בתי ההשקעות ברבעון הראשון: הגדול מיטב דש, הרווחי ילין לפידות והמאכזב - מור השקעות

מיטב דש הציג גידול של כ-9% בהכנסותיו ביחס לרבעון המקביל, לכ-235 מיליון שקל • ילין לפידות ואי.בי.אי רשמו גידול ברווח, למרות ירידה בהכנסות • מור הציג ירידה של 29% ברווח הנקי, והלמן אלדובי ממשיך להפסיד

צבי סטפק / צילום: איל יצהר
צבי סטפק / צילום: איל יצהר

בתי ההשקעות הנסחרים בבורסה רשמו ברבעון הראשון של 2019 תוצאות לא אחידות, על רקע התשואות החיוביות בשווקים. נתחיל עם בית ההשקעות השני בגודלו במונחי נכסים מנוהלים, מיטב דש - שעל פניו נראה שסביר שיהפוך עוד השנה לבית ההשקעות הגדול בשוק במונחי הכנסות, במקום פסגות.

ברבעון הראשון השנה הציג בית ההשקעות, שבניהול אילן רביב, גידול של כ-9% בהכנסותיו לסך של כ-235 מיליון שקל. זאת הודות לגיוון העסקים בבית ההשקעות, כשחלק הולך וגדל מהכנסותיו לא קשור ישירות לביצועי השווקים.

במיטב דש מסבירים כי עיקר העלייה נובע מגידול בהכנסות של חבר הבורסה והברוקראז' מוסדי, של קרנות נאמנות, של קרנות סל ושל האשראי החוץ בנקאי. זאת לעומת קיטון בהכנסות מניהול קופות גמל וקרנות פנסיה, ש"נובעת בעיקר מירידה בדמי הניהול הממוצעים". בשורה התחתונה גדלו רווחי מיטב דש בכ-45% ל-29 מיליון שקל, כשבית ההשקעות מחלק במקביל דיבידנד של 15 מיליון שקל.

תוצאות בתי ההשקעות הציבוריים ברבעון הראשון
 תוצאות בתי ההשקעות הציבוריים ברבעון הראשון

בית השקעות נוסף שהפך לאורך השנים לגדול, אך בדרך שונה משיטת המיזוגים והרכישות שיצרה את מיטב דש, הוא ילין לפידות, שצמח באופן אורגני לחלוטין. ילין לפידות, שבבעלות משותפת של המייסדים והמנהלים יאיר לפידות ודב ילין ושל אטראו שוקי הון, ממשיך להציג רווחיות גבוהה מאוד. הרווח הנקי של ילין לפידות הסתכם ברבעון הראשון השנה בכ-39.4 מיליון שקל - גידול של כ-16% ביחס לרבעון המקביל, שקרה למרות ירידה של כ-7% בהכנסות, שהסתכמו בכ-141.1 מיליון שקל. עיקר הירידה בהכנסות נרשם בשורת ההכנסות מקרנות נאמנות, כשלכך נלוותה ירידה חדה מאוד בהוצאות הנהלה שיווק ותפעול. גם ילין לפידות מחלק עתה דיבידנד של 19 מיליון שקל.

גם באי.בי.אי נרשמה ירידה בהכנסות, בעיקר בגלל העברת הגמל להלמן אלדובי, בתמורה למניות מיעוט בחברה זו. בסיכום הרבעון אי.בי.אי, שבניהול דייב לובצקי, רשם קיטון של 8% בהכנסות, כשהרווח הנקי גדל בשיעור חד ל-14.8 מיליון שקל. עם זאת, השיפור האמור לא משקף נכונה את מצב החברה וזאת מאחר שברבעון הראשון אשתקד אי.בי.אי הפריש 26.2 מיליון שקל שאיפסו את רווחיו, וזאת בשל הפסדים של מספר לקוחות של חבר הבורסה בהשקעות בנגזרים על מדד הפחד (VIX) בוול סטריט. כך או כך, גם אי.בי.אי מחלק עתה דיבידנד בהיקף של 7.4 מיליון שקל.

מניית בית ההשקעות מור חוותה אתמול ירידה של 13%, לאחר שפרסם כי הכנסותיו ברבעון הראשון קטנו בכ-4% לכ-41.2 מיליון שקל. בשורה התחתונה בית ההשקעות, שבניהול יוסי לוי, הציג ירידה של 29% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-7.2 מיליון שקל. למעשה, בית ההשקעות משקיע רבות בהרחבת תחומי הפעילויות שלו, כך שלא יהיה תלוי רק בתחום קרנות הנאמנות התנודתי מאוד, דבר שמכביד על תוצאותיו. בנוסף, הכנסות בית ההשקעות מקרנות נאמנות ירדו ביחס לרבעון המקביל. 

במור צופים כי יסכמו את 2019 עם רווח נקי בטווח של 23 מיליון שקל עד 33 מיליון שקל, על הכנסות של 172-182 מיליון שקל. נסיים עם הלמן אלדובי שבניהול רמי דרור, שנוקט באסטרטגיית צמיחה בחיסכון לטווח ארוך ובמוצרים אלטרנטיביים וממשיך להפסיד - עם הפסד רבעוני של 2.5 מיליון שקל. ההכנסות פרופורמה של בית ההשקעות גדלו בכ-6% ל-36 מיליון שקל.