הגדלת תיקי האשראי והשיפור ביעילות סחפו למעלה את הבנקים ברבעון הראשון

כל חמשת הבנקים הגדולים הגדילו את הרווח הנקי בשיעור דו–ספרתי ברבעון הראשון של השנה • הם אמנם נהנו מסביבה חיובית, אבל גם הצליחו למזער משמעותית את ההלוואות האבודות • האשראי שהוענק לציבור גדל ב־16 מיליארד שקל בשלושה חודשים

אריק פינטו, אלדד פרשר / צילום: איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
אריק פינטו, אלדד פרשר / צילום: איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

היקף הרווח הנקי שרשמו יחד חמשת הבנקים הגדולים ברבעון הראשון של 2019 עמד על 2.9 מיליארד שקל. מדובר ברווח נקי שמשקף עלייה מצרפית של כ-34%, כשכל אחד מחמשת הבנקים הגדולים הצליח להגדיל את רווחיו בשיעור דו-ספרתי. השיפור נבע בין היתר משוק ההון החיובי ומהריבית שעלתה, כשגם המדד השלילי לא ממש פגע בתוצאות: גם בתקופה המקבילה אשתקד היה המדד שלילי, ובאותו שיעור. הדוחות כללו גם רווח חד-פעמי חריג של יותר מ-200 מיליון שקל לאחר מס, שרשם בנק לאומי בעקבות מכירת חברת כרטיסי האשראי שלו בעסקת ענק.

■ רבעון חזק בבנקים

השיפור בשורה התחתונה של הבנקים הגדולים לא נבע רק מסיבות חיצוניות, והוא משקף את העובדה שהבנקים פשוט מתייעלים, כחלק ממגמה ארוכת שנים שגם נתמכת על ידי הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ושתיק האשראי שלהם טוב בהסתכלות ארוכת טווח.

כך, חמשת הבנקים הגדולים שנכון לסוף 2018 אחזו יחדיו ב-95% מהנכסים בכל שוק הבנקאות, וסיפקו כ-96% מהאשראי הבנקאי הכולל לציבור, מציגים ברבעון הראשון ב-2019 יחסי יעילות טובים ביחס לעצמם בעבר, כשבקרב כל החמישה מדובר על שיפור ביחס לרבעון המקביל אשתקד. במה מדובר? יחס היעילות של הבנקים משקלל את היחס בין ההוצאות להכנסות, וככל שהוא נמוך יותר כך המצב טוב יותר מבחינת הנהלת הבנק והמשקיעים בו.

אחת הסיבות לתוצאות הטובות של הבנקים הם ההוצאות בגין הפסדי אשראי. הגדלת תיק האשראי, תוך שמירה על איכותו ועל שיעור הפרשות נמוך ככל הניתן, הם בסיס הפעילות המרכזי של הבנקים. בהיבט זה התמונה חיובית: הפועלים דיווח על שיעור הוצאות בגין הפסדי אשראי של 0.17% בלבד ברבעון, שיפור ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וביחס לסוף 2018. בדיסקונט מדובר על שיעור של 0.33%, די דומה לתקופות האמורות, כשהבינלאומי ומזרחי טפחות הציג שיעורים טובים כהרגלם, של 0.17% ושל 0.15% בהתאמה. בלאומי בכלל מדובר על רבעון שבו בסעיף המוקדש להפסדי אשראי נרשמו דווקא הכנסות, הודות ל"ריקוברי" שבוצע בכמה הלוואות.

דיסקונט מגדיל אשראי מהר יחסית

1.024 טריליון שקל - זהו היקף האשראי לציבור שחמשת הבנקים הגדולים העמידו בסוף הרבעון הראשון השנה. מדובר על גידול של 1.6% בשלושת החודשים הראשונים של 2019, ובעלייה ניכרת בהרבה, של כ-6.3%, ביחס להיקף האשראי שהבנקים הגדולים העמידו יחדיו בסוף הרבעון הראשון אשתקד.

בסכומים אבסולוטיים מדובר על גידול של כמעט 16 מיליארד שקל שנרשם בשלושה חודשים כשכספים אלה הועמדו באשראי לחברות ולאנשים פרטיים, ולא מעט במשכנתאות. ביחס לרבעון המקביל אשתקד מדובר על גידול של כמעט 61 מיליארד שקל באשראי שסיפקו הבנקים לציבור.

הביזנס העיקרי של הבנקים מבוסס על הריבית הגבוהה שהם מקבלים על האשראי, לעומת הריבית הנמוכה יותר שהם מספקים בפיקדונות שהציבור מפקיד אצלם. אבל לגדול באשראי זה דבר יחסית קל: החוכמה היא לעשות זאת מבלי לקבל לווים שיגדילו את ההוצאות על הפסדי אשראי.

הגידול הניכר ביותר באשראי לציבור מתחילת השנה נרשם בבנק דיסקונט , כאשר שני הבנקים הגדולים - הפועלים  ולאומי  - ממשיכים להחזיק יחדיו יותר ממחצית מהשוק. שיעור האשראי לציבור מהפקדונות, שמלמד על שמרנות מול רעב לעסקים של הבנקים, עמד בסוף הרבעון הראשון השנה על 82.4%, והיה הכי גבוה בבנקים הצומחים והאגרסיביים יותר: מזרחי-טפחות  ודיסקונט .

ירידה ברווחי ירושלים ומוניציפל

לעומת השיפור בתיק האשראי, בהכנסות הבנקים מעמלות נרשמה ירידה של 7%. חלקה, כמון שורת הרווח המצרפי, נובע מההיפרדות של לאומי מלאומי קארד. אבל זו לא כל התמונה: בחינת דוחות חמשת הבנקים הגדולים מלמדת על שחיקה רוחבית בהכנסות מעמלות ברוב הסגמנטים, להוציא מזרחי-טפחות ודיסקונט. היקף העמלות הכולל שהציבור שילם לחמשת הבנקים הגדולים עמד ברבעון הראשון השנה על סך קצת יותר מ-3 מיליארד שקל.

לצד זאת, ובצל הגידול בתיק האשראי שלהם, הבנקים הציגו ברבעון הראשון הכנסות מריבית נטו בהיקף מצרפי של כמעט 7.7 מיליארד שקל, כשהגידול נרשם בכל חמשת הבנקים הגדולים.

מכפיל שווי השוק ביחס להון העצמי העדכני של חמשת הבנקים הגדולים עומד על 1.01. נכון לסוף הרבעון הראשון השנה הסתכם ההון העצמי המצרפי של חמשת הבנקים הגדולים בכ-115.4 מיליארד שקל, בעוד שנכון לאמש שווי השוק של חמשת הבנקים עמד על 117.1 מיליארד שקל.

דיסקונט והפועלים נסחרים עדיין מתחת להון שלהם, כאשר הבנקים הגדולים האחרים כבר נמצאים למעלה מההון העצמי המיוחס לבעלי המניות.

מניתוח דוחות שבעת הבנקים שדיווחו עד כה עולה כי רק שני בנקים, בנק ירושלים ובנק מוניציפל (לשעבר דקסיה), הקטנים ביותר במערכת, רשמו ירידה ברווח הרבעוני. בירושלים מדובר על חיתוך של כמעט מחצית מהרווח אשתקד לרווח של כ-10 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה, בעיקר כתוצאה מרווח חד פעמי שרשם ברבעון המקביל, כשבמוניציפל מדובר על ירידה מתונה יותר של כ-8% לכ-13.3 מיליון שקל.