזית הקדמית פונה מזרחה והאחורית מערבה, ובשתיהן ניתן דגש על שילוב חלל החוץ עם הפנים. הקורה האופקית המונומנטלית יוצרת מתיחת פנים לגיאומטריית המבנה, ועל כן נראה הבית ארוך ומרשים במיוחד. הקורה חובקת את אזור הכניסה והבריכה, ומהווה עוגן ארכיטקטוני שקשה להתעלם ממנו.

"הגוש המרכזי בחזית הקדמית חופה באריחים מדוקקים גדולים במיוחד (3.2/1.6 מ') בגוון אפור חלודה, שיחד עם האריחים הלבנים ומסת ויטרינות הזכוכית במרכזו, מצליח ליצור מראה אלגנטי מעודן", מסביר האדריכל מיקלה סימאונה. "בד בבד, תכנון זה מדגיש את משחק הנפחים והממדים, ואת הקונטרסט בין אלמנטים מעוגנים לאווריריים".

שער הכניסה. "מתחיל מאזור החניה, ממשיך עד שער פשפש, ויוצר מפלחי ברזל - רצועות ורטיקליות שבזכות העובדה שאינן סימטריות יוצרות מקצבים שונים, ונותנות תחושה דינמית של תנועה.

"כשמגיעים לבית נכנסים דרך דלת פיבוט במישור החזית, שגובהה כ-4 מטרים. היא מלווה קיר מסך, ומחופה סטריפים המוסיפים גם הם למורכבות הגיאומטרית".

תקרת הסלון גבוהה במיוחד, אך עדיין ישנה תחושת אינטימיות, בזכות העמדת הרהיטים ושימוש בסכמה מאוזנת של צבעים, חומרים ומרקמים. הקמין, שחופה עץ אלון מושחר, בנוי מרצפה עד תקרה ומהווה מוקד עיצובי/ צילום: עודד סמדר
 תקרת הסלון גבוהה במיוחד, אך עדיין ישנה תחושת אינטימיות, בזכות העמדת הרהיטים ושימוש בסכמה מאוזנת של צבעים, חומרים ומרקמים. הקמין, שחופה עץ אלון מושחר, בנוי מרצפה עד תקרה ומהווה מוקד עיצובי/ צילום: עודד סמדר

תאורה טבעית. "מסה עיקרית מהחזיתות הצפונית, המזרחית והמערבית עשויה ויטרינה - כך התחושה בתוך המבנה מוארת ואוורירית, ועם זאת מאפשרת פרטיות ואינטימיות".

חלוקה לחללים. "אזור היום (החלל הציבורי) תוכנן כחלל פתוח שגובהו למעלה משישה מטרים. פרופילי החלונות, בגוון שחור דרמטי, מאזנים את פתחי הזכוכית ומאפשרים לטבע לחדור בעדם. במרכז החלל קמין מרשים הבנוי מהרצפה עד התקרה, מחופה עץ אלון מושחר בהתזת חול. מערכת וילונות חשמליים שגובהם כגובה הפתחים, מאפשרת נדבך נוסף של פרטיות".

המדרגות. "גרם מדרגות זיזי, עשוי מתכת וכבלי פלדה, נגלה עם הכניסה לבית. הוא נתפס כמוקד עיצובי המלווה את המפלסים השונים, ומקשר ביניהם. הוא מהווה ציר אוורירי ופיסולי, בטונציה עם הקירות - שמאפשרת לו להיטמע בחלל.

"המדרגות עצמן משולשות, ובסביבתן משולבים גופי תאורה עם ניתוקים מהתקרה, שיוצרים אפקטים של אור וצל בין הכבלים. הקירות כאן מחופים עץ בחיתוך על פי מידה, ומהווים ציר שמוביל את המהלכים מקומת המרתף ועד קומת המגורים. את הפאנלים המסורתיים מחליפים בקומות השונות פסי ניתוק עשויים מתכת, שיוצרים מראה מרחף ואוורירי בחלל".

המטבח תוכנן כפונקציונלי במיוחד. מינימליסטי ונקי ועם זאת דרמטי, בזכות שימוש בחומרים כמו עץ ומתכת בצבעוניות שחורה / צילום: עודד סמדר
 המטבח תוכנן כפונקציונלי במיוחד. מינימליסטי ונקי ועם זאת דרמטי, בזכות שימוש בחומרים כמו עץ ומתכת בצבעוניות שחורה / צילום: עודד סמדר

המטבח. "תוכנן כחלל פונקציונלי במראה מינימליסטי ועם זאת דרמטי, והוא מאפשר קשר עין עם כל זווית במרחב, כולל הגינה. הוא משלב בין חזיתות עץ ומתכת שחורה, ומשטחיו המדוקקים תורמים לנראות המודרנית".

קומת המגורים. "כוללת את סוויטת השינה של הבן ואת זאת של ההורים, המתפרסת על פני כ-70% משטחה. היא מרוצפת עץ אלון בגוון שחור, בדוגמת פישבון. מדובר בסוויטה מפוארת המורכבת מחלל פתוח ובו חדר ארונות גדול, במפלס נמוך ממפלס החדר. הכניסה אליו נסתרת, וחבויה בקו אפס במישור קיר גב המיטה.

"קירות חדר השינה מחופים עץ צבוע בתנור עם ניתוקים - במרכז אחד מהם, רהיט פלזמה מרחף לכל אורכו שמוביל לאזור חדר הרחצה. חדר זה נטול דלת כניסה, ומהווה חלק אינטגרלי מהחדר עצמו.

"הקיר המוביל אל השירותים והמקלחון מחופה הזכוכית הוא בגוון עופרת, וכולל שתי דלתות בקו אפס מרצפה עד תקרה. רצפת המקלחון והשירותים מחופים קוריאן, ואילו הקירות מחופים אריחים מדוקקים (1/3 מ') דמויי טרוורטין. התקרה מנותקת, ומאפשרת מרווח תנועה לשתי שכבות של וילונות - האחת דקורטיבית והשנייה שכבת ווֹאָל, המאפשרות פרטיות מירבית בעת השימוש בחלל".

במרכז החלל אמבטיית פרי סטנדינג עם ברז הנובע מהרצפה. מולה הוצבו שני כיורים מובנים בגוף השיש, וברזים הנובעים מהקיר. כל שקעי השירות מוסתרים בתוך שידת הכיור / צילום: עודד סמדר
 במרכז החלל אמבטיית פרי סטנדינג עם ברז הנובע מהרצפה. מולה הוצבו שני כיורים מובנים בגוף השיש, וברזים הנובעים מהקיר. כל שקעי השירות מוסתרים בתוך שידת הכיור / צילום: עודד סמדר

הקורה האופקית בחזית הקדמית יוצרת מתיחת פנים לגיאומטריית המבנה, מהווה עוגן ארכיטקטוני וגורמת לבית להיראות ארוך במיוחד / צילום: עודד סמדר
 הקורה האופקית בחזית הקדמית יוצרת מתיחת פנים לגיאומטריית המבנה, מהווה עוגן ארכיטקטוני וגורמת לבית להיראות ארוך במיוחד / צילום: עודד סמדר

קומת המרתף. "לקומה זו יש שתי חצרות אנגליות - ממערב וממזרח - שמציפות אותה באור טבעי ובאוויר. היא משמשת כמרחב פנאי עבור בני המשפחה, ויש בה חדר קולנוע מאובזר, אזור סלוני וחדר כביסה, וחדר שינה עבור אופר".

החצר. "הארכיטקטורה בחללי החוץ מתכתבת עם זאת הפנימית. כך, למשל, הבריכה צרה וארוכה ומהווה חלק אינטגרלי מהארכיטקטורה הגיאומטרית של הבית, ואילו החיפוי הכהה משתלב בקונספט האלגנטי. בשוליה הצרים משולבים גופי תאורה בריתמוס קבוע שמאירים את המבנה.

"יחידות הריצוף גדולות במיוחד (1.2/1.2 מ'). הן הותקנו בהתקנה צפה, ללא רובה או פוגות, במפלס ישר ללא שיפועים, מה שמקנה לה תחושה המשכית. עמדת הברביקיו משלבת טאבון בצורת קונוס".

פרגולות המתכת. "גובהן כגובה המבנה, והן מוצבות בקו אפס עמו. הן סטטיות, אך תוכננו בזווית דומה לזו של שלבים מתקפלים, שמאפשרת משחק מרשים של אור וצל על גבי המבנה".