המדינה תערער על פסק דין שפסל חוקר ותמ"ל עקב ניגוד עניינים

ביהמ"ש פסל לאחרונה את חוקר הוותמ"ל אדיב דאוד נקאש מלשמש בתפקידו בהקשר לתוכנית בדרום קריית אתא, בטיעון לחשש לניגוד עניינים • ל"גלובס" נודע כעת כי במשרד המשפטים החליטו לערער על ההחלטה וטוענים כי מדובר בפסק דין שגוי "ובעל השלכות רוחב משמעותיות קשות"

משה פישר וחברי מטה המאבק למען בינוי שפוי. מימין: איילת רבין, לין קפלן ולילך ורסנו / צילום: איל יצהר
משה פישר וחברי מטה המאבק למען בינוי שפוי. מימין: איילת רבין, לין קפלן ולילך ורסנו / צילום: איל יצהר

המדינה תערער על פסק הדין של בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה, שפסל את חוקר הוותמ"ל אדיב דאוד נקאש מחשש לניגוד עניינים. כך הודיעו ממשרד המשפטים לעמותת בינוי שפוי, שקראה להקפיא את פעילות הותמ"ל בעקבות פסק הדין.

אדריכל אדיב דאוד נקאש / צילום מתוך יוטיוב
 אדריכל אדיב דאוד נקאש / צילום מתוך יוטיוב

פסק הדין, אותו כתבה השופטת ריבי למלשטריך-לטר, דן בתוכנית תמל/1024 בדרום קריית אתא, שבעטיה הגישו הקיבוצים אושה ורמת יוחנן עתירה נגד הוותמ"ל, יו"ר הותמ"ל אריאל יוצר, עיריית קריית אתא, החוקר שבדק את התנגדויות אדיב דאוד נקאש ורמ"י (רשות מקרקעי ישראל). בין היתר טענו העותרים, כי החוקר נקאש, ביצע עבודות בעבר עבור מינהל התכנון, וכי יש חשש שהוא נתון בניגוד עניינים.

השופטת קבעה, כי הגם שלא הוכח קונקרטית מקרה של ניגוד עניינים, העיקרון של השמירה על טוהר המידות ועל אמון הציבור ברשויות השלטון מחייבות את החלתו של מבחן "החשש הסביר". "במקרה זה יש חשיבות עליונה בשימור מראית פני הצדק ובניית אמון הציבור ברשויות", כתבה בפסיקתה, והדגישה כי לא ניגוד עניינים בפועל הוא הפוסל את החוקר, אלא ההימצאות במצב שבו הוא עלול להיות בניגוד עניינים.

לאור זאת היא פסקה כי יש לחדש את הדיון בהתנגדויות לתוכנית בפני חוקר אחר במקומו של נקאש.

בעקבות פסק הדין, פנה יו"ר עמותת בינוי שפוי, משה פישר, למשרד היועץ המשפטי לממשלה, וביקש ממנו להקפיא את פעילות הוותמ"ל, שכן פסק הדין מטיל צל על כל פעילות הוועדה.

לפני מספר ימים קיבל פישר מכתב מעו"ד רוסלאן עותמאן, ממדור ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, כי פנייתו נענית בסירוב. "לאחר לימוד פסק הדין ובחינתו על ידי הגורמים הרלוונטיים, הן במשרד המשפטים והן במינהל התכנון, הוחלט להגיש ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון, שכן אנו סבורים כי פסק הדין הינו שגוי ובעל השלכות רוחב משמעותיות קשות".