דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

חיל האוויר קרקע מטוסים ותקף את תע"א: אחזקה לוקה בחסר

מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, קיבל אתמול את תוצאותיה של חקירה, שנערכה בעקבות תאונה במטוס תובלה מסוג "קרנף" לפי חמישה חודשים • נורקין הורה על קרקוע מערך מטוסי התובלה "קרנף" ומערך מטוסי ה"ראם" • "תרבות האחזקה ורמת הבקרה של התעשייה האווירית כפי שהשתקפו בדוח החקירה - מתחת לרף הנדרש"

מטוס הרקולס / צילום: יח"צ
מטוס הרקולס / צילום: יח"צ

ביקורת חסרת תקדים מצד חיל האוויר על התעשייה האווירית בעקבות תאונה שאירעה בתחילת השנה ובה מטוס תובלה מסוג "קרנף" (הרקולס) הידרדר מרחק של עשרות מטרים לשולי מסלול ההמראה - בזמן שהיה צריך להיות במצב של עצירה מוחלטת.

אתמול (ד') קיבל מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, את תוצאותיה של חקירה מקיפה שנערכה בעקבות התאונה ונמשכה כ-5 חודשים, ובהודעה שמסר היום דובר צה"ל נאמר כי "תרבות האחזקה ורמת הבקרה של התעשייה האווירית כפי שהשתקפו בדוח החקירה - מתחת לרף הנדרש".

בצה"ל אמרו כי בעקבות הממצאים שהוצגו בוועדת החקירה ולאור המלצת ראש להק הציוד בחיל האוויר, מפקד החיל נורקין הורה על קרקוע מערך מטוסי התובלה "קרנף" ומערך מטוסי ה"ראם" (בואינג 707) המשמשים למשימות של תדלוק אווירי - מטיסות אימונים.

התאונה, שהובילה לחקירה, אירעה בבסיס נבטים בדרום ושני עובדי של התע"א נפגעו בה קל. בצה"ל אמרו כי היא אירעה במהלך טיפול שגרתי שאנשי התע"א עשו למטוס וזאת במסגרת חוזה בין החיל לבין החברה. מתוקף חוזה זה, התע"א אמונה על האחזקה של המטוסים המשמשים לתובלה כבדה, מטפלים בתקלות שמתגלות בהם מעת לעת ובהרצת מנועיהם. על פי אותו חוזה, עובדים מטעם התע"א נדרשים לתחזק את המטוסים בהתאם להוראות היצרן ועל פי המדיניות של המערך הטכני של חיל האוויר.

בצה"ל אמרו היום כי ביקורת שנערכה בשבוע שעבר למערך האחזקה של התעשייה האווירית בבסיס של חיל האוויר בדרום נמצא כי "הרמה המקצועית לא מספקת ונהלי חיל האוויר שלהם מחויבת התע"א על פי החוזה לא ממומשים". עוד נמסר מדובר צה"ל כי הביקורת העלתה כי "לא נעשית עבודה על פי ספרות ונהלים כתובים ויש פערים בניהול כלים, ציוד וחומרים של התעשייה האווירית".

לפי צה"ל, תהליכי הבקרה והבטחת האיכות של התע"א לקו בחסר ולא זיהו את החריגות מההוראות והסטנדרטים של חיל האוויר - שלהם החברה מחויבת. עוד נמסר כי מפקד חיל האוויר, נורקין קבע על קבלת התחקיר כי בראייתו - כל תאונה היא בת מניעה, וכי מקורם של הגורמים הישירים של תאונת ההידרדרות מטוס ה"קרנף" היא בתפעול שגוי מצד אנשי האחזקה.

התעשייה האווירית מסרה בתגובה כי "התע"א מספקת שירותים לשביעות רצון משרד הביטחון מזה עשרות שנים והחברה היתה שותפה מלאה לתחקיר ושתפה איתו פעולה באופן מלא. התע"א עושה ותעשה כל שיידרש כדי לתקן את הליקויים ולהמשיך לשרת את מערכת הביטחון לשביעות רצונה - כפי שנעשה מאז קום המדינה".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות