פרשת קריסת המרפסת בחדרה: נסגרו התיקים נגד המעורבים

בסוף דצמבר 2013 קרסה מרפסת בפרויקט של גינדי השקעות בחדרה • לאחר שנמצאו ליקויים חמורים בבניית המרפסת, נפתחה חקירה במשטרה • כעת הפרקליטות קיבלה את טיעוני גינדי ושאר הנחקרים בשימוע והחליטה לא להעמידם לדין

מנור גינדי / צילום: תמר מצפי
מנור גינדי / צילום: תמר מצפי

סוף לפרשת קריסת המרפסות בחדרה: הפרקליטות הודיעה לחברת גינדי ייזום ופיתוח, מנור גינדי, ושאר החשודים בפרשה כי הוחלט שלא להגיש נגדם כתב אישום בגין הליקויים שהובילו לקריסת המרפסות בבניין בחדרה לפני כחמש וחצי שנים. הפרקליטות קיבלה את טיעוני גינדי ושאר הנחקרים בשימוע, כי אין להעמידם לדין. במכתבים ששוגרו לחשודים על סגירת התיקים, נמסר כי ממצאי החקירה הועברו לוועדת האתיקה של המהנדסים והאדריכלים.

‏ראשיתה של הפרשה בסוף חודש דצמבר 2013, באישון לילה, אז קרסה המרפסת בפרויקט של חברת גינדי השקעות ברחוב נחל פרת בחדרה. קבלן הביצוע בפרויקט היה חברת אורתם סהר. דוחות שחיברו מהנדסים לאחר הקריסה, הן על-ידי מהנדס מטעם החברה והן על-ידי מהנדס מטעם דיירי הבניין התאום שבנתה החברה, מצאו ליקויים חמורים בבניית המרפסת, מה שהוביל לסאגה ארוכה של בדיקות ובמקביל לפתיחת חקירה של המשטרה, אשר בסיומה הוגשו הממצאים לפרקליטות המדינה לצורך החלטה האם יש להגיש נגד מי מהמעורבים אישום פלילי.

בדצמבר 2016 הודיעה המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה ל-15 חשודים בפרשה, כי בכוונתה להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין עבירות של בנייה בסטייה מהיתר ובנייה שלא על-ידי קבלן שהוסמך לכך.

מכתבי השימוע נשלחו לחברה היזמית, גינדי ייזום ופיתוח בע"מ, ומנהליה בעת הרלוונטית - כפיר ומנור גינדי, אייל פרידמן, אורי לוי ועובדים נוספים; החברה המבצעת - מליבו בנייה בע"מ מקבוצת אורתם-מליבו, מנהלה, אמיר נחום, ועובדים מטעמה; חברת הבנייה אל ראסלן, אשר ביצעה בפועל את הבנייה, ומנהל מטעמה; מתכנן השלד והאדריכל.

על-פי מכתבי השימוע, ב- 24.12.13 קרסה המרפסת בקומה 8 בבניין המזרחי מבין שני הבניינים בפרויקט "גינדי פארק חדרה" וגרמה גם לקריסת המרפסת בקומה 7. מרפסת קומה 8, שגודלה 57 מ"ר ועשויה מבטון מזוין בעובי 18 ס"מ, התנתקה לגמרי מהבניין ונפלה לגינה בקומת הקרקע. מרפסת קומה 7 נותרה תלויה על בלימה בחזית המבנה.

המרפסת קרסה עקב כשל כפיפה, אשר נבע ממיעוט מוטות ברזל עליונים בקורות שנשאו אותה. את המרפסת נשאו 4 קורות. לפי תוכנית הקונסטרוקציה של הבניין, בקורות אלה היו אמורים להיות 30 מוטות ברזל. עם זאת, בפועל היו רק 4 מוטות ברזל, מתוכם אחד לא עוגן בקיר המבנה, ושניים עוגנו בקיר אך לא היו בתוך הקורה.

החשודים הוזמנו להשמיע את טענותיהם בהליך שימוע שיתקיים במחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, וכיום כאמור מתברר כי טענותיהם של החשודים בשימוע התקבלו.

תיק החקירה נחקר על-ידי יחידת הונאה במחוז חוף במשטרת ישראל.

מגינדי השקעות נמסר בתגובה: "החברה ונושאי משרה בה קיבלו היום זימון לשימוע בקשר עם עם עבירה של סטייה מהיתר בנייה. לחברה טענות מצוינות, בין היתר, בהיותה החברה היזמית ולא החברה המבצעת. מטבע הדברים, הטענות יטענו בפני הגורמים הרלוונטיים, ואנו מאמינים כי בתום הליך השימוע יוחלט על סיום ההליכים ללא נקיטת צעדים נוספים כלשהם כנגד החברה ונושאי המשרה".

עו"ד משה מזור, ממשרד גולדפרב זליגמן, אשר ייצג את החשודים מסר כי: "אנו מברכים את הפרקליטות על ההחלטה בדבר סגירת התיק. מהרגע הראשון היה ברור שלא לחברה ולא לנושאי המשרה בה הייתה אחריות כלשהי ביחס לאירוע קריסת המרפסת".

את גינדי ונושאי המשרה ייצגו עוה"ד משה מזור וארז לוי ממשרד גולדפרב זליגמן.

עו"ד עודד סבוראי, שייצג את מנכ"ל מליבו בנייה בע"מ, אמיר נחום, התייחס להחלטה: "לא היה ספק כי התיק נגד מר נחום צריך להיסגר, וזאת מכיוון שלא נפל רבב בהתנהלותו. אנו מביעים סיפוק מקבלת מלוא הטענות שהעלינו בשימוע".

עורכי הדין חדוה באום וגלעד באום המייצגים את חברת מליבו בנייה בע"מ מסרו בתגובה: "אנו שמחים כי בסופו של יום, ולאחר 6 שנות חקירה, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי לא נפל דופי בהתנהלות החברה. הפרקליטות קיבלה את הטענה שהשמענו עוד בראשית הדרך לגבי כל המעורבים, ולפיה אין במקרה זה סעיף מתאים בחוק לצורך העמדה לדין פלילי".