לאחר המנכ"ל לפידות: גם סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי, גיל קוטלר, עשוי לפרוש מתפקידו

המצב הפיננסי המאתגר שאליו נקלעה הפירמידה של אי.די.בי בחודשים האחרונים כבר הביא בשבוע שעבר להתפטרות שולם לפידות • קוטלר, שהצטרף לקבוצה לפני כשלוש שנים, שימש בעבר כמנהל הכספים ומשנה למנכ"ל גזית גלוב

גיל קוטלר \ צילום: תמר מצפי
גיל קוטלר \ צילום: תמר מצפי

פירמידת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות) שבשליטת אדוארדו אלשטיין ממשיכה להתנדנד, בעקבות המצב הפיננסי המאתגר שאליו נקלעה אי.די.בי בחודשים האחרונים.  לאחר ההודעה הדרמטית בשבוע שעבר על התפטרותו של מנכ"ל שתי החברות, שולם לפידות, נחשף היום באתר "גלובס" כי גם סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי ודסק"ש, גיל קוטלר, בוחן אפשרות להודיע בקרוב על התפטרותו מכל תפקידיו בקבוצה.

המצב החדש מעמיד במבחן את מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שלהם חייבת החברה סכום כולל של 2.73 מיליארד שקל. בעיקר אמורים הדברים לגבי סדרות ט' ו-י"ד הארוכות, שרשמו היום ירידות שערים של 5% ו-6% בהתאמה, ונסחרו לפי תשואות לפדיון של 28% ו-19%. אליהן הצטרפות גם מניית דסק"ש, שירדה בכ-6%, ואיגרות החוב של דסק"ש מסדרות ו' ו-י', שנסחרות בירידות של כ-4%, ולפי תשואות של 9.5% ו-11.5%.

בשל ההתפתחויות האחרונות צפויים מחזיקי אג"ח אי.די.בי מסדרות ט' ו-י"ד להתכנס בימים הקרובים לצורך בחינת האפשרויות המשפטיות העומדות בפניהם לגביית החוב. בין השאר הם עשויים לפנות לביהמ"ש בדרישת פירעון מיידי של החוב, שעלולה להתגלגל להסדר חוב נוסף של אי.די.בי, שלפני מספר שנים נקלעה להסדר שכזה בעת שהייתה תחת שליטתו של נוחי דנקנר. אלשטיין, שרכש את השליטה במסגרת אותו הסדר, השקיע מאז יותר מ-2.5 מיליארד שקל באמצעות חברות בשליטתו בניסיון לייצב את אי.די.בי, אך נראה שאין בכך די.

גיל קוטלר, שהצטרף לקבוצת אי.די.בי לפני כשלוש שנים, שימש בעבר כמנהל הכספים ומשנה למנכ"ל בקבוצת הנדל"ן גזית גלוב שאליה הצטרף ב-1998. אשתקד הגיש קוטלר תביעה של 5.2 מיליון שקל נגד חברת לאומי פרטנרס חתמים - סכום שמגיע לו, לטענתו, על כך שיצר עבור חברת החיתום את הקשר הראשוני עם ענקית הנדל"ן האמריקאית CIM, שאחת מקרנות הריט שלה השלימה בנובמבר 2017 גיוס של מניות בכורה בבורסה בתל אביב בסך 800 מיליון שקל.

באפריל 2016 מונה קוטלר לתפקידי סמנכ"ל הכספים של אי.די.בי ודסק"ש, וזאת זמן קצר לאחר כניסתו של שולם לפידות לתפקיד המנכ"ל של שתי החברות. עם זאת, השניים לא הצליחו להביא לשיפור במצבה של אי.די.בי, שדומה כי הוא רק הולך ומידרדר.

נכון לסוף מארס השנה הציגה אי.די.בי שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 324 מיליון שקל ורמת מינוף של 117%, לאחר שהפסידה 328 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019 ועוד 230 מיליון שקל ב-2018 כולה. ההפסד ברבעון הראשון הרחיב את הגירעון בהון העצמי של אי.די.בי ל-444 מיליון שקל, ובעקבותיו המשיכו רואי החשבון של החברה להתריע מפני יכולתה של החברה לפרוע את חובותיה החל משנת 2021.

אלשטיין רכש את השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש לפני כחמש שנים, והזרים להן מאז השקעות בהיקף של יותר מ-2.5 מיליארד שקל. אלא שסכומי העתק לא הצליחו לייצב את אי.די.בי, שחובותיה הפיננסיים (נטו) הסתכמו בסוף מארס ב-2.2 מיליארד שקל.

אלשטיין מאמין כי ניתן יהיה לייצב את אי.די.בי באמצאות מכירת מניות השליטה בחברה הבת, כלל ביטוח, לידיה של דסק"ש, בעסקת בעלי עניין שתשקף פרמיה על שווייה הנוכחי בשוק. אלא שלצורך כך נדרש אלשטיין לקבל היתר שליטה מידי הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שכלל לא ברור אם יקבל.

נוסף על כך נדרש דירקטוריון דסק"ש בראשות היו"ר אלשטיין להשלים את היערכות הקבוצה לעמידה בדרישות חוק הריכוזיות, החל מחודש דצמבר הקרוב. במסגרת זו, נדרשת דסק"ש לצמצם את מספר שכבות הפירמידה שלה משלוש לשתיים בלבד, ולצורך כך אף הגישה באחרונה הצעת רכש להחזקות הציבור בחברה הבת, נכסים ובניין.

ביום חמישי האחרון החליט הדירקטוריון להעלות ב-8.1% את מחיר הצעת הרכש - מ-333 שקל למניה ל-360 שקל למניה. משמעות ההחלטה היא תוספת תשלום של 53 מיליון שקל עבור החזקות הציבור בנכסים ובניין, כאשר בסה"כ מדובר כעת על תשלום בהיקף 706.7 מיליון שקל.

למרות ההודעה, ירדה היום מניית נכסים ובניין ב-2% למחיר של 344.8 שקל, המשקף הנחה של 4.4% ביחס למחיר ההצעה. כך, שבשוק היו מי שהחליטו היום לנקוט זהירות לגבי סיכויי קבלתה של ההצעה והשלמתה בפועל.

דסק"ש היא חברת החזקות שמחזיקה גם בסלקום, בשופרסל, באלרון ובבית ההשקעות אפסילון. נכסים ובניין מהווה את זרוע ההשקעות בנדל"ן של דסק"ש, ופועלת גם היא כחברת החזקות, באמצעות חברות בנות ציבוריות ופרטיות.

נכון לסוף מארס השנה החזיקה דסק"ש במזומנים בשווי של 1.851 מיליארד שקל, כאשר מאז היא השקיעה כ-50 מיליון שקל בחברה הבת, אלרון. נכון לסוף מארס הציגה דסק"ש NAV של 1.2 מיליארד שקל, חוב פיננסי נטו של 2.64 מיליארד שקל ורמת מינוף של 69%.

הפירעונות של קרן וריבית למחזיקי האג"ח של דסק"ש בשלושת הרבעונים הנותרים של 2019 ובשנת 2020 מסתכמים בסך של 536 מיליון שקל ו-482 מיליון שקל, בהתאמה. נתונים אלו מלמדים כי בידי דסק"ש די והותר אמצעים נזילים להשלמת הצעת הרכש ממקורותיה העצמיים בלבד.

אם תושלם הצעת הרכש, תיהפך נכסים ובניין לחברה פרטית בבעלותה המלאה של דסק"ש. עם זאת, נכסים ובניין תיוותר חברה מדווחת בשל אג"ח בהיקף של 4.97 מיליארד שקל ערך נקוב שהנפיקה בעבר בבורסה, ותצטרך למצוא פתרון לעניין זה כדי שהחברה לא תמשיך להיחשב כחברה-שכבה לפי הגדרות חוק הריכוזיות.