יו"ר הפד דחף את וול סטריט לשיאים: נאסד"ק טיפס 2.65%, מניית טבע טסה 7%

יו"ר הפד פאואל רמז על הורדת ריבית, והתייחס למחלוקת הסחר: "עוקבים בקפידה אחר ההשלכות של התפתחויות הסחר על התחזית הכלכלית" • ההזמנות ממפעלים בארה"ב בחודש אפריל עלו בקצב הנמוך מאז בחירת טראמפ לנשיאות • בורסות אירופה ננעלו בעליות נאות, הדאקס קפץ ב-1.55%

פעיל בשוק צופה ביו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס - BRENDAN MCDERMID
פעיל בשוק צופה ביו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס - BRENDAN MCDERMID

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

בורסות וול סטריט ננעלו בראלי, המדדים העיקריים זינקו לאחר שיו"ר הפד אותת כי הוא פתוח להורדת הריבית והתבטאויות מוקדמות יותר מבייג'ינג על כך שסין מעוניינת להמשיך במשא ומתן עם ממשל טראמפ ולסיים את מלחמת הסחר. מדד הנאסד"ק  טס וננעל בעלייה של 2.6%, S&P 500  והדאו ג'ונס  גם הם ננעלו בעליות של מעל 2%. מדד הפחד VIX  התרסק 9.3%.

יצרנית בובת הברבי מאטל  זינקה כמעט 12%.

טסלה  הוסיפה 8.3% לערכה.

מניות חברות השבבים AMD  ואנבידיה  עלו 7.3 ו-7% בהתאמה.

מניית נייקי  עלתה 4.7%.

מניות IBM  ואפל  עלו 3.7%.

19:35

המדדים המובילים בבורסות וול סטריט נסחרים בעליות שהתגברו לעומת הפתיחה, וזאת לאחר שיו"ר הפד, ג'רום פאואל, אמר היום כי הבנק המרכזי עוקב מקרוב אחר התפתחויות מלחמת הסחר ואותת כי הוא פתוח להורדת הריבית, וכן על רקע התבטאויות מכיוון סין לפיהן על מנת לפתור את מחלוקת הסחר יש להמשיך במשא ומתן.

מדד הנאסד"ק קופץ ב-2%, מדד הפחד (VIX) צונח בכ-8%.

המניות אלפאבית  ואמזון  עולות בכ-1.5% לאחר הירידות החדות אתמול. אפל  מזנקת ב-3.4%.

מנייתה של טבע  הישראלית מזנקת ביותר מ-6% למחיר של 9.46 דולרים למניה.

18:38

באירופה, המסחר ננעל בעליות כאשר הדאקס הגרמני קפץ ב-1.55%, הקאק עלה ב-0.5% והפוטסי הבריטי טיפס ב-0.4%.

17:00

ההזמנות ממפעלים בארה"ב בחודש אפריל עלה ב-0.8% בלבד, לעומת התחזיות לעלייה של 0.9%. מדובר בנתון הצמיחה החלש ביותר מאז בחירתו של הנשיא טראמפ לנשיאות.

יו"ר הפד ג'רום פאואל אמר היום כי הבנק המרכזי עוקב אחר ההשפעות של מלחמת הסחר על תחזיות הצמיחה לכלכלה האמריקאית, וכי הפד יפעל בהתאם על מנת לקיים את המשך הצמיחה. "אנו לא יודעים מתי או איך בעיות אלו ייפתרו. אנו עוקבים מקרוב אחר ההשלכות של התפתחויות אלו על התחזיות הכלכליות של ארה"ב, וכמו תמיד נפעל לפי הצורך כדי לקיים את התרחבות הפעילות הכלכלית, עם שוק עבודה חזק ויעד סימטרי לאינפלציה של 2%".

בתוך כך, הנשיא טראמפ אמר היום כי המכסים על מקסיקו ייצאו לפועל כמתוכנן.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות של סביב ה-1% לאחר הירידות שנרשמו אתמול בהובלת מניות הענק פייסבוק , אלפאבית  ואמזון . מדד הנאסד"ק עולה 1.2% בפתיחה, הדאו ג'ונס מטפס ב-0.9% ומדד S&P 500 עולה בשיעור דומה.

13:55

מנייתה של טיפאני צונחת ב-5.7% בטרום-מסחר לאחר הדוחות. יצרנית טכשיטי האופנה סיפקה צפי חלש לשנת 2019 עם צמיחה "חד ספרתית" במכירות. התחזיות של האנליסטים בשוק היו לעלייה של 4.6% בהכנסות ל-4.97 מיליארד דולר.

12:40

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בשעה זו בעליות, לאחר ירידות שנרשמו אתמול בהובלת מניותיהן של הענקיות פייסבוק, אלפאבית, אמזון ואפל.

באירופה, נתוני האינפלציה לחודש מאי ירדו לרמה הנמוכה מזה יותר משנה, מעבר ליעד של הבנק המרכזי של אירופה (ECB), וזאת על רקע האטה בצמיחה ולקראת פגישת מפתח של מקבלי ההחלטות בבנק היום ומחר.

ליאור פאוסט, מנהל מסחר מטח בלאומי שוקי הון, מתייחס היום לריצה של המשקיעים ליין היפני, לפרנק השוויצרי ולאג"ח האמריקאי: "בחודש דצמבר שעבר, לפני פחות מחצי שנה, העלה ג'רום פאוול את הריבית בארה"ב בפעם הרביעית ברציפות ל-2018, ובנאומו הניצי הכין את השוק לשתי העלאות נוספות ב 2019.

"בשביל טראמפ זה היה קצת יותר מדי: הנגיד הנכנס, מינוי טרי שלו, לאחר שלמעשה הוא "פיטר" את ג'נט יילן, שהיא היחידה בהיסטוריה המפוארת של הבנק הפדרלי האמריקאי שלא המשיכה לכהונה שניה. פאוול הלך רחוק מדי, מהר מדי, בעצמאות גדולה מדי.

"אז, טראמפ יצא בשורה של ציוצים ואמירות לתקשורת בגנות העלאת הריבית. לטראמפ כמובן לא הייתה בעיה עם התחזית הניצית והאופטימית של הפד עד למקום שבו היא איימה על המשך הראלי בבורסות, וחיזקה את הדולר לרמה שחותרת תחת חרחורי מלחמת הסחר שלו.

"המחלוקת הפומבית בין הנגיד לנשיא, ואלטרנטיבת הריבית הגבוהה יחסית, שאבה את הבורסות לגל ירידות אלים שהבהיל מאוד את ראשי הפד. כבר בינואר הפד התחיל לשנות את הטון, ובהמשך ההשפעות השליליות של מלחמות הסחר החריפו את הטון השלילי", אמר פאוסט.

"השוק כבר מתמחר 3-2 הורדות ריבית בארה"ב"

"כעת נראה כי הדברים יוצאים משליטה. השוק כבר מתמחר שתיים עד שלוש הורדות ריבית בארה"ב. היפוך מטורף. המשקיעים רצים למקלטים - היין היפני, הפרנק השוויצרי והאג"ח האמריקאי בביקוש גבוה מאוד בימים האחרונים - עדות לפחד שאוחז את השווקים. למרות שהנחת העבודה כעת מדברת על הורדות ריבית ולא העלאות, ובשעה שהתשואות על האג"ח האמריקאי צוללות, הבורסות דווקא יורדות, מתוך אותה תחושה של סלידה מסיכון בעת הזו.

"חשוב לזכור, בעולם חלים שינויים פוליטיים בקנה מידה היסטורי. היטשטשות הפרדת הרשויות, נסיגה בשיח הדמוקרטי, הליברלי, הפלורליסטי, ועליה בריכוזיות ובסגנון האוטוקרטי. אל מול אלו הולכים ומתעצמים האתגרים שדווקא דורשים שיתוף פעולה גלובאלי. מלחמות הסחר, והשימוש בפרוטקציוניזם ככלי פוליטי (לאחרונה מול מקסיקו), הסתבכות הברקזיט שחצתה את רף שלוש השנים ועליה בבדלנות הלאומנית באירופה.

"הכלכלה נראית פגיעה ובמידה והעולם יגלוש למשבר פיננסי או אפילו "רק" למיתון, הבנקים המרכזיים מגיעים אליו מוחלשים וחסרי תחמושת, כאשר המטבע העיקרי שלהם - העצמאות והאמינות - נשחקו.

"בנוסף על המצב המורכב של הפד, שמצא את עצמו מובל ע"י הנשיא בתחילת השנה וכעת ע"י השוק שהולך רחוק מאוד בצפי להורדות ריבית, צריך לזכור שבאוקטובר יפנה את מקומו מריו דראגי - הנגיד הכל יכול של הבנק המרכזי של אירופה. האיש שהצליח להציל את יוון ואירופה כולה ב-2012, ומאז הצליח להשיג הרבה (יחסית) עם מעט שיתוף פעולה מצד הממשלות מולן הוא פועל ועוד יותר מכך - עם מעט תחמושת מוניטארית.

"הבנק המרכזי של אוסטרליה כבר הגיב בהורדת ריבית ראשונה הבוקר מזה שלוש שנים, ובהחלט נראה כי בנקים נוספים ילכו בעקבותיו. לא פלא שאם זה המצב, המשקיעים חוששים ובורחים אל היין, הפרנק השויצרי והאג"ח האמריקאי. המגמה הזו צפויה להתעצם, אלא אם נשמע קצת חדשות טובות", סיכם פאוסט.

 

11:10

בורסת הונג קונג  ננעלה בירידות של כ-0.5%.

המסחר באירופה מתנהל במגמה מעורבת, כשבורסות גרמניה  ואיטליה  רושמות עליות, בורסות פריז  ולונדון  יורדות.

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "העננים השחורים סביב הסחר העולמי מביאים את הבנקים המרכזיים בעולם להתחיל לפעול. להערכתנו, הדבר גם מקטין מאוד את הסיכוי שנראה עליית ריבית בישראל השנה.

"העננים השחורים סביב הסחר העולמי מביאים את הבנקים המרכזיים בעולם להתחיל לפעול; אחרי שבתחילת השנה הבנק המרכזי בסין החל במדיניות מרחיבה, והבנק המרכזי בניו-זילנד הוריד את הריבית בחודש שעבר כך גם הבנק המרכזי באוסטרליה הפחית הבוקר את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז ל-1.25 אחוזים, הורדה ראשונה מזה כשלוש שנים. הביאו להחלטה: הירידה באינפלציה, התמתנות הצמיחה בסין והתגברות הסיכונים לסחר העולמי ולהשקעות. גם הבנק המרכזי בהודו צפוי להפחית את הריבית בהחלטה הקרובה בהמשך השבוע (בפעם השלישית השנה), לאחר נתוני הצמיחה החלשים מהצפי לרבעון הראשון (5.8% בשיעור שנתי) שפורסמו ביום שישי.

"ואצלנו, סיכומי הדיונים לקראת החלטת הריבית האחרונה הראו עדיין שחבר ועדה אחד (מתוך 5) סבר דווקא שיש להעלות את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז (ל-0.5%). אך שאר החברים סברו שיש להשאירה ללא שינוי לאור אי הוודאות בכלכלה עולמית ובמיוחד נוכח הייסוף בשקל. אמנם מאז ההחלטה לפני כשבועיים השקל נחלש, אך אי-הוודאות בכלכלה העולמית הוחרפה. לכן, נוכח ההתפתחויות בעולם אנו סבורים שרוב הסיכויים שהריבית לא תעלה כלל השנה - אלא אם ייחתם הסכם סחר בין ארה"ב וסין.

"המדיניות האגרסיבית של הנשיא האמריקאי לצד המשך ההידרדרות ביחסים עם סין, החששות מחקירת הרשויות בארה"ב את ענקי הטכנולוגיה (גוגל) ונתוני מאקרו מעט חלשים יותר הביאו לירידה השבועית המהירה ביותר בתשואות אג"ח ארה"ב מאז שנת 2009. כאשר השווקים מתמחרים בסבירות גבוהה ביותר שהריבית תרד פעמיים בחצי השנה הקרובה.

"בחמישי הקרוב תתפרסם החלטת הריבית בגוש האירו. בנוסף, הבנק צפוי לפרסם את גודל תוכנית ההלוואות החדשה לבנקים (TLTRO-3), שהוכרזה לפני כשלושה חודשים. במקביל, הבנק גם יפרסם תחזיות מעודכנות. להערכתנו, על רקע נתוני הצמיחה הטובים מהצפי לרבעון הראשון העדכון יהיה מינורי.

"יחד עם זאת, הסיכונים לצמיחה העתידית כמובן שעלו, ולמרות שרוב הנתונים שפורסמו מאז ההחלטה האחרונה היו טובים מהצפי, הירידה בציפיות לאינפלציה במהלך התקופה תומכת בהארכת התחייבות הבנק להותיר את הריבית ללא שינוי, נצפה גם להבטחה של הבנק לתמוך בכלכלה למקרה והסיכונים לצמיחה יתממשו. הערכה זו גם תמשיך לתמוך בעמדתנו השלילית על האירו (לפחות עד שימונה נגיד חדש לבנק)".

10:15

המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות, ברקע חששות המשקיעים מהתגברות המתחים הגיאו-פוליטיים. יחסי הסחר הטעונים של טראמפ עם סין ומדינות נוספות עדיין מובילים את הסנטימנט בשווקים הגלובליים.

כך, בורסות לונדון , פריז , גרמניה  ואיטליה  בטריטוריה שלילית.

בורסות טוקיו  ושנחאי  ננעלו בירידות. בהונג קונג  המסחר עדיין נמשך במגמה שלילית.

9:30

מחיר הביטקוין ירד הבוקר מתחת ל-8,000 דולר, לאחר שנפל 7% ביממה האחרונה.   

06:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל הבוקר (ג') בירידות שערים. כך, בורסת הונג קונג , שנחאי  וטוקיו  יורדות בעד 0.6%. סופטבנק  צונחת כ-2%.

ה- ASX 200 מתרומם בציפייה לפרסום החלטת הריבית של הבנק המרכזי באוסטרליה.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירידות בהובלת מניות הטק פייסבוק , אלפאבית , אמזון  ואפל , זאת בצל החשש מחקירות נוספות מצד הרגולטור האמריקאי. מדד הנאסד"ק צנח ב-1.6%, הדאו ג'ונס ננעל ללא שינוי ומדד S&P 500 ירד ב-0.3%. 

בכנס המפתחים השנתי של ענקית הטכנולוגיה אפל WWDC 2019 שהתקיים אמש, חשף המנכ"ל טים קוק חידושים במערכת ההפעלה WatchOS 6 של השעון החכם אפל ווטש,  מערכת הפעלה חדשה לאייפד וכן מחשב מאק פרו חדש שיימכר החל מ-6,000 דולר.

אתמול פורסם כי סול בארר, יו"ר טבע , רוכש מניות בשוק הפתוח. מדיווח שהועבר לרשות ניירות הערך של ארה"ב עולה כי בארר רכש במהלך המסחר בניו יורק 111 אלף מניות טבע במחירים שנעו בין כ-8.92 דולר לכ-9.09 דולר, כשהמחיר הממוצע עמד על כ-8.98 דולר, כך שבסך-הכול רכש בארר מניות בתמורה כוללת של קרוב למיליון דולר.

לאחר הרכישות הללו מחזיק בארר בכ-116 אלף מניות טבע.