שוק הנדל"ן מתחמם: זינוק חד במכירת דירות באפריל

עם זינוק של 37% בהיקף רכישת הדירות לעומת אפריל שנה שעברה, נראה שהציבור נהר לרכוש דירות לפני שהלך להצביע, ושוב בלטה השליטה של הזוגות הצעירים בשוק זה

רכישת דירה / צילום: Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock

מתרבות האינדיקציות לכך שהבחירות גורמות לשוק הנדל"ן לעלות מעלה. אחרי שנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) הצביעו על עליית מחירים של 1.5% מתחילת השנה ועד לבחירות שהתקיימו באפריל, מפרסם היום אגף הכלכלן הראשי באוצר נתונים על שוק הדירות באפריל השנה, שקפץ ב-37% לעומת אפריל 2018. הזוגות הצעירים ממשיכים לשלוט בשוק, ורכשו למעלה ממחצית מהדירות שנרכשו באפריל, רובן המוחלט בשוק החופשי.

8,300 דירות נרכשו באפריל, על אף חופשת הפסח שחלה בחודש זה. אמנם המספר היה נמוך מכמות העסקאות שנסגרה בחודש מארס, ואולם מדובר באחד מחודשי אפריל מרובי העסקאות שנסגרו ב-13 השנים האחרונות - רק ב-2013 וב-2016 נסגרו יותר עסקאות.

הזוגות הצעירים, כאמור שולטים בשוק, עם 4,500 דירות שרכשו, מתוכן רק 1,100 במחיר למשתכן. הנתון הזה מחזק את הממצאים שהובאו אתמול, בסקירה לרבעון האחרון של 2018, לפיהם תוכנית מחיר למשתכן הגדילה לא רק את רכישת הדירות החדשות המוזלות, אלא גם את שוק הדירות יד שנייה, וזאת על חשבון הדירות החדשות בשוק החופשי.

ואכן, בהשוואה לאפריל 2018, גדלו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בלא פחות מ-52%. בפילוח גיאוגרפי הוברר, כי אזור המרכז בולט עם שיעור גידול של יותר מ-70%, אם כי חמישית מהרוכשים באזור זה נמצאו ככאלה שאינם עומדים בתנאי הזכאות ל"מחיר למשתכן". בקרב מי שכן עומדים בתנאי הזכאות נמצא כי עיקר הרכישות שלהם התרכז בערים בהם קיים היצע נמוך של דירות בסבסוד ממשלתי.

פתח-תקווה וחולון, שתי ערים נטולות דירות במחיר למשתכן, ריכזו קרוב למחצית מכלל רכישות הצעירים הזכאים באזור המרכז. בראש-העין, לעומת זאת, שבה קיים היצע גדול של דירות בסבסוד ממשלתי בוצעו כ-10% מרכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי באזור המרכז.

ניתוח רמות השכר של רוכשים אלו בראש העין מלמד על רמות שכר גבוהות יחסית, מה שעשוי לרמז על כך, שצעירים בעלי יכולת מעדיפים לוותר על רכישת דירות במחיר למשתכן. רמות השכר הגבוהות ביותר היו של מי שרכשו דירה ברמת-גן.

ושוב משתף אגף הכלכלן הראשי את הציבור, בתהיות לגבי אופן רכישת דירות על ידי זוגות צעירים עניים בירושלים: החמישון התחתון מאותם רוכשים משתכרים פחות מ-2,000 שקל בחודש. כיצד הצליחו לרכוש דירות שמחירן הממוצע מגיע ל-1.5 מיליון שקל?

הכניסה האינטנסיבית של הזוגות הצעירים לשוק דירות היד שנייה, שחררה גם משפרי דיור לחפש לעצמם דירות חדשות. הם הגדילו את הרכישות שלהם ב-30% לעומת אפריל שעבר ורכשו כ-2,900 דירות, במיוחד באזורי תל-אביב ונתניה.

הסקטור היחיד שלא הושפע מהבחירות היו המשקיעים, שככל הנראה נמצאים בעמדת המתנה לממשלה הבאה, בתקווה שהיא תוריד מהם את נטל המסים הגבוה, שהוטל על ידי משה כחלון בקדנציה האחרונה. בסך הכל רכשו המשקיעים 970 דירות באפריל האחרון, אולם מכרו כ-1,600, והמשיכו הליך בן שלוש שנים, שבו מלאי הדירות שהם מחזיקים בידיהם, ושחלקו משמש להשכרה, יורד והולך. עד כה נגרעו ממלאי זה כ-17,500 דירות.