מרגישים תשישות בעבודה? ארגון הבריאות העולמי יכיר לראשונה בשחיקה בעבודה כמחלה

מרגישים "לחץ כרוני בעבודה שלא נוהל בהצלחה"? אולי אתם סובלים משחיקה בעבודה - המחלה החדשה שתתווסף בקרוב לספר של ארגון הבריאות העולמי • מה התסמינים ומה יכולות להיות ההשפעות העצומות של ההכרה בשחיקה כמחלה?

שחיקה מהעבודה / אילוסטרציה: Shutterstock
שחיקה מהעבודה / אילוסטרציה: Shutterstock

מרגישים גמורים משבוע העבודה? אתם ממש לא לבד. ארגון הבריאות העולמי הכיר לאחרונה בשחיקה בעבודה כתסמונת, לראשונה מכיר נותן לה לגיטימציה כמצב רפואי.

הארגון יוסיף את האבחנה לספר אבחוני המחלות הבינלאומי (International Classification of Diseases או ICD), בטבלת מחלות אותה הוא מעדכן באופן תקופתי. הטבלה הנוכחית, ICD-11, מכילה את המצב הרפואי "Burnout" (שחיקה) ומגדירה אותו כ"לחץ כרוני בעבודה שלא נוהל בהצלחה". 

להחלטת ארגון הבריאות עשויה להיות השפעה ענקית על כלכלות ושוקי עבודה ברחבי העולם. באופן תיאורטי, כעת עובדים יוכלו לתבוע את המעסיקים על המצב הרפואי החדש שנגרם מלחץ במקום העבודה.

לפי הרישום בספר של ארגון הבריאות הבינלאומית, תסמינים אפשריים של שחיקה יכולים לכלול:

  • תחושת חוסר אנרגיה או תשישות.
  • ריחוק נפשי מתגבר ממקום העבודה, תחושות שליליות או ציניות כלפי מקום העבודה.
  • ירידה ביעילות המקצועית.

שחיקה במקום העבודה אולי נראית כמו תופעה שהחלה לצוץ לאחרונה אך פסיכולוגים חוקרים את התחושה כבר כמה עשורים. הפסיכולוג האמריקאי הרברט פרוידנברגר טבע את המונח בשנת 1974 ומאז מאות מחקרים נכתבו בנושא. החוקרים ניסו להשוות את המצב לחרדה ואפילו הפרעות מצב רוח, וחלקם טוענים שמקרים חמורים של שחיקה ממקום העבודה נובעים בעיקר מדיכאון.

רופאים ובעלי מקצוע אחרים בארה"ב בהם נחשפים לכמויות גדולות של לחץ נשחקים פי שניים מהר יותר מאשר האמריקאי הממוצע, כך לפי נתוני מחקרים שהתבצעו בארה"ב. גם בבריטניה, משרד הבריאות מצא כי כ-500,000 עובדים בריטיים סבלו משחיקה בין השנים 2016-2017 וכי 12.5 מיליון ימים עבדו הופסדו במשק כתוצאה מכך.