תביעת הענק נגד משה חוגג בקליפורניה נדחתה

בקשת התביעה בסך 50 מיליון דולר שהוגשה נגד חוגג ושותפיו בקרן סינגולריטים ע"י יזם האינטרנט הקנדי אדם פרזו, אשר נחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני כחודשיים, נדחתה אתמול ע"י בית המשפט המחוזי בקליפורניה בגין היעדר סמכות שיפוט • פרזו: "אתבע את חוגג בישראל"

קינס רקישב (מימין) ומשה חוגג, השותפים בקרן סינגולריטים / צילום: סיון פרג'
קינס רקישב (מימין) ומשה חוגג, השותפים בקרן סינגולריטים / צילום: סיון פרג'

התביעה הגדולה ביותר שהוגשה נגד משקיע הקריפטו משה חוגג עד היום הוסרה, לפחות לעת עתה. בקשת התביעה בסך 50 מיליון דולר שהוגשה נגד חוגג ושניים משותפיו בקרן ההון סיכון סינגולריטים על-ידי יזם האינטרנט הקנדי אדם פרזו, אשר נחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני כחודשיים, נדחתה אתמול (ד') על-ידי בית המשפט המחוזי בקליפורניה בגין היעדר סמכות שיפוט. בעקבות דחיית הבקשה, מסר היום פרזו ל"גלובס" כי הוא מתכוון להגיש את התביעה שוב - והפעם בבית המשפט בישראל.

עוד נודע ל"גלובס" כי בקרוב צפויים להינקט נגד חוגג הליכים משפטיים נוספים על-ידי משקיעים שנחלו אכזבה מהשקעותיהם בסטארט-אפים שאותם הוביל בשנים האחרונות.

שופט המחוזי בקליפורניה, מנואל ל. ריל, קבע אתמול כי לאחר שעיין בבקשת התביעה של פרזו ובתשובת ההגנה של חוגג, הוא מצא כי "בסיכומו של דבר, קשריו של הנתבע עם קליפורניה, בין אם הוערכו בנפרד או באופן כולל, אינם מספיקים על-מנת לקבוע כי הנתבע עומד תחת סמכות השיפוט של בית משפט זה".

לפיכך, השופט קבע כי בקשתו של חוגג, שהוגשה לבית המשפט לפני כשלושה שבועות, לדחות את התביעה נגדו, מתקבלת על-ידי בית המשפט. למעשה, זוהי הפעם השנייה שבה נדחית בקשת תביעה של פרזו נגד חוגג בשל היעדר סמכות שיפוטית, לאחר שכך קרה גם בתחילת השנה בבית משפט בניו יורק.

בקשת התביעה שהגיש פרזו נגד חוגג, יו"ר סינגולריטים ובעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ונגד שניים משותפיו בקרן, המיליארדר הקזחי קינס רקישב והמשקיע הסיני-אמריקאי ג'וזף צ'ן, נחשפה לראשונה ב"גלובס" באפריל האחרון. רקישב הוכתר בעבר על-ידי מגזין "פורבס" כאחד מ-50 האנשים המשפיעים בקזחסטן, עם הון המוערך ביותר מ-2 מיליארד דולר. צ'ן, המכהן כדירקטור בחברת IDC Holdings (מפעילת אתר invest.com), שימש, לטענת התביעה, יועץ למיזמים שהובילה סינגולריטים, ובהם הסטארט-אפ STX, המוכר בשם Stox.

התובע, יזם האינטרנט הקנדי אדם פרזו, מכר לסינגולריטים של חוגג את דומיין האתר invest.com ב-2014 תמורת יותר מ-5 מיליון דולר. לטענת פרזו, חוגג ושותפיו הפרו הסכם שחתמו מולו להקמת מיזם משותף המבוסס על אתר זה. בכתב התביעה טען היזם הקנדי כי חוגג לקח לכאורה חלק במזימה מאורגנת, שבה מעורבים לפחות 16 יחידים או חברות, ובהם רקישב וצ'ן. חוגג, מצדו, טען כי לפרזו אין כל עילה לתביעה נגדו.

לפני כשלושה שבועות, כפי שפורסם ב"גלובס", אחרי הליך גישור שנערך אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל, נמחקה תביעה בסך 17 מיליון שקל שהוגשה נגד חוגג ונגד חברת STX על-ידי המשקיע הסיני זוון הו. במסגרת הסכם הגישור, שקיבל תוקף של פסק דין על-ידי השופטת מיכל עמית-אניסמן, הסכים חוגג לפנים משורת הדין, בלי להודות באף טענה ובעידוד המגשרת, לשלם לתובע 50 אלף דולר הוצאות משפט - סכום זניח ביותר לעומת סכום התביעה.

תביעה קודמת נגד חוגג, שהוגשה על-ידי המיליארדר החרדי שלמה רכניץ במרץ 2018, עדיין תלויה ועומדת בבית משפט בלוס אנג'לס. רכניץ טוען כי רכש ב-5 מיליון דולר מניות של הסטארט-אפ Mobli שהקים וניהל חוגג, לאחר מצג-שווא שהציג בפניו ג'ייסון ליונס, ששימש מתווך בעסקה. הוא תובע את ליונס וחוגג על הפרת חוקי ניירות ערך ועשיית עושר ולא במשפט, ואת ליונס לבדו הוא תובע גם על הונאה, על מצג-שווא רשלני ועל הפרת חוק הרישום של ברוקרים בקליפורניה.