נחשף: כך ניסו חברי ועד לשכת עוה"ד להפעיל לחץ על ח"כים ולמנוע את קידום "חוק הפקטור"

התקבלה העתירה לחשיפת פרוטוקול הדיון בו אושר הקמפיין נגד חוק הפקטור • עלות הקמפיין בסך 2 מיליון שקל לא נדונה בישיבה, וגם לא המקור התקציבי אליו • וגם: מיהי חברת הכנסת שאפי נוה חשד כי היא מקדמת את חוק הפקטור ממניעים אישיים, ומה הקשר של איילת שקד לתוכנית של נוה?

אפי נוה צילום: איל יצהר
אפי נוה צילום: איל יצהר

פרוטוקול ישיבת הוועד המרכזי בה אושר קמפיין המיליונים נגד חוק הפקטור, אותו התאמצה לשכת עורכי הדין להסתיר, אפילו מחברי הוועד שנכחו בישיבה ובקשתם לקבל ממנו העתק סורבה - נחשף. זאת, לאחר שבית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל את עתירתו של עו"ד ד"ר חיים שטנגר, והורה ללשכה למסור לו העתק מהפרוטוקול שחושף כיצד התנהל הדיון בוועד המרכזי שנסוב סביב הצעדים שניתן לנקוט נגד קידומו של חוק הפקטור.

נזכיר כי הרקע לדיון שכעת נחשף למעט חלקים מסוימים שנותרו חסויים באישורו של בית המשפט, הוא חשש של לשכת עורכי הדין שהלך וגבר שמא תצא לפועל חקיקתו של "חוק הפקטור", שלפי כוונת יוזמיו היה אמור להוריד - רטרואקטיבית - את ציון המעבר בבחינות ההסמכה למקצוע עריכת הדין. החוק בסופו של דבר עבר בקריאה ראשונה בלבד, והושגה פשרה שמנעה את כניסתו לספר החוקים. התגייסותם של חברי כנסת אמביציוזיים ובולטים תקשורתית מהקואליציה ומהאופוזיציה לטובת מאבקם של המתמחים שנכשלו בבחינת ההסמכה, הגבירה את הדאגה בקרב לשכת עורכי הדין, ותרמה לנכונותה לצאת בקמפיין הענק.

בתחילת הדיון, תחת הכותרת "אישור קמפיין - הגנת המקצוע", אמר אפי נוה, יו"ר הלשכה לשעבר: "אנו מתמודדים עם גל של הצעות דמגוגיות, פקטורים, להוריד את הציון. למעשה, סטודנטים שלא מצליחים לעבור את הבחינה פעם אחרי פעם אחרי פעם אחרי פעם הגיעו למסקנה, לאחר שלא צלחו בבג"ץ ולא מלחו במחוזי ולא צלחו בעליון, שאולי הרישיון שלהם יגיע דרך כל מיני יוזמות דמגוגיות".

מיד לאחר הצגת הנושא, מספר נוה לנוכחים בישיבה "חשבנו שיהיה נכון לעשות קמפיין עם שני ראשים". אחד מהם, כידוע, הוא אותו קמפיין בעלות של כמעט 2 מיליון שקל שכלל שלטי ענק בנתיבי איילון וביציאה מירושלים, מודעות שנפרסו על שני עמודים בעיתונים היומיים והכלכליים, שלטים על אוטובוסים, באנרים באתרי החדשות המובילים, ועוד.

ואולם, "הראש השני" של הקמפיין שתוכנן בלשכת עורכי הדין, ועד כה דובר בעיקר בחדרי חדרים, נגע לכוונה לארגן התפקדות המונית של עורכי הדין למפלגות הליכוד, הבית היהודי, המחנה הציוני ומרצ, בניסיון לעצור את ניסיונות החקיקה.

"אין שום סיבה שלא נתפקד"

"יש יוזמה של מתמחים שהתפקדו למפלגות. אני יודע למשל על 300 מתמחים שהתפקדו לליכוד", אמר נוה בישיבה, ומיד לאחר מכן העלה יוזמת התפקדות משלו: "אני חושב שכאקט נגדי אנחנו צריכים לבוא ולומר מתמחים מתפקדים, זה בסדר. גם עורכי דין, יש 70 אלף עורכי דין, עם בני משפחות זה 200 אלף - אולי גם לשכת עורכי הדין צריכה לקרוא לעורכי דין להתפקד למפלגות, כל אחד לפי אמונתו... אנחנו נתקלים היום במצבים שעל 300-200 מתפקדים שהתפקדו לליכוד, ואני מדבר עם שרת המשפטים, אני שומע מה קורה, זה קבוצת לחץ שמפעילה לחץ. אין שום סיבה בעולם שגם אנחנו נראה שאנחנו יודעים להתפקד".

גם בהמשך הדיון התייחס נוה לסוגייה זו: "רק שתבינו דבר אחד. חברי הכנסת ברגע שיישמעו, גם אם זה לא מתבצע, שלשכת עורכי הדין קוראת לעורכי הדין להתפקד... וממנה רכז.. (ומקימה, מ.ב) mini site עם כל הטפסים של כל מפלגה - הם יכנסו להיסטריה. הם יגידו רגע, רגע, 70 אלף עורכי דין, בני משפחה זה 200 אלף. אם אנחנו כל-כך מתרגשים מ-300 מתמחים שהתפקדו... אנחנו קוראים לעורכי הדין, מתפקדים ומשפיעים. אפשר לעשות את זה מסודר דרך לשכת עורכי הדין... להתפקד במדינת ישראל זו זכות חוקית לכל אזרח. אתה יכול, כמו שגופים מסודרים, כמו התעשייה האווירית, כמו גופים נוספים - למה אתה לא יכול להגיד לעורכי הדין לבוא ולהשתתף במשחק הדמוקרטי? תשפיע, תתפקד".

בהמשך הדיון, פנה נוה לעו"ד דוד יצחק, נציג משרד קסוטו המשמש כיועצה המשפטי של הלשכה, וביקש ממנו לחוות את דעתו על היוזמה לקרוא להתפקדות המונית של ציבור עורכי הדין. יצחק השיב: "עם זה אין בעיה. עם זה אני לא רואה שום בעיה. זה בדיוק כמו שכל גוף אחר קורא לחברים שלו להתפקד".

על אף משמפרוטוקול הדיון עולה כי יוזמת נוה, הכוללת גם את הקמפיין הפרסומי שיצא אל הפועל וגם את הקריאה לציבור עורכי הדין להתפקד למפלגות, זכתה לאישור פה אחד - למיטב הידיעה, הלשכה נמנעה מלצאת באופן פומבי בקריאה לציבור עורכי הדין להתפקד למפלגות.

"המטרה: מכה מתחת לחגורה"

בכל הנוגע לקמפיין של הלשכה שכן יצא אל הפועל, ניתן למצוא בפרוטוקול התייחסות של דוברת הלשכה, שאמרה: "המטרה שלנו היא באמת לחזק את התדמית שלנו ולהשיב מכה מתחת לחגורה בכלי שלנו, ביכולת שלנו לצאת בקמפיין". עוד עולה מהפרוטוקול כי נוה ודוברת הלשכה סיפרו לחברי הוועד המרכזי כי בכוונתם לצאת בקמפיין שיכלול גם באנרים באתרי האינטרנט, שלטי חוצות ושילוט על אוטובוסים.

הקמפיין, בכיכובן של דמויות המתיימרות לייצג עורכי דין, ספק נכלוליים ספק רשלנים, שלווה בכיתוב "היית רוצה שייצג אותך עורך דין שחברי כנסת סידרו לו פקטור בבחינות ההסמכה?", הוצג למשתתפי הישיבה על-ידי דוברת הלשכה ואפי נוה. נוה הראה בקיאות רבה במסרי הקמפיין, ואף הציג בישיבה את אחד הסלוגנים שלבסוף נבחרו לככב בשלטי החוצות ובמודעות. "אתה רוצה שרופא שקיבל פקטור ינתח אותך? לא. אז אתה גם לא רוצה מתמחה שקיבל פקטור שהוא ייצג אותך... יש פה מסר", אמר נוה בתחילת הישיבה.

מבין הבודדים שניסו להקשות בישיבה ולאתגר את הקמפיין הפרסומי היה עו"ד רועי אברהמוביץ, המשמש כיום כמנהל הקמפיין של עו"ד אבי חימי. "הקו הזה, המסר הזה הוא לא טוב. צריך לעשות את זה יותר מתוחכם, ללכת על משהו קצת יותר מעודן", אמר אברהמוביץ בדיון. עוד עולה מהפרוטוקול, כי גם עו"ד יוסף ויצמן, ששימש כמשנה של נוה בלשכה, סבר כי עדיף לצאת בקמפיין שונה, אך בשל ההשחרות שהוסיפה הלשכה לפרוטוקול שחויבה למסור, לא ניתן לדעת מה היו דבריו המדויקים.

עם זאת, גם אברהמוביץ וגם עו"ד ליאור שפירא, המקורב גם הוא לאבי חימי, תמכו ברעיון הפעלת הלחץ על חברי הכנסת באמצעות התפקדות. שפירא אף הציע "להוציא כל חודש הודעה לכל ציבור עורכי הדין, ממש חוברת - מה אנחנו עושים בכנסת, מי חברי הכנסת שפועלים נגדנו", וזכה לתמיכתו של נוה.

על איזה חברת כנסת דיבר נוה?

במהלך הישיבה אמרה דוברת הלשכה דברים מסוימים שהושחרו בפרוטוקול שמסרה הלשכה לעותרים. מתגובתו של נוה לדבריה, ניתן לשער כי הדוברת התייחסה לח"כ שלי יחימוביץ', שכן נוה השיב לה: "היא למשל אגב בוועדת ביקורת המדינה, לא משנה שהבת שלה לומדת משפטים ושהעוזרת הפרלמנטרית שלה לומדת משפטים, באה ותוקפת את מבחני לשכת עורכי הדין".

בזמנו יחימוביץ' תמכה בקידומו של חוק הפקטור בר' גלי ואף הצהירה באחד מהדיונים בוועדת הכנסת כי בתה לומדת לתואר במשפטים. בין היתר, דרשה יחימוביץ' לכנס לאחר פיזורה לפגרת בחירות את מליאת הכנסת לאישור החוק בקריאות שניה ושלישית, ושלחה ליו"ר הכנסת מכתב בו התבטאה נגד נוה והלשכה בחריפות, כשכתבה כי אין לקבל את הפשרה שהושגה ובעקבותה ירד החוק מסדר היום: "לשכת עורכי הדין הפכה לזירת פשע, שעה שחוקרי משטרת ישראל פשטו עליה כחלק מחקירת פרשת שחיתות בוטה וחמורה של העומד בראשה. אני סבורה כי די בעדויות המצטברות בדבר דפוסי ההתנהגות העברייניים של מר נוה, שיקול הדעת המוסרי המשובש שלו, וחוסר יכולתו להבחין בין טוב לרע, כדי לפסול אותו מלהיות חלק מכל הסכמה שהיא כה גורלית לרבים".

ועל מה לא דנו?

כפי שדווח ב"גלובס" לפני כשבועיים, חלק ממשתפי הישיבה הביעו פליאה נוכח עלותו של הקמפיין. ואכן, הפוך והפוך בפרוטוקול הדיון שחויבה הלשכה למסור, ולא תמצא אזכור לעלותו המסתמנת של הקמפיין. גם שאלת המקור התקציבי של הקמפיין, לא הוזכרה בפרוטוקול הדיון. עם זאת, מכיוון שנוה הזכיר בישיבה כי מדובר בקמפיין שיכלול גם שלטי חוצות ושילוט על אוטובוסים - סביר להניח כי למשתתפי הדיון היה ברור מלכתחילה כי מדובר בקמפיין בעלות משמעותית. למען שלמות התמונה, נציין כי חלק מהפרוטוקול מושחר ולכן תיאורטית ייתכן כי נושאים אלה עלו לדיון אך נותרו חסויים, אך נראה כי אפשרות זו אינה סבירה כל-כך לאור מהלך הדברים בדיון.

סוגיה נוספת שלא נדונה בישיבה נוגעת למשרד הפרסום שאמור לנהל את הקמפיין עבור הלשכה, וכן השאלה האם ניתן להתקשר עם משרד זה בפטור ממכרז או לא. 

אפי נוה שיפר את תדמית המקצוע

בהמשך, מצאה לנכון דוברת הלשכה להרעיף מחמאות על נוה, ולנכס לו שיפור בתדמיתו של מקצוע עריכת הדין. זאת, נזכיר, בימים שבהן נהנה נוה משיא כוחו ותהילתו בלשכה, ומברית חזקה עם שרת המשפטים היוצאת, איילת שקד.

הישיבה שבה אושר קמפיין העתק התקיימה שבוע לפני הודעת הפרקליטות על הגשת כתב אישום נגד נוה ב"פרשת ביקורת הגבולות", שבה הוא מואשם כי סייע לבת-זוגו לעבור במעבר הגבול בלי להחתים את דרכונה. כמו כן, הישיבה נערכה שבוע ויומיים לפני שהתראיין נוה לתוכנית "עובדה", שבה טען בלהט כי פרקליט המדינה, שי ניצן, רודף אותו אישית בשל סירובו למנותו לשופט בבית המשפט העליון; ומספר שבועות לפני שהפכה לגלויה החקירה נגד נוה, בעניין החשדות לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות, בנוגע למינוי שופטים, כשאחד מכיווני החקירה הוא חשד לקבלת שוחד מיני.

"מקצוע עריכת הדין נחשב לאחד מהמקצועות הנחשקים והמבוקשים בישראל. אגב, מאז שאפי ראש הלשכה, הוא הפך להיות עוד יותר מבוקש", אמרה דוברת הלשכה, והוסיפה: "אני שומעת דברים בחוץ... כולם אמרו איך נכנסים עורכי דין כאלה וכאלה ואיזה פח של עורכי דין... הקמפיינים (הקודמים שניהלה הלשכה, מ.ב) וזה שאפי ניצב בראש הלשכה באמת גרמו למצב שהלשכה נתפסת מאוד חזקה, ופתאום עורך דין, ואוו, זה מקצוע באמת רציני". 

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו להתייחס לדברים שנאמרו בדיונים מקצועיים במהלך ישיבה פנימית של הוועד המרכזי". 

עו"ד יוסי ויצמן, חבר הוועד המרכזי בלשכת עורכי הדין, קורא ללשכה לחשוף את הפרוטוקול המלא. ויצמן מסר בתגובה: "בדיון שהתקיים בלשכה בעניין קמפיין המתמחים הזהרתי מפניי הקמפיין והתרעתי שזה יזיק ללשכה. אסור לתקוף את המתמחים בשעתם הקשה, וודאי לא את המכללות. עוד הוספתי בדיון כי הקמפיין סותר את הודעת הלשכה כי איננה מעורבת אישית בסגנון המבחנים שהפכו לקשים. אשמח כי הפרוטוקול המלא ייחשף".

*** חזקת החפות: אפי נוה הוא נאשם בפרשת "מעברי הגבול" וחשוד בפרשת "מין תמורת מינוי". מדובר בהליכים פליליים המצויים בשלב המקדמי. נוה לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.