כיצד ינהג טראמפ במקרה שמפלגת כחול לבן תזכה בבחירות?

בעקבות חששות שעוררה הצהרת הנשיא, כי "חבל" שנתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, מבהיר מקור ש"מודע לחשיבת הממשל": ניצחון של גנץ לא ישנה היחסים עם ארה"ב; מדיניות החוץ והביטחון של גנץ ויעלון תיראה לנו מוכרת מאוד"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ /צילום: shutterstock
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ /צילום: shutterstock

 הצהרת דונלד טראמפ אתמול (ה'), על מדשאת הבית הלבן, כי "חבל" שנתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, עוררה חששות בקרב גורמים ישראליים, שאינם מזוהים עם הליכוד, ובקרב פעילים יהודיים אמריקאים, שאינם תומכים באג'נדה של הימין הישראלי, כי טראמפ מאותת לישראלים: אם הליכוד יפסיד בבחירות בספטמבר, עלולים יחסי ישראל עם ממשל טראמפ להצטנן.

הבעת הצער של טראמפ על מצוקת נתניהו היתה חוליה נוספת - ואולי לא אחרונה - בשרשרת התבטאויות נשיאותיות, שנועדו לחזק את מעמדו של נתניהו בישראל. ב-7 באפריל, יומיים לפני הבחירות הקודמות, אמר טראמפ, בכנס של תורמים יהודיים בלאס-וגאס, כי העם בישראל צריך לבחור בין שני "אנשים טובים", אך הוא נטש במהרה את היומרה האובייקטיבית והוסיף: "ניצבתי יחד עם ראש הממשלה שלכם בבית הלבן והיכרתי בריבונות ישראל על רמת הגולן".

ובציוץ ב-27 במאי, לפני קריסת מאמצי נתניהו להרכיב ממשלה, אמר נשיא ארה"ב: "מקווה שמלאכת הקמת הקואליציה תצליח וביבי ואני נוסיף לדאוג לכך שהברית בין אמריקה לישראל תהיה חזקה יותר מאשר אי פעם".

בכל אחת מההתבטאויות האלה צויר נתניהו כדמות מרכזית, אם לא כתנאי הכרחי, ליחסים המלבלבים בין ירושלים לוושינגטון. למעשה, כפי שידוע לכל ישראלי, טראמפ היה משתתף פעיל בקמפיין של נתניהו - ביקור רה"מ בבית הלבן ב-25 במארס, תצלומים משותפים שהתנוססו בכל פינה בישראל, וכמובן ההכרה ברמת הגולן זמן קצר לפני הבחירות, שהתווספה להכרה בירושלים כבירת ישראל והשקת השגרירות האמריקאית בה, והסתלקות ממשל טראמפ מההסכם הגרעיני עם איראן. כל אלה היו מתנות אלקטורליות שערכן לא יסולא בפז. גם אם חיבוק לנתניהו לא היה המטרה הראשונית של צעדים האלה, הם רק חיזקו את דימויו כמנהיג שנושא את היחסים עם ארה"ב על כתפיו.

וכך, הבעת הצער של טראמפ על קריסת נתניהו עוררה חששות שהוא עומד לחזק שוב את ידי ראש ממשלת המעבר בהצהרות על חיוניותו ליחסים האיתנים בין שתי המדינות. אבל לא. מהמעגל סביב טראמפ - אמנם לא ממנו ישירות - מגיע עתה איתות שהישראלים אינם צריכים לחשוש. בני גנץ כראש ממשלה יהיה מקובל אף הוא על ממשל טראמפ.

מקור, המתואר כ"מודע לחשיבת הממשל", אמר לאתר היהודי הפופולרי ג'ואיש אינסיידר: "לא צריכה להיות שום דאגה בנוגע ליחסי ישראל - ארה"ב. ניצחון של מפלגת כחול לבן לא ישנה את היחסים עם ארה"ב ולא ישפיע על התמיכה הדו-מפלגתית בישראל. מדיניות החוץ והביטחון של גנץ ויעלון תיראה לנו מוכרת מאוד. ישראל היא מדינה יציבה, שקיים בה קונסנסוס רחב על סוגיות של ביטחון לאומי".

לא ברור עד כמה משקף המקור הזה את דעתו של טראמפ (ובכל מקרה דעתו של הנשיא עלולה להשתנות מרגע לרגע), אבל זה איתות ראשון לכך שבקהיליית יועצי החוץ והביטחון של טראמפ קיימת נכונות לעבוד עם כל מי שייבחר לראש הממשלה הבא של ישראל. זה דבר שאמור להיות מובן מאליו בכל מדינה בעולם ובכל ממשל אחר בארה"ב, אבל התנהלות ממשל טראמפ עד עתה העמידה זאת בספק.

אותו מקור "המודע לחשיבת הממשל" אמר עוד, כי אין שום סיבה לדחות את כנס גיוס הכספים בבחריין (השלב הכלכלי של תכנית השלום של טראמפ, או "תכנית המאה"). אך המקור הוסיף, כי "הודעה על ההיבטים המדיניים (השלב השני של תכנית השלום) עלולה להידחות עד שנראה מה יהיה הרכבה של הממשלה הבאה".

דובר במשרד החוץ האמריקאי אמר אתמול: "אנו לא צופים שינויים במועד הכנס. הוא מתוכנן להיערך ב-25 וב-26 ביוני, ואנו מעריכים שהוא יתקיים".

אבל שר-החוץ של ארה"ב, מייקל פומפיאו, רמז אתמול, כי ממשל ערוך לקראת כישלון של הכנס. בתדרוך לוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, אמר פומפיאו, כי טראמפ ויועציו יודעים כי התכנית עלולה להיכשל וכי בידי הממשל יש עתה מה שהוא הגדיר כ"תכנית ב'". את דבריו מסר אחד מהמשתתפים בתדרוך, שצוטט ב"וושינגטון פוסט".

אנליסטים עצמאיים מטילים ספק ביכולתה של "תכנית המאה" להתגבר על הקשיים שנובעים מהבחירות החדשות בישראל ומסרובם של הפלסטינים להשתתף בכנס. דניאל שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, אמר לג'ואיש אינסיידר: "תכנית השלום נמצאת בהקפאה, אולי לנצח. אף גורם באזור אינו חפץ בה. נתניהו לא רצה בה לפני הבחירות באפריל והוא לא ירצה בה אחרי הבחירות בספטמבר. אי אפשר לתת לה פומבי במהלך המו"מ הקואליציוני בישראל, וכך אנו מגיעים לנובמבר. במועד זה השיקולים הפוליטיים שנובעים מהקמפיין של טראמפ נכנסים לתמונה. ייתכן שהסדנה הכלכלית תתקיים, אך זו תהיה פגישת רפאים - התחייבויות מדומות לתמוך בתכנית מדומה, שאפשר יהיה להתמקד בה רק במועד מאוחר יותר, אם וכאשר יהיה ניתן להחיות את החלק הפוליטי של התכנית".

והדיפלומט האמריקאי הוותיק דניס רוס העלה אפשרות שבמסע הבחירות הקרוב ינקוט נתניהו עמדות קיצוניות יותר מאלה שנקט בקמפיין הקודם, למשל עמדות שמהן ייראה כאילו הוא מבטיח לבוחרים לספח את ההתנחלויות בגדה המערבית. "האקלים הפוליטי ייעשה קשה יותר... וזה יקשה על המנהיגים הערביים לקבל הצעות (אמריקאיות) כלשהן".