הרגולטור האמריקאי כבר מבין: צריך לרסן את ענקיות הטכנולוגיה

הקריאות ההולכות וגוברות להגביל את כוחן של פייסבוק, אפל, אמזון וגוגל גררו אמש שלל דיווחים לגבי כוונת הרגולטור האמריקאי, שעוקב מקרוב אחר הכוח המונופוליסטי של חברות הענק • אומנם זה לוקח זמן אך המחוקקים והרגולטורים צריכים לעשות ככל יכולתם כדי להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה • פרשנות

פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל / צילום: REUTERS, FILE PHOTO
פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל / צילום: REUTERS, FILE PHOTO

אחד הגרפים השכיחים שמוצגים בהרצאות על חדשנות ותעשיית ההייטק מראה את עשר החברות הגדולות בעולם לפני עשר שנים ואת אותה רשימה היום. השינוי מובהק - היום קיימת שליטה בלתי מעורערת של חברות טכנולוגיה, ואילו לפני עשר שנים כללה הרשימה גם חברות תשתיות ונפט.

איזה חברות תכלול הרשימה בעוד עשר שנים? חברות ענק כבר קרסו, כך שקשה מאוד להתנבא, אך אפשר להעריך בזהירות המתבקשת כי במצב הרגולטורי והחקיקתי הנוכחי, ענקיות הטכנולוגיה של 2019 יהיו בתמונה גם בעוד עשור. לא בטוח שהיציבות הרגולטורית תימשך - בחודשים האחרונים הולכות וגוברות הקריאות להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה, לפרק אותן או להטיל עליהן קנסות.

אחרת יהיה קשה מאוד לערער את מעמדן של פייסבוק, אפל, גוגל ואמזון. אפילו מיקרוסופט, שאיבדה את השליטה בעולם הדפדפנים, שרדה את השינויים, והיא כיום החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. זה קורה בין השאר מכיוון שהיא נהנית מתדמית חיובית, מי היה מאמין.

חברות הטכנולוגיה ימשיכו לשמור על כוחן הודות לשינויים טכנולוגיים ודפוסים חברתיים, שיאפשרו למודל הפעילות שלהן לספק להן עוד ועוד כוח. גוגל הודיעה באחרונה כי בהתאם לדרישות האיחוד האירופי, היא תאפשר למשתמשי החברה באירופה לבחור מערכת הפעלה ומנוע חיפוש. על זה נאמר: מעט מדי ומאוחר מדי. אחרי שהצליחה לצבור את כוחה הרב, לשפר את מנוע החיפוש שלה ולהותיר את מתחרותיה הרחק מאחור - הבחירה של המשתמשים תהיה כמעט באופן מובהק באפליקציות של גוגל - פשוט מכיוון שהאלטרנטיבות הרבה פחות טובות.

ההיכרות של גוגל ופייסבוק נותנת להן יתרונות מכריעים בעולם הפרסום הדיגיטלי. מודל הפעילות שלהן מאפשר להן לצבור עוד ועוד כוח, ולכן קשה לראות אותן מאבדות מכוחן. למעשה, היחידה שיכולה לאתגר את גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום היא אמזון - עוד ענקית שמחזיקה בכוח בלתי נתפס.

אסור להתבלבל: השימוש בשירותים הוא כביכול חינמי, אבל המשתמשים משלמים על כך באובדן הפרטיות שלהם ובמתן אישור לחברות לעשות שימוש במידע שלהם, באופן מרחיק לכת. המודל הזה הוא אחד האתגרים שעומדים בפני הרגולטורים, מכיוון שהפגיעה בתחרות היא עקיפה, והיתרון התחרותי נובע כאמור מהידע הרב שיש לחברות על המשתמשים. שוק הפרסום הדיגיטלי הוא רק דוגמה אחת.

מנכ"ל אפל טים קוק מסרב להודות בכוח הרב שיש לחנות האפליקציות של החברה, שגם מפתחת אפליקציות וגם מציעה בחנות הורדה של אפליקציות מתחרות. אמזון עושה דבר דומה בחנות האפליקציות שמותקנות על גבי שירותי הענן שלה (AWS). במקביל, החברות הללו משקיעות מיליארדי דולרים במחקר, מאתגרות את החוקרים באקדמיה ומרכזות הרבה מאוד תהליכי חדשנות, באמצעות אינסוף רכישות.

ענקיות הטכנולוגיה מנסות לעשות מניפולציה על השיח - להציג את עצמן כהתגשמות החלום האמריקאי, להדגיש את התרומה שלהן לכלכלה העולמית ולתעשיית החדשנות, לספר למה הן נבדלות מהענקיות האחרות וכו'. הן מתעלמות מכך שהרגולציה נמצאת בפיגור אחריהן. בפייסבוק למשל טוענים שהם מחזיקים רק ב-20% משוק הפרסום אונליין בארה"ב, ולא מתייחסים לחוסר היכולת של חברות אחרות לצמוח במצב הנוכחי.

לוקח זמן עד שהרגולטורים והמחוקקים מבינים את שיטות הפעולה של הענקיות, מפנימים את הבעייתיות שלהן ולומדים איך להתמודד איתן. גם התמיכה הציבורית צריכה להבשיל. יכול להיות שבפייסבוק צודקים, והחקיקה הנוכחית אינה מאפשרת פירוק של פייסבוק, אבל זה לא משנה - המחוקקים והרגולטורים צריכים לעשות ככל יכולתם כדי להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה.

יום שני השחור של חברות הטכנולוגיה

פייסבוק

שנת הקמה: 2004

תחומי פעילות: רשתות חברתיות והודעות מיידיות - פייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר ווטסאפ

מקורות הכנסה: מודעות, שירותים וחומרה

מנכ"ל ומייסד: מארק צוקרברג

שווי שוק: 468 מיליארד דולר

נפילה אתמול: 7.5%

מחיקת ערך: 38 מיליארד דולר

אתגרים: רגולטור אמריקאי חוקר את מעורבות החברה בפרשת קיימברידג' אנליטיקה ופייסבוק עלולה לשלם קנס של כ-5 מיליארד דולר בפרשה זו. הוול סטריט ג'ורנל טוען שחקירה נוספת עלולה להיפתח בנוגע לרכישת ווטסאפ

גוגל

שנת הקמה: 1998

תחומי פעילות: שירותי אינטרנט, חומרה ותוכנה

מקורות הכנסה: מודעות ושירותים

מנכ"ל: סונדאר פיצ'אי

שווי שוק: 720 מיליארד דולר

נפילה אתמול: 6.1%

מחיקת ערך: 47 מיליארד דולר

אתגרים: הנציבות האירופית חוקרת את החברה בנוגע להפרת כללי פרטיות

אמזון

שנת הקמה: 1994

תחומי פעילות: מסחר מקוון, הול פודס, חברת הפקות, שירותי ענן וחומרה

מקורות הכנסה: שירותים, עמלת סוחרים ומכירת מותג פרטי

מנכ"ל ומייסד: ג'ף בזוס

שווי שוק: 833 מיליארד דולר

נפילה אתמול: 4.6%

מחיקת ערך: 40.5 מיליארד דולר

אתגרים: באירופה חושדים שהחברה ניצלה מידע שהגיע לרשותה כדי לפגוע בתחרות. לפי פרסום בוושינגטון פוסט, חקירה דומה מתנהלת גם בארה"ב

אפל

שנת הקמה: 1976

תחומי פעילות: חומרה, תוכנה, שירותי מוזיקה ווידיאו

מודל עסקי: חומרה ושירותים

דמויות מפתח: מנכ"ל טים קוק

שווי שוק: 797.37 מיליארד דולר

נפילה אתמול: 1%

מחיקת ערך: 8.8 מיליארד דולר

אתגרים: הנציבות האירופית בודקת האם אפל הטילה "מס" על חברות מתחרות בחנות האפליקציות שלה. הרגולטור בארה"ב קיבל תלונות דומות